تولد و مرگ چند باره مریخ باستان!

تولد و مرگ چند باره مریخ باستان! محققان می گویند مریخ باستان از چرخه های مختلف مرگ و زندگی گذشته و گذشته ای مملو از دوره های رطوبت و خشکی داشته است.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، با فرود اخیر کاوشگر "استقامت"(Perseverance) ناسا روی سطح مریخ، توجهات زیادی باردیگر به این سیاره سرخ معطوف شده است. این در شرایطی است که بسیاری غافل از این شده اند که کاوشگر "کنجکاوی"(Curiosity) هنوز در حال کاوش دامنه کوه شارپ در چندین کیلومتری مرکز "دهانه گیل" در مریخ است.
برپایه مطالعه ای که اخیرا در مجله Geology انتشار یافته است، یک تیم بین المللی از محققان با استفاده از مریخ نورد "کنجکاوی" در مریخ، تغییرات تاریخی را در آب و هوای این سیاره بین دوره های خشک و مرطوب پیش از خشک شدن کامل آن در حدود سه میلیارد سال پیش کشف کرده اند.
محققان متشکل از یک تیم فرانسوی-آمریکایی به سرپرستی "ویلیام رپین" از ابزار معروف به "ChemCam" کاوشگر "کنجکاوی" برای مشاهدات دقیق از زمین شیب دار دامنه کوه شارپ از فاصله دور استفاده کردند. مدارگرد مریخی ناسا پیش از این هم نکاتی در مورد ترکیبات معدنی این دامنه ها عرضه کرده بود، اما محققان با "ChemCam" توانستند با موفقیت بسترهای رسوبی سطح مریخ را مطالعه کنند.
تجزیه و تحلیل ها شرایط اولیه سطح این محل را برای نخستین بار نشان داد. با حرکت به سمت بالا از این بسترهای رسوبی که چند صد فوت ضخامت دارند، آرایش آنها به شدت متفاوت می شود. محققان در بالای رس های رسوب یافته از دریاچه که پایه کوه شارپ را می سازند، ساختارهای گسترده، بلند و بسترهای ضربدری را مشاهده نمودند که این امر به مفهوم مهاجرت تپه های شنی به وسیله باد در یک دوره طولانی و خشک آب و هوایی است.
محققان در قسمت های بالایی این کوه، بسترهای نازکی را مشاهده نمودند که بین مقاوم و شکننده در تناوب هستند که به صورت کلی برای رسوبات دشت رودخانه طبیعی است و بازگشت به شرایط محیطی مرطوب را نشان داده است.
این بدان معناست که آب و هوای مریخ تا زمانی که این سیاره به صورت کلی خشک شود و به شکل امروزی دربیاید، احتمالاً چندین نوسان وسیع بین پوشش رودخانه و دریاچه با شرایط خشک داشته است.
مریخ نورد "کنجکاوی" در مرحله طولانی مأموریت خود قرار دارد و مقرر است با بالا رفتن از دامنه کوه شارپ مبادرت به حفاری انواع مختلف بسترها کند.
این یافته ها بر پایه یک تحقیق دیگر انتشار یافته در ماه مارس به دست آمده است که نشان داده است مریخ دارای دوره های متناوب افزایش حضور گازهای گلخانه ای ناشی از فعالیتهای آتشفشانی و برخورد شهاب سنگ ها در دوره های گرمایی بوده است که دریچه ای برای تحقیق روی زندگی میکروبی باز می کند.
نویسندگان این مطالعه بر ضرورت تطابق سطح شناسی مریخ با مدلهای جوی تاکید کردند و این جدید ترین مطالعه با استفاده از داده های مریخ نورد "کنجکاوی" از کوه شارپ می تواند با بررسی لایه های مختلف بستر رسوبی مریخ گام اولیه ای برای مطالعه جو مریخ باستان باشد.
دانشمندان تابحال چیزهای زیادی در مورد مریخ آموخته اند، اما آنها تازه آغاز به کار کرده اند. با وجود مریخ نوردان مختلف همچون "استقامت" که اخیرا روی سطح این سیاره قرار گرفته است، قبل از برنامه های نهایی برای استقرار انسان ها در سیاره سرخ، در دهه آینده احتمالاً درک ما از مریخ به صورت گسترده ای توسعه پیدا می کند و منجر به راه هایی می شود که می تواند از فعالیتهای انسانی در قرن های آینده پشتیبانی کند.
در نهایت با عنایت به یافته های این مطالعه جدید میتوان اظهار داشت که امکان دارد حالا حیات در مریخ جایی نداشته باشد، اما در گذشته امکان دارد چنین بوده باشد.




منبع:

1400/01/22
13:10:16
0.0 / 5
1286
تگهای خبر: دانشمند , سیاره , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی