توسعه یك برنامه آموزشی كامپیوتری برای كودكان دارای مشكلات خواندن و املا

توسعه یك برنامه آموزشی كامپیوتری برای كودكان دارای مشكلات خواندن و املا به گزارش نیو وبلاگ دانشمندان ˮدانشگاه توبینگنˮ آلمان یک برنامه آموزشی بوجود آورده اند که به افراد دارای مشکل خواندن و املا کمک می نماید تا از کودکی با کمک یک بازی بر این مشکل غلبه کنند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اینوویشن اوریجینز، در آلمان بین پنج تا ۱۰ درصد افراد از مشکلات خواندن و نوشتن/املا رنج می برند. برای حدود ۴۰ هزار کودک در سال این مشکلات به مشکلات یادگیری در مدرسه منجر می شود و اعتماد به نفس آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. این مشکلات غالباً تا جایی پیش می رود که کودک اشتیاق به یادگیری را کاملاً از دست می دهد.
زبان شناسان، دانشمندان علوم کامپیوتر و روانشناسان "دانشگاه توبینگن" و "موسسه یادگیری درمانی توبینگن" آلمان به تازگی بازی آموزشی دیجیتالی به نام "Prosodiya" که در تبلت ها و تلفن های هوشمند قابل اجراست برای کمک به کودکانی که در حال مبارزه با چنین مشکلاتی هستند، بوجود آورده اند.
"هیکو هولز"(Heiko Holz) یکی از توسعه دهندگان برنامه مذکور و دانشجوی دکترای دانشگاه توبینگن اظهار داشت: خیلی از کودکان مبتلا به خوانش پریشی، دُش خوانی یا دیسلِکسیا(Dyslexia) در تشخیص ریتم گفتار و جایی که استرس در هجا یک کلمه است، مشکل دارند.
محققان اعلام کردند که این مشکلات مانعی جدی برای یادگیری نوشتن هستند و دلیل این امر آن است که استرس هجاهای یک کلمه نقش اصلی را در یادگیری قوانین مهم املای کلمات بازی می کند و برنامه مذکور می تواند در این حوزه به کودکان کمک نماید.
در کشور خیالی "Prosodiya"، مناظری افسانه ای و رنگارنگ وجود دارند که در آنجا کودکان تمرین می کنند که کلمات را گام به گام به هجاهای مختلف تقسیم کرده و هجاهای استرس دار(stressed syllables) را تشخیص دهند. آنها یاد می گیرند که تفاوت هجاها را با مصوت های بلند و کوتاه تشخیص دهند و در نهایت قوانین املا را یاد گرفته و بر روی آنها اعمال کنند. در این برنامه توپ بزرگ سبزرنگی وجود دارد که بر روی هجاهای کلمات استرس دار می پرد و توپ کوچک زرد بر روی کلمات بدون استرس می پرد. یک توپ قرمز هم دهانش باز است و مصوت های بلند را نشان داده است و در طرفی دیگر هم یک توپ آبی با دهان بسته، مصوت های کوتاه را مشخص می کند.


کودکان در خانه و بدون کمک بزرگسالان می توانند بازی Prosodiya را انجام دهند.
هیکو هولز اظهار داشت: این امر بخصوص برای کودکانی که به کشور آلمان مهاجرت می کنند و والدین آنها به اندازه کافی زبان آلمانی را برای کمک به آنها نمی دانند، موثر است. برنامه این است که کودکان سه تا پنج بار در هفته و هر بار ۱۵ دقیقه در یک بازه زمانی ۱۰ هفته ای این بازی را انجام دهند. دروس این بازی با انجام هر مرحله به تدریج قفل شان باز شده و کاربران نمی توانند پیش از اتمام یک مرحله به مرحله دیگر بروند.
پیش تر یک مطالعه انجام شده بود که اثربخشی برنامه را نشان داده بود. در مطالعه مذکور ۱۳۰ دانش آموز کلاس دوم تا چهارم که خیلی از آنها مشکل خواندن و املا داشتند، مورد بررسی قرار گرفته بودند و نشان داده شد که این برنامه مهارت های املایی و آگاهی آنها از نحوه استرس هجاها را به میزان قابل توجهی افزایش داده بود.
این بازی آموزشی را می توان بعنوان یک برنامه دانلود کرد و دانلود این برنامه حالا تا آخر سال تحصیلی جاری به صورت مجانی در دسترس می باشد. بعد از آن موسسه یادگیری درمانی توبینگن(TIL) این برنامه را به صورت اسپین آف در بازار عرضه خواهد نمود. این پروژه بعنوان بخشی از پروژه ای که توسط وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان تأمین مالی شده، توسعه یافته است. علاوه بر آن بخشی از بودجه آن هم توسط انجمن رسانه و فیلم بادن-وورتمبرگ (Baden-Württemberg) و وزارت امور اقتصاد و انرژی فدرال تأمین شد.




منبع:

1399/10/16
11:37:42
0.0 / 5
865
تگهای خبر: اقتصاد , بازی , پروژه , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی