دستگاهی كه تندی فلفل ها را با تلفن هوشمند می سنجد

دستگاهی كه تندی فلفل ها را با تلفن هوشمند می سنجد یك سنسور جدید با قابلیت اتصال به گوشیهای هوشمند می تواند میزان تندی فلفل ها و خوراكی های خشك و تند و آتشین را نشان دهد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، با عنایت به این که تحمل همه نسبت به خوراکی های تند، یکسان نیست، خوب است که یک وسیله ساده و قابل حمل برای ارزیابی میزان دقیق تندی آنها وجود داشته باشد. حالا دانشمندان دقیقا چنین ابزاری را تولید کرده اند که به گوشیهای هوشمند متصل می شود.
نمونه اولیه این دستگاه که "Chilica-Pod" نامیده شده، توسط تیمی به سرپرستی پروفسور "واراکورن لیمبوت" از دانشگاه "شاهزاده سونکلا" در تایلند ساخته شده است. این دستگاه از نوارهای سنسور الکتروشیمیایی کاغذی یکبار مصرف استفاده می نماید.
پس از افزودن نمونه ای از فلفل خشک شده به یک محلول حاوی اتانول و تکان دادن و مخلوط کردن آن، قطره ای از آن مایع روی یکی از نوارها ریخته می شود. سپس "کپسایسین"(capsaicin) موجود در نمونه که ترکیبی است که موجب تند شدن فلفل می شود، وقتی با گرافن و نیتروژن موجود در نوار مخلوط می شود، اکسید می شود و جریان الکتریکی تولید می کند. بدین ترتیب هرچه غلظت "کپسایسین" بیشتر باشد، جریان بیشتری تولید می شود.
بدین سبب "Chilica-Pod" با اندازه گیری قدرت جریان قادر به تعیین سطح "کپسایسین" فلفل یا خوراکی مورد نظر است. این اطلاعات سپس توسط برنامه اختصاصی این دستگاه در نمایشگر گوشی هوشمند نمایش داده می شود.


این فناوری تا حالا بر روی شش نوع فلفل آزمایش شده است که قرائت "کپسایسین" را مطابق با آنچه تجهیزات بزرگتر و گرانتر و آزمایشگاهی بدست می دهند، عرضه کرده است.
این دستگاه در کنار استفاده توسط افرادی مانند مصرف کنندگان خوراکی های تند، عطاری ها و میوه فروشی ها و رستوران داران، ممکنست در تولید داروهای حاوی "کپسایسین" نیز مورد استفاده قرار گیرد، چونکه ادعا می شود که این ترکیب موجب چربی سوزی، تسکین درد و افزایش سن مبتلاشدن به دیابت می شود.
این تحقیق در مجله ACS Applied Nano Materials انتشار یافته است.



1399/08/01
22:41:26
5.0 / 5
1308
تگهای خبر: اطلاعات , دانشگاه , دانشمند , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی