39 درصد مشتركان آب گلستان، الگوی مصرف را رعایت نمی كنند

39 درصد مشتركان آب گلستان، الگوی مصرف را رعایت نمی كنند به گزارش نیو وبلاگ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان بابیان اینکه 39 درصد مشترکان این شرکت در 2 گروه پُر و بد مصرف قرار دارند و ماهانه بیش از 15 مترمکعب آب مصرف می کنند، اشاره کرد: این دو گروه به تنهایی 64 درصد آب آشامیدنی استان را مصرف می کنند.


بهزاد هرمزی روز پنجشنبه در نشست خبری با موضوع مدیریت مصرف آب و گذر از تنش آبی تابستان ۱۴۰۰ گفت: مطابق شاخص وزارت نیرو و نیز الگوی مصرف آب، اکنون ۱۲ درصد مشترکان شرکت آب و فاضلاب گلستان بین صفر تا پنج مترمکعب (کم مصرف)، ۴۹ درصد بین پنج تا ۱۵ مترمکعب (خوش مصرف)، ۳۶ درصد بین ۱۵ تا ۳۰ مترمکعب (پرمصرف) و ۳ درصد بیش از ۳۰ مترمکعب (بدمصرف) آب مصرف می کنند.
وی اظهار داشت: درصورتی که مشترکین پُرمصرف و بدمصرف شرکت آب و فاضلاب گلستان که ۳۹ درصد هستند و به ترتیب ۵۲ و ۱۲ درصد آب آشامیدنی استان را مصرف می کنند، تنها ۱۵ درصد در مصرف آب صرفه جویی نمایند، بخش قابل توجهی از مشکل کمبود آب آشامیدنی این استان شمالی به ویژه در فصل تابستان برطرف خواهد شد.
هرمزی بابیان اینکه گلستان با کمبود آب آشامیدنی به میزان روزانه هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه مواجه می باشد، افزود: کاهش بارش های سال آبی جاری و مصرف بی رویه آب، احتمال خشکسالی در تابستان امسال را دو چندان کرده است بدین سبب صرفه جویی و مدیریت مصرف آب برای گذر از شرایط امسال، کاملا لازم است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان افزود: اکنون ۹۸ درصد منابع آب آشامیدنی استان از چاه ها و منابع آب زیرزمینی تامین می شود که به جهت کاهش بارش های سال آبی جاری و نیز استفاده بی رویه آب در بخش کشاورزی، آب دهی آنها ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته و تامین آب از این منابع را نیز با مشکل مواجه کرده است.
وی بابیان اینکه گلستان ۳۵ هزار حلقه چاه آب دارد که ۱۳ هزار حلقه آن غیرمجاز می باشد، اظهار داشت: از مجموع چاه های مجاز و بدون مجوز استان، تنها ۶۰۰ حلقه آن جهت تامین آب آشامیدنی مردم گلستان و بقیه در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند.
هرمزی افزود: با آنکه گلستان مستعد کشت شالی نیست و تنها در ۱۵ هزار هکتار از اراضی استان می توان کشت شالی انجام داد اما سال قبل بر طبق آمارهای موجود حدود یک صد هزار هکتار از اراضی این استان شمالی زیر کشت شالی رفت و آب زیادی برای این محصول مورد مصرف کشاورزان قرار گرفت.
وی اشاره کرد: هر چند کشت شالی به سبب قیمت محصول برنج سود خوبی دارد اما این سود به قیمت از دست دادن منابع آبی است و الان شاهد فرونشست زمین در بعضی مناطق دشت گرگان هستیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان درباب وضعیت آب آشامیدنی مناطق روستایی نیز اظهار داشت: اکنون ۷۲ درصد روستاهای استان از آب آشامیدنی بهره مند هستند و به ۷۴ روستا بصورت سیار آبرسانی می شود.
هرمزی، اعتبار مورد نیاز برای آبرسانی به روستاهای فاقد آب آشامیدنی گلستان را ۲۰ هزار میلیارد ریال اعلام نمود و اضافه کرد: در صورت تامین قسمتی از این منابع از محل صندوق توسعه ملی، می توان آب آشامیدنی ۴۰ روستا را تا اختتام امسال تامین کرد.
به گفته وی، اکنون شرکت آب و فاضلاب گلستان ۳۰۸ میلیارد ریال از مشترکان خانگی، اداری، صنعتی، مراکز نظامی و نیروهای مسلح مطالبات دارد که ۲۴ درصد بیشتر از سال قبل است.
هرمزی ابراز امیدواری کرد که با آب گیری سد نرماب چهل چای مینودشت تا اختتام فصل جاری بخش قابل توجهی از مشکل تامین آب آشامیدنی شهرستان های شرق گلستان و ۱۳۸ روستای این منطقه رفع گردد ضمن اینکه با راه اندازی سد شصت کلا و ایجاد آب شیرین کن در سواحل خزر می توان تا حدودی مشکل کمبود آب آشامیدنی اهالی این استان شمالی را نیز برطرف نمود.



منبع:

1400/02/16
18:53:43
0.0 / 5
905
تگهای خبر: صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی