بیماریهای مغزی، قبل از تولد جنین قابل پیشگیری می باشند

بیماریهای مغزی، قبل از تولد جنین قابل پیشگیری می باشند در مطالعات جدید آزمایشگاهی بر روی موش ها، ارتباط مستقیمی بین کمبود اکسیژن درون رحم در هنگام جنینی و اختلال در عملکرد حافظه در سنین بزرگسالی کشف شده است که میتوان با بهره گیری از مکمل های آنتی اکسیدان در طول حاملگی از آن پیشگیری کرد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، کمبود اکسیژن درون رحم که به نام "هیپوکسی جنینی مزمن" شناخته می شود یکی از رایج ترین مشکلات در هنگام حاملگی است. جنین در این حالت رشد مناسب نخواهد داشت و این مساله را می توان در سونوگرافی های مداوم تشخیص داد. عوامل مختلفی در بروز این مشکل نقش دارند همچون فشار خون ناشی از حاملگی (پره اکلامیسی)، عفونت جفت، دیابت حاملگی و یا چاقی مادر.
مطالعات جدید نشان میدهد که هیپوکسی جنینی می تواند موجب کاهش تراکم رگ های خونی و همین طور کاهش سلول های عصبی و اتصالات آنها در بخش هایی از مغز جنین شود. هنگامی که جنین به سنین بزرگسالی می رسد توانایی آن در حفظ خاطرات طولانی مدت کاهش پیدا می کند و همین طور شواهدی از تسریع روند پیری مغز در این افراد وجود دارد.
پروفسور دینو جیوسانی(Dino Giussani) از دپارتمان فیزیولوژی، رشد وعلوم اعصاب دانشگاه کمبریج که این تحقیقات را رهبری کرده است اظهار داشت: بسیار هیجان انگیز است که بتوانیم تنها با درمان های ساده در دوران حاملگی سلامت مغز جنین را حفظ نماییم.
پژوهشگران به موش های دارای هیپوکسی جنینی ویتامین سی بعنوان یک آنتی اکسیدان دادند و دریافتند که موجب سلامت مغز نوزادان موش می شود.
پژوهشگران از ویتامین سی استفاده کردند برای اینکه این ویتامین برای مدت طولانی مورد مصرف بوده و شناخته شده است و آنتی اکسیدان نیز هست. با این وجود تنها دوز بالای این دارو موثر بود که می تواند موجب ایجاد عوارض جانبی در انسان ها شود. حالا تحقیقات بیشتر برای یافتن جایگزینی مناسب برای درمان هیپوکسی جنینی در جریان است.
برای انجام این تحقیق، گروهی از موش های حامله در محیطی با اکسیژن ۱۳ درصد قرار داده شدند تا گرفتار هیپوکسی جنینی شوند. باقی موش ها نیز در محیطی معمولی با اکسیژن ۲۱ درصد قرار گرفتند. به نیمی از موش های هر دو گروه ویتامین سی داده شد. بعد از تولد نوزادان پژوهشگران منتظر ماندند تا آنها به چهار ماهگی برسند که سنی معادل بزرگسالی در انسان هاست. سپس آزمایش های گوناگونی جهت بررسی حرکت، اضطراب، یادگیری فضایی و حافظه بر روی آنها انجام دادند.
در نتایج تحقیقات مشخص شد که موش هایی متولد شده از مادران دارای هیپوکسی جنینی در انجام کارهای مربوط به حافظه کندتر عمل می کنند و حافظه ی خوبی در یاداوری چیزهای مختلف ندارند. موش هایی که از مادران دارای هیپوکسی که ویتامین سی مصرف کرده بودند متولد شدند عملکردی مشابه موش های طبیعی سالم داشتند.
با بررسی مغز موش ها پژوهشگران دریافتند که بخش هیپوکامپ مغز که مسئول تشکیل خاطرات است در موش های تحت تاثیر هیپوکسی جنینی کمتر رشد کرده است.
در تحقیقات دقیق تر پژوهشگران دریافتند که هیپوکسی جنینی موجب افزایش تولید گونه هایی از اکسیژن فعال به نام "رادیکال آزاد" در جفت می شود. در وضعیت حاملگی سالم، بدن سطح این رادیکال های آزاد را به وسیله ی آنزیم های آنتی اکسیدان داخلی تنظم می کند اما افزایش این رادیکال های آزاد این روند طبیعی را مختل می کند و موجب لطمه به جفت می شود که به آن "استرس اکسیداتیو" گفته می شود. این مساله موجب کاهش جریان خون و اکسیژن رسانی به جنین در حال رشد می شود.
در این تحقیقات "جفت" در گروهی که ویتامین سی دریافت نکرده بودند عارضه ی "استرس اکسیداتیو" را نشان داد در صورتیکه "جفت" گروه دیگر سالم بود.
بدین سبب نتایج حاکی از آنست که کاهش اکسیژن در رحم موجب ایجاد "استرس اکسیداتیو" در "جفت" شده و بر روی رشد مغز جنین اثر می گذارد. در نهایت جنین در سنین بزرگسالی مشکلات حافظه خواهد داشت.
ارتباط بین ژن ها و سبک زندگی ما نقش مهمی در ایجاد بیماری در بزرگسالی خواهد داشت. همین طور شواهدی وجود دارد که نشان میدهد محیطی که در دوره های حساس رشد جنینی تجربه می نماییم تاثیر مستقیمی بر سلامت ما در طولانی مدت دارد.
مشکلاتی که در دوران جنینی درون رحم برای مغز رخ می دهد می تواند منجر به اختلالاتی چون بیش فعالی تا آلزایمر در سنین بالاتر زندگی شود.
امروزه در علم پزشکی باید بجای تمرکز بر روی درمان بیماری به پیش گیری از آن بپردازیم این مطالعات نشان می دهد که ما می توانیم حتی قبل از تولد از بروز برخی بیماریهای مغزی جلوگیری نماییم.




منبع:

1400/02/02
18:02:03
0.0 / 5
828
تگهای خبر: پزشكی , پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی