كاهش عوارض شیمی درمانی با داروی رماتیسم

كاهش عوارض شیمی درمانی با داروی رماتیسم نیو وبلاگ: پژوهشگران دانشگاه کوئینزلند(Queensland) از داروی ضدالتهاب آناکینرا(anakinra) برای کاهش قابل توجه درد عصب که از اثرات جانبی داروی وینکریستین(vincristine) شیمی درمانی است، استفاده کردند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از سایمکس، کشف دانشگاه کوئینزلند به تعدادی از مبتلایان به سرطان در آینده همچون کودکانی که مبتلا به سرطان خون هستند کمک می نماید تا از عوارض سخت و ناتوان کننده ی شیمی درمانی در امان بمانند.
پروفسور ایرینا وتر(Irina Vetter) و دکتر هانا استاروبوا(Hana Starobova) معتقدند که با از بین بردن التهاب که یکی از واکنش های طبیعی بدن به داروی وینکریستین است می توانند درد و علایم ناخوشایند حاصل از آنرا نیز از بین ببرند.
پروفسور وتر می گوید: ما متوجه شدیم داروی ضدالتهاب آناکینرا بطور قابل توجهی موجب کاهش علایم عصبی داروی وینکریستین می شود و از آن مهم تر تاثیر شیمی درمانی را کاهش نمی دهد.
آناکینرا داروی بیماران مبتلا به رماتیسم مفصلی است و پژوهشگران موسسه ی علوم زیستی مولکولی قصد دارند تا آنرا بر روی بیماران سرطانی که از داروی وینکریستین استفاده می نمایند امتحان کنند.
پروفسور وتر می گوید: داروی وینکریستین برای درمان سرطان های دهانه رحم، مغز و ریه، سرطان خون و لنفوم های غیر هاجکین استفاده می شود. او می گوید تمرکز تحقیقات بر روی دو داروی وینکریستین و آناکرینا بود گرچه یافته های اولیه نشان میدهد آناکینرا در تسکین عوارض سایر داروهای مربوط به شیمی درمانی نیز اثر دارد.
پروفسور وتر اظهار داشت: متأسفانه عوارض جانبی شیمی درمانی گاهی اوقات چنان وحشتناک است که افراد درمان خودرا متوقف می کنند یا به انتها می رسانند و این کار آنها را در معرض خطر قرار می دهد و کاهش علایم ناخوشایند شیمی درمانی در نهایت سبب نجات جان خیلی از بیماران خواهد شد.
پروژه ی سرطان کودکان قسمتی از بودجه ی تحقیقات را فراهم نمود و اوون فاینگان مدیرعامل این خیریه اظهار داشت: اینکه پژوهشگران یک داروی شناخته شده و مورد تایید را برای آزمایش انتخاب کردند به این معناست که این دارو به سرعت به مصرف بالینی می رسد. این کشف زودتر به بیماران کمک خواهدنمود تا اینکه بخواهیم یک داروی کاملا جدید تولید نماییم.
این دارو هم به کودکان و هم به بزرگسالان مبتلا به سرطان کمک خواهدنمود.
دکتر استاروبووا می گوید: نوروپاتی یکی از ناخوشایندترین و شدیدترین عوارض دارویی شیمی درمانی است که موجب گزگز و بی حسی دست و پا، درد و ضعف عضلانی می شود و موجب لنگیدن فرد خواهد شد. متأسفانه این علایم می توانند تا مدت ها بعد از درمان نیز ادامه یابند.
تنها راه بهتر کردن عوارض، کاهش دوز وینکریستین است، اما این کار موجب کاهش اثر درمان در مقابل سرطان می شود.
این تحقیق در مجله ی Experimental Medicine انتشار یافته است.




منبع:

1399/12/26
13:37:09
0.0 / 5
1126
تگهای خبر: پروژه , پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی