تصویر سیستم تكثیر كروناویروس منتشر گردید

تصویر سیستم تكثیر كروناویروس منتشر گردید به گزارش نیو وبلاگ كروناویروس ها(CoVs) دارای ویروس های آر. ان. ای با سوی مثبت هستند. ساختار این ویروس از دو لایه تشكیل شده است هسته این ویروس را مواد ژنتیكی و لایه بیرونی آنرا تاج های پروتئینی تشكیل داده اند. بعد از ورود به سلول میزبان، ذره ویروس بدون پوشش بوده و ژنوم آن وارد سیتوپلاسم سلول می شود.

به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، نحوه تکثیر کروناویروس همانند یک معمای پیچیده است که تعداد زیادی قطعه مفقود شده دارد و در این زمان که بیماری کووید-۱۹ در سرتاسر جهان شیوع پیدا کرده است، فهمیدن این مورد به یک امر ضروری تبدیل گشته است.
در یک مطالعه جدید، دانشمندان "دانشگاه راکفلر" آمریکا یک قطعه مهم از این پازل را شناسایی نمودند. محققان آمریکایی موفق به ایجاد نمایی با وضوح سطح اتمی از سیستم تکثیر کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲(SARS-CoV-۲) شدند.
حالا دانشمندان یک الگوی ساختاری اضافی دارند که این مورد به داروسازان کمک می نماید ترکیبات جدیدی را پیدا کنند که می توانند وارد این دستگاه مولکولی شوند و جلوی آنرا بگیرند.
کروناویروس مواد ژنتیکی خویش را با کمک یک آنزیم به نام "پلیمراز آران ای وابسته به آران ای"(RdRP) کپی می کند. از آنجائیکه این آنزیم برای تکثیر ویروسی بسیار مهم می باشد، تصور می شود می تواند یک هدف امیدوار کننده برای مطالعه و توسعه داروهای ضد ویروسی قدرتمند باشد. بعضی از داروهای ضد ویروس موجود برای کووید-۱۹ همچون رمدسیویر که در چندین کشور برای درمان موارد شدید این بیماری مورد استفاده قرار می گیرد، بر روی "پلیمراز آران ای وابسته به آران ای"(RdRP) تأثیر می گذارند. عملکرد این داروهای ضدویروسی بر این آنزیم به شکلی است که این داروهای ضد ویروسی تلاش در محدود کردن فعالیت آن دارد تا جایی که آنزیم دیگر نتواند روبرو شود و برای انجام این کار ترکیبات دارویی می بایست بسیار دقیق و صحیح عمل کنند.
بنابراین است که دانشمندان در تلاشند تا یک ترکیب موفق را طراحی نمایند و برای انجام این کار احتیاج به دقیق ترین تصویر پلیمراز آران ای وابسته به آران ای دارند.
"جیمز چن"(James Chen) محقق مقطع فوق دکترا این مطالعه اظهار داشت: یکی از مسائل مهم و پیچیده این است که پلیمراز آران ای وابسته به آران ای به تنهایی کار نمی کند بلکه این ماده با چندین پروتئین دیگر همچون آنزیم مهم دیگر به نام "هلیکاز"، که به نوبه خود هدف مهمی برای کشف داروی کووید-۱۹ است، همکاری می کند. این خوشه محکم از پلیمراز آران ای وابسته به آران ای و پروتئین های در رابطه با آن به احتمال زیاد همانند تصویری است که ما بوجود آورده ایم.
در این مطالعه دانشمندان از یک تکنیک تصویربرداری قدرتمند به نام میکروسکوپ کریو الکترون استفاده کردند تا ببینند شکل این ساختار چندوجهی دقیقا چگونه به نظر می آید. آنها دریافتند که حتی هنگامی که آنها یک ساختار ایجاد می کنند، حفره های پلیمراز آران ای وابسته به آران ای یا هلیکاز تغییر نمی کنند، ازاین رو مولکول هایی که برای مهار این آنزیم ها به صورت جداگانه طراحی شده اند گویی باید همزمان بر روی هر دو آنزیم تأثیر بگذارند. همینطور این تصویر ۳ بعدی چندین ناحیه ناشناخته در این ساختار را نشان داد که این نواحی امکان دارد در مقابل داروها صدمه پذیر باشند و همچون آن نواحی می توان به یک نقطه رابط بین دو آنزیم اشاره نمود.
حالا محققان امیدوارند بتوانند با بررسی بیشتر این مدل به ساختار دقیق این ویروس پی برده و داروهای قدرتمندی را برای این سیستم تکثیر کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ (SARS-CoV-۲) توسعه دهند.

1399/05/22