نانو مواد، تهدیدی نامرئی كه سلامت بشر را هدف قرار داده است

نانو مواد، تهدیدی نامرئی كه سلامت بشر را هدف قرار داده است نیو وبلاگ: خراسان رضوی ذرات نامرئی قاتل که در محصولات مصرفی روزمره پنهان می شوند، ممکنست تهدید بعدی برای سلامتی جهان باشند.


به نقل از نیوز، کروناویروس تهدیدی جهانی است که به آسانی مشاهده نمی گردد و پژوهشگران فنلاندی می گویند: تهدید نامرئی بعدی برای سلامتی ممکنست در وسایل مورداستفاده روزمره کمین کرده باشد.
در این مطالعه جدید محصولاتی مانند لوازم آرایشی، لباس و حتی مواد غذایی حاوی نانو مواد موردبررسی قرار گرفتند که می توانند موجب ابتلاء به بیماریهای ریوی، التهاب مغزی و سرطان شوند.
پژوهشگران می گویند: کنترل استفاده از نانو مواد به علت اندازه کوچک آنها دشوار است و این مورد نگران کننده است چون سبب می شود آنها به آسانی وارد زنجیره غذایی شوند.
شایان ذکر است، نانو مواد می توانند به سلول ها نفوذ کرده و در اندام ها جمع و منجر به بیماری شوند.
خطر فناوری نانو و رسوایی آلودگی محصولات تولیدی شرکت امریکایی دوپونت (DuPont) در سال ۱۹۹۸ بیان کننده این مساله است، دهه ها ماده ای که برای تولید تفلون در قابلمه های نچسب و سایر محصولات پلاستیکی استفاده می شد سبب سرطان و نقایص مادرزادی شده است. حالا نتایج تحقیق جدید مشخص می کند که آیا نانو مواد مضر هستند و وقتی وارد اندام ها می شوند چه اتفاقی برای آنها رخ می دهد. تعدادی از محققان جهان روشی برای یافتن و ردیابی نانو مواد در خون و بافت ها ایجاد کردند.
آنان نانو مواد را در سراسر یک زنجیره غذایی آبزی از میکروارگانیسم ها گرفته تا ماهی ها که منبع اصلی غذا در خیلی از کشورها هستند، ردیابی کردند. پژوهشگران امیدوارند که این مورد امکانات جدیدی را برای اقدامات احتیاطی ایمنی در مقابل این تهدیدها بوجود آورد.
دکتر فاضل مونیخ از دانشگاه فنلاند شرقی می گوید: «ما دریافتیم که نانو مواد با قدرت به میکروارگانیسم ها متصل می شوند که منبع غذایی برای موجودات دیگر هستند و از این طریق می توانند وارد زنجیره غذایی ما شوند.»
وی اظهار نمود: «نانو مواد وقتی وارد ارگانیسم شوند، می توانند شکل و اندازه خودرا تغییر دهند و به ماده خطرناک تری تبدیل شوند که به آسانی در سلول ها نفوذ کرده و به اندام های دیگر سرایت کند و هنگام مشاهده اعضاء مختلف ارگانیسم، متوجه شدیم که نانو مواد به خصوص در مغز تجمع می یابند.»


ویژگی های مثبت نانو مواد چیست؟
فناوری نانو همه جا وجود دارد و همچنان زندگی روزمره را تغییر می دهد. نوآوری های جدید حتی به درمان بسیار موثر بیماریها کمک می نماید. فناوری نانو باعث شده است که محصولاتی ۱۰۰ برابر قویتر از فولاد ساخته و باتری هایی ۱۰ برابر بادوام تر از قبل تولید شوند. همین طور انرژی صفحه های خورشیدی دو برابر بیشتر از محصولات قدیمی شود، محصولات مراقبت از پوست که موجب می شود کاربران جوان به نظر برسند، ارائه شوند و اتومبیل ها، پنجره ها و لباس های خود تمیزشونده همه با بهره گیری از نانو مواد ایجاد شوند.
فناوری نانو در گذشته علمی-تخیلی و قسمتی از فیلم های هالیوودی بود اما پژوهشگران می گویند که حالا این فیلم ها واقعی هستند و می توانند به انقلاب صنعتی بعدی دامن بزنند. بازار جهانی نانو مواد نیز با رشد تقریبی ۱۱ میلیون تن در بازار امروز به رشد خود ادامه می دهد. اشتغال مستقیم فعلی در بخش نانو مواد فقط در اروپا بین ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار شغل است.
نانوذرات همه جا هستند
پژوهشگران ادعا می کنند که اعتماد بیش از پیش به نانو مواد موجب قرار دادن آنها در محصولات مصرفی می شود که می تواند مشکلاتی در سلامت انسان بوجود آورد.
دکتر مونیخ اضافه کرد: «تهدید سلامت نانو مواد ممکنست این باشد که شما هم اکنون از مواد نانو در مواد غذایی، لباس، محصولات آرایشی و بهداشتی و غیره استفاده می کنید اما هنوز لزوما هیچ اشاره ای به آنها در لیست مواد تشکیل دهنده نشده است. اما چرا؟ برای اینکه تنظیم آنها به علت کوچک بودن بسیار چالش برانگیز است و بسادگی نمی توانیم آنها را با بهره گیری از روش های استاندارد اندازه گیری نماییم. اما افراد حق دارند از مواد تشکیل دهنده محصول خریداری شده اطلاع داشته باشند. این یک مشکل جهانی است که به یک چاره جهانی نیاز دارد.»
وی افزود: باید خیلی از سوالات در مورد نانو مواد پاسخ داده شوند؛ آیا آنها برای ما و محیط زیست ایمن هستند؟ پس از اتمام استفاده به کجا می روند؟ چگونه می توان خطر احتمالی آنها را ارزیابی کرد؟
بگفته این گروه، مقدار نانو مواد موجود در ارگانیسم تنها با بهره گیری از جرم آنها قابل اندازه گیری نیست و این روش استاندارد برای اندازه گیری سایر مواد شیمیایی برمبنای مقررات بهداشتی است. یافته های این مطالعه بر اهمیت ارزیابی خطر نانو مواد پیش از ورود آنها به محصولات مصرفی در مقادیر بیشتر تاکید می کند.
درک بهتر از نانو مواد و خطرات آنها می تواند به سیاست گذاران کمک نماید تا قوانین سختگیرانه تری در مورداستفاده و نحوه ذکر آنها در لیست مواد تشکیل دهنده محصولات ارائه نمایند.
نتایج این تحقیق در نشریه Nature Communications منتشرشده است.




منبع:

1399/11/27
21:34:46
0.0 / 5
926
تگهای خبر: باتری , پژوهش , پژوهشگر , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی