آموزش آبكی فضانوردان روسی!بعلاوه تصاویر

آموزش آبكی فضانوردان روسی!بعلاوه تصاویر نیو وبلاگ: برپایه برنامه تدوینی مركز حوادث غیرمترقبه روسیه، آموزش موقعیت های پیش بینی نشده خدمه ماموریت آینده ایستگاه فضایی بین المللی، متشكل از آندری باریسنكو(Andrei Borisenko) فضانورد روسكاسموس و جسیكا میر(Jessica Meir) فضانورد ناسا توسط گروه تمرین مركز آموزشی گاگارین با مشاركت متخصصان بخش جستجو و نجات شركت ˮتولیدات فناوری های فضایی انرگیاˮ برگزار گردید.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، آموزش اقدام در شرایط غیرمنتظره شامل موارد مختلفی همچون فرود پیش بینی نشده در آب است كه به آن فرود "مرطوب" یا "آبكی" نام داده اند با استفاده از شبیه ساز "اقیانوس-5"(Ocean-5) تولید شده در شركت تولیدات فناوری فضایی انرگیا صورت می گیرد. این عملیات كه باید بعد از فرود در آب صورت گیرد طی سه مرحله انجام می شود: ابتدا مرحله به اصطلاح "خشك"، سپس مرطوب كه خود شامل دو بخش "طولانی مدت" و "كوتاه مدت".
سرگئی مالاخوف، رئیس بخش جستجو و نجات شركت تولیدات فناوری های فضایی انرگیا، درباره وظیفه شركت طی دوره آموزش كیهان نوردان می گوید: "ما باید با بهره گیری از شبیه ساز "اقیانوس-5"، فضانوردان را با زیر و بم این تمرین و شیوه درست عملیات نجات در آب آشنا نماییم. بخش خشك آموزش فضانوردان با این شبیه ساز در كارگاه انرگیا واقع در شهر كارالیف انجام می گردد و متخصصان ما دستورالعمل هایی را در اختیار فضانوردان قرار می دهند. ضمنا در همه جلسات تمرینی حاضر هستند تا در صورت هرگونه مشكل و سوال به كمك فضانوردان بیایند.


مرحله بعدی، تمرین عملی در آب است كه در چند نقطه مختلف صورت می گیرد. برای این كار، شبیه ساز اقیانوس-5 به محل مورد نظرحمل می گردد و پس از ورود فضانوردان به داخل آن همینطور بسته شدن دریچه و امتحان دستگاه های مخابراتی و ارتباطی، در آب قرار می گیرد. از این به بعد فضانوردان باید طبق دستورالعمل های داده شده در مورد فرود اضطراری در آب عمل كنند.
زمانی كه سفینه در آب فرود می آید، فضانوردان باید در داخل سفینه یك سلسله كارها همچون آماده سازی برای خروج را انجام دهند. در این مرحله ضمن اطلاع رادیویی به گروه نجات و مشخص كردن منطقه فرود، كلیه اسناد و مدارك پرواز در كیسه های ضد آب مخصوص قرار دهند تا اگر به هر دلیلی آب به داخل سفینه نشت كرد نتواند به آنها صدمه برساند. در مرحله دوم فضانوردان جلیقه های نجات را می پوشند و بالاخره در سفینه را باز می كنند و طبق روش و نظم خاصی به داخل آب می پرند. شیوه پرش و ترك سفینه باید برعكس شیرجه در آب استخر است یعنی فضانورد پس از قرار گرفتن بر روی لبه دریچه خروج، به پشت بپرد.


مرحله بعدی بر حسب موقعیت محل فرود كوتاه مدت یا طولانی مدت خواهد بود. كوتاه مدت مربوط به زمانی است كه امید می رود گروه نجات ظرف چند دقیقه در محل حاضر شوند. در این صورت تنها باد كردن جلیقه نجات كافی است استفاده از فشفشه های دود افكن كه به رنگ سرخ و نارنجی هستند برای راهنمایی گروه نجات به همراه فرستادن علایم رادیویی بلافاصله پس از شناور شدن در آب آغاز می گردد. اما اگر وضعیت به گونه ای بود كه فضانوردان امید به یافتن فوری توسط گروه نجات را نداشتند، عملیات نام طولانی مدت را دارد كه فضانوردان باید تلاش كنند از هم دور نشوند و مراقب یكدیگر باشند. امكانات اضافی از قبیل تغییر لباس فضایی به لباس ضد آب مخصوص شنا، برداشتن بسته نیازمندی های اضطراری شامل آب و غذا و غیره از ضروریات این وضعیت است.
اقیانوس-5 بسیار شبیه به سفینه واقعی سایوز است. این مدل ناو سایوز مجهز به یك دستگاه هوادهی قابل اعتماد است و می تواند تا هر زمانی كه فضانوردان بخواهند در آب باقی بماند. یك قایق نجات كه همانند كمربند سفینه را در بر می گیرد می تواند مدت طولانی آن را روی آب نگهدارد. البته نسخه ای از آن كه برای آموزش در كارگاه شركت انرگیا تولید شده فاقد این قایق نجات است و در آموزش و یا تمرین های به اصطلاح خشك از آن استفاده می گردد.
در داخل شبیه ساز، چند دوربین وجود دارد كه توسط وای-فای كلیه اتفاقات داخل آن را به روی صفحه كامپیوتر محل آموزش منتقل می كند. همینطور پزشكان قادر به بررسی فشار خون و ضربان قلب فضانوردان خواهند بود.









1397/05/01
14:36:24
5.0 / 5
4543
تگهای خبر: فضا , فناوری , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی