توسعه یك پچ پوستی هوشمند برای نظارت بر بدن

توسعه یك پچ پوستی هوشمند برای نظارت بر بدن مهندسان ˮدانشگاه کالیفرنیا سن دیگوˮ آمریکا نوعی پچ پوستی نرم و کشی بوجود آورده اند که می تواند روی گردن قرار گرفته و فشار خون، ضربان قلب و میزان گلوکز(لاکتات، الکل یا کافئین) بدن شخص را کنترل کند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تک اکسپلور، این نخستین دستگاه پوشیدنی است که سیگنال های قلبی عروقی و چندین سطح بیوشیمیایی را همزمان در بدن انسان کنترل می کند.
"لو یین"(Lu Yin) دکترای مهندسی نانو اظهار داشت: این نوع پوشیدنی برای افرادی که دارای شرایط پزشکی خاصی هستند بسیار مفید خواهد بود و این افراد می توانند به صورت منظم سلامتی خویش را کنترل کنند. این ابزار همینطور می تواند بعنوان ابزاری عالی برای نظارت بر بیمار از راه دور به خصوص در هنگام شیوع بیماری کووید-۱۹ مورد استفاده قرار گیرد، این مورد رجوع حضوری افراد به کلینیک را به حداقل می رساند.
هر سنسور این پچ یک تصویر جداگانه از یک تغییر فیزیکی یا شیمیایی را فراهم می آورد. ادغام همه آن حسگرها در یک پچ پوشیدنی به محققان امکان می دهد داده های مختلف به دست آمده را با هم بررسی نمایند تا نمای کلی تری از آنچه در بدن افراد اتفاق می افتد، داشته باشند.
چنین دستگاهی می تواند برای افرادی که به فشار خون و دیابت مبتلا هستند مفید باشد. همینطور می تواند برای تشخیص شروع سپسیس که با کاهش ناگهانی فشار خون همراه با افزایش سریع سطح لاکتات مشخص می شود، مورد استفاده قرار گیرد. یک پچ پوستی نرم که بتواند همه این کارها را انجام دهد همینطور می تواند گزینه مناسبی برای بخش های مراقبت ویژه نوزادان باشد چون که در آنجا نظارت بر علایم حیاتی بسیار مهم می باشد. هم اکنون برای نظارت بر علایم حیاتی و چک کردن فشار خون بیماران از روش هایی مانند قرار دادن کاتتر در داخل عروق بیماران استفاده می نمایند و این در شرایطی است که این پچ تمامی اطلاعات را به روشی غیرتهاجمی جمع آوری می کند.
این پچ ورقه ای نازک متشکل از پلیمرهای کششی است که می تواند به سادگی روی پوست قرار گیرد. این دستگاه به یک سنسور فشار خون و دو سنسور شیمیایی مجهز شده است که یکی از آنها میزان لاکتات، کافئین و الکل در عرق را اندازه گیری می کند و دیگری هم میزان گلوکز در مایعات بینابینی را اندازه گیری می کند. این پچ قادر به اندازه گیری همزمان سه پارامتر(فشار خون، گلوکز یا لاکتات، الکل یا کافئین) از هر سنسور است. محققان حالا در حال کار بر روی نسخه جدیدی از پچ هستند که مجهز به سنسورهای بیشتری است.




منبع:

1399/11/28
21:20:51
0.0 / 5
1009
تگهای خبر: اطلاعات , پزشكی , دانشگاه , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی