كارایی ال ای دی های ماوراء بنفش برای تولید ویتامین دی در پوست

درمان كاهش تراكم استخوان و توده عضلانی با ال ای دی ماوراء بنفش

درمان كاهش تراكم استخوان و توده عضلانی با ال ای دی ماوراء بنفش به گزارش نیو وبلاگ محققان می گویند چراغ های ال ای دی ماوراء بنفش می توانند به سالمندان در تولید ویتامین D مورد نیاز آنها، بدون ایجاد صدمه به پوست، كمك كنند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، با وجود اینکه در مورد اثرات مضر تابش اشعه ماوراء بنفش(UV) موجود در نور خورشید به ما اخطار داده می شود، اما این طیف از نور برای تولید ویتامین دی در بدن ما ضروریست.
حالا دانشمندان ادعا می کنند که ال ای دی های ماوراء بنفش در صورتیکه نور خورشید به مقدار کافی در دسترس نباشد، می توانند بعنوان یک جایگزین ایمن برای آن عمل کنند.
ویتامین دی(D) بیشتر از همه به کاهش از دست رفتن تراکم استخوان و توده عضلانی، بخصوص در افراد مسن کمک می نماید. باآنکه می توان این ویتامین را به صورت مکمل هم مصرف کرد، اما در صورت تولید طبیعی در بدن و در واکنش به قرار گرفتن در معرض نور خورشید، بسیار موثرتر خواهد بود.
متأسفانه امکان دارد افرادی که در عرض های جغرافیایی شمالی زندگی می کنند، در زمستان که ساعات روشنایی روز کاسته می شود، نور خورشید کافی نداشته باشند و افرادی مانند افراد مسن که توانایی تحرک آنها کاهش یافته است هم امکان دارد نتوانند اغلب یا به مدت کافی برای قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش نور خورشید به بیرون از منزل بروند.
از سوی دیگر، قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض نور خورشید هم به مشکلات سلامتی و بیماری هایی مانند سرطان پوست و پیری زودرس پوست منجر می شود.
محققان دانشگاه ناگویای ژاپن با در نظر داشتن این مساله، با تعیین حداقل دوز و شدت قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش مورد نیاز برای تولید کافی ویتامین دی در بدن موش ها شروع کردند. در مرحله بعدی، این موش ها که از نظر ژنتیکی برای تسریع در روند پیر شدن مهندسی شده بودند، دو بار در هفته مورد تابش ال ای دی های ماوراء بنفش قرار گرفتند و یک گروه کنترل هم در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار نگرفت.
بعد از ۱۲ هفته مشخص شد که موش های قرار گرفته در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش دارای سطح ویتامین دی بالاتری در خون خود بودند که با افزایش تراکم استخوان، توده عضلانی و قدرت آنها همراه بود. از همه مهمتر اینکه هیچ صدمه پوستی در طول این آزمایش مشاهده نشد.
محققان حالا در حال ساخت یک دستگاه قابل حمل دارای چراغ های ال ای دی ماوراء بنفش جهت استفاده توسط انسان هستند.
هدف اصلی از ساخت این دستگاه عموما استفاده توسط افراد سالخورده برای پیشگیری یا بهبود کاهش تراکم استخوان و کاهش توده عضلانی بدن آنها است.
پروفسور "یوشیهیرو نیشیدا" دانشمند ارشد این مطالعه می گوید: همه افراد مسن با استفاده از این دستگاه قادر به دریافت ویتامین دی کافی به اندازه ای که از نور خورشید می گیرند یا حتی بیشتر از آن به روشی آسان و ایمن با هزینه کم خواهند بود. این می تواند یک روش امیدوار کننده برای پیشگیری و درمان بیماری کاهش تراکم استخوان و توده عضلانی باشد.
این تحقیق در مجله Scientific Reports انتشار یافته است.




منبع:

1399/07/15
12:08:05
5.0 / 5
1347
تگهای خبر: دانشگاه , دانشمند , درمان , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی