دیپلماسی رئیس دولت

دیپلماسی رئیس دولت نیو وبلاگ دیپلماسی رئیس دولت


روز یكشنبه ۳۱ تیرماه دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزرات خارجه شاهد سخنرانی افتتاحی همایش روسای نمایندگیهاب جمهوری اسلامی ایران در خارج از كشورتوسط دكتر روحانی رئیس محترم جمهور بود.سخنان افتتاحیه ریاست محترم جمهوری در همایش امسال روسای نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از كشور را می توان نقطه عطفی در مجموعه سخنرایهای ایشان در ارتباط با مبحث سیاست خارجی كشوردانست. سخنرانی امسال دكتر روحانی در شكل و محتوایی خاصی عرضه شد كه برای توصیف آن می توان اظهار داشت كه ایشان برای بیان نظرات خویش بخوبی توانستند گفتمان انقلاب اسلامی را در گفتار خویش احیاء كنند.

دكتر روحانی با عرضه تحلیلی تاریخی از مقاطع مختلف تاریخ انقلاب اسلامی از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز به تشریح نقش منفی و كینه توزانه امریكا ضد مردم ایران پرداختند و خصومتهای كنونی ترامپ ضد كشورمان را در ادامه همان سیاستهای كینه توزانه دولتهای قبلی امریكا دانستند. ایشان همینطور خروج یك جانبه امریكا از برجام و كوشش برای تحمیل تحریمهای سخت ضد كشورمان را دشمنی و خصومت آشكار ضد ملت ایران و توطئه ای برای خسته كردن ملت در صیانت از هویت ملی و استقلال كشور اعلام نمودند.

رئیس جمهور با بیان صریح این نكته كه هدف امریكا از اعمال تحریمهای سخت ضد ملات ایران تلاشی برای تولید بی ثباتی در كشور و تبدیل ملت ایران به ملتی عصیانگر و خسته از مقاومت خویش برای استقلال ملی و دفاع از كرامت انسانی است ضمن تاكید بر شكست قطعی امریكا در اعمال این سیاست اظهار داشتند همانگونه كه ملت ایران برای آزادی و استقلال جلوی دیكتاتور ایستاد امروز هم در مقابل امریكا ایستادگی خواهد نمود. دكتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشتند: امریكایی ها باید خوب بفهمند كه جنگ با ایران مادر جنگها و صلح با ایران مادر صلح هاست و در ادامه ضمن رد هرگونه مذاكره با امریكا در شرایط كنونی و با شخصی چون ترامپ، هر گونه مذاكره با امریكا را در شرایط حاضر با تسلیم برابر دانسته و بر لزوم تاكید بر گفتمان مقاومت و بازدارندگی در مقابل امریكا تاكید نمودند. دكتر روحانی در سخنان خود با بیان این مورد كه در سختی ها و خطراتی كه ضد كشورمان بوجود می آید فرصتهایی هم شكل می گیرد و ما باید این فرصتها را شناسایی كرده و در صدد بهره مندی از ان فرصتها بر آییم با اشاره به تجارب دوران جنگ تحمیلی كه علی رغم سختیهای جنگ برای كشور فرصتهای زیادی هم خلق كرد به بیان دیدگاههای خود از سیاست همسایگی و لزوم گسترش روابط با همسایگان همینطور گسترش روابط اقتصادی با شركتهای مستقل از شركتهای چند ملیتی كه تحت نفوذ سرمایه امریكایی قرار نگرفتنه اند پرداخت.

واقعیت آن است كه از مدتها قبل حتی قبل از خروج امریكا از برجام در لزوم توجه به سیاست همسایگی و ضرورت اتخاذ راهبردی مشخص برای گسترش روابط با همسایگان مطالبی مختلفی در رسانه های كشورمان به نگارش در آمده و در اتاقهای فكر مختلف دریاره این مورد صحبت شده است. جای شادمانی است كه امروز آقای ریاست جمهور به شكل كاملا روشنی بر لزوم كار با همسایگان و گسترش روابط همسایگی صحبت كردند.

امروزه داشتن راهبرد و سیاست خارجی ویژه ای با همسایگان یكی از ضروریات بدیهی در سیاست خارجی همه كشورها و قدرتهای بزرگ به حساب می آید. همچنانكه اتحادیه اروپا، چین، هند، روسیه، تركیه و دیگر كشورهای پر نفوذ در ارتباط با همسایگان مستقیم و با واسطه خود سیاست خارجی ویژه ای دارند برای كشور ما هم داشتن این سیاست ویژه با همسایگان خصوصا در شرایط كنونی امری حیاتی می باشد.

در اینجا در صدد تشریح وجوه مختلف سیاست همسایگی نیستیم ولی لازم است بر این نكته تاكید شود كه سیاست همسایگی چیزی بیش از مجموعه روابط دوجانبه با همسایگان است.همسایگی یك نگرش و یك دیدگاه ویژه است كه كشور به همسایگان خود دارد و منافع خویش را با منافع همسایگان گره می زند به گونه ای كه همسایه از همسایه بودنش نفع می برد و برای حفظ پیوندهای همسایگی سرمایه گذاری می نماید.

یكی از مهمترین الزامات داشتن یك سیاست همسایگی موثر بهره گیری رئیس دولت از دیپلماسی ویژه شخصی و یا به عبارت دیگر دیپلماسی رئیس دولت می باشد. نقش رئیس دولت در موثریت و كارایی سیاست خارجی كار با همسایگان نقش درجه اول را دارد و ضروری می باشد تا شخص رئیس جمهور به دور از پروتكلها و تشریفات در گسترش روابط ویژه با روسای دولتهای همسایه نقش اول را داشته باشد.
در این ارتباط لازم است تا در هر فرصت ممكن رسمی یا غیر رسمی بین رئیس جمهور و روسای كشورهای همسایه دیدارهای متعددی در فاصله های زمانی كوتاه اتفاق بیافتد تا روسای كشورها موانع موجود در روابط را كه توسط ساختارهای بوروكراتیك بوجود می آید بر طرف نمایند.

اعتماد سازی اساس و بنیان سیاست همسایگی است و هیچ نوع سازو كاری موثرتر از ارتباطات عاطفی و شخصی روسای كشورها برای اعتماد سازی وجود ندارد. گسترش ارتباطات و تسهیل امكانات سفر و رفت و آمد این فرصت را در اختیار دیپلماسی رئیس كشور قرار می دهد كه در نصف روز به راحتی دیداری دوستانه و بدور از تشریفات با روسای كشورهای همسایه داشته باشد.

بدون شك سیاست همسایگی اعلام شده توسط رئیس محترم جمهور برای گذر از شرایط كنونی بدیلی ندارد و در اجرای این سیاست هم جز دیپلماسی رئیس كشور روش اجرایی موثرتری وجود ندارد و این انتظار است كه ریاست محترم جمهور اجرای سیاست اعلامی خویش را به دستگاههای بروكراتیك واگذار ننمایند و شخصا بر اجرا و پیشبرد آن نظارت كنند كه بزرگراه اصلی گذر از شرایط كنونی است.

1397/05/02
15:26:53
5.0 / 5
4895
تگهای خبر: برجام , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی