آلزایمر، خطر مرگ و میر ناشی از كووید-19 را بیشتر می كند

آلزایمر، خطر مرگ و میر ناشی از كووید-19 را بیشتر می كند به گزارش نیو وبلاگ پژوهشگران برزیلی در بررسی جدید خود دریافته اند که آلزایمر می تواند عامل افزایش ریسک مرگ و میر ناشی از کووید-19 باشد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از وب سایت رسمی "بنیاد پژوهشی سائوپائولو" (FAPESP) برزیل، اختلالاتی که به زوال عقل منجر می شوند، خطر مبتلاشدن به کووید-۱۹ شدید و مرگ و میر ناشی از آنرا می افزایند. بررسی جدید پژوهشگران برزیلی نشان میدهد که این خطر برای افراد مبتلا به آلزایمر، سه برابر بیشتر است و در صورتیکه بیماران بالای ۸۰ سال باشند، خطر بزرگتری آنها را تهدید می کند.
"سرجیو ورجوفسکی-آلمیدا" (Sérgio Verjovski-Almeida)، پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: ما دریافتیم که همه دلیلهای زوال عقل، از عوامل خطر شدت مرگ و میر در کووید-۱۹ به شمار می روند و این خطر در بیماران مبتلا به آلزایمر بیشتر است.
زوال عقل پیش تر در کنار سایر بیماریها مانند بیماریهای عروقی و تنفسی، فشار خون بالا، دیابت، اضافه وزن و سرطان، بعنوان یک عامل خطر برای کووید-۱۹ شناخته شده بود. یکی از دلیلهای این موضوع، افزایش سن است. بیماران مبتلا به زوال عقل، سن بالاتری دارندو خیلی از آنها در خانه های سالمندان زندگی می کنند که خطر انتقال عفونت و ویروس در آنها بیشتر است.
با این وجود، پیش تر هیچ پژوهشی انجام نشده بود تا نشان دهد که افراد مبتلا به اختلالات عصبی عامل زوال عقل همچون آلزایمر و پارکینسون، بیشتر به کووید-۱۹ و نوع شدید آن مبتلا می شوند و از دنیا می روند.
پژوهشگران برای پاسخ دادن به این پرسش، ۱۲۸۶۳ بیمار بالای ۶۵ سال را با آزمایش مثبت و منفی کووید-۱۹ مورد بررسی قرار دادند. نتایج بررسی ها نشان داد که همه دلیلهای زوال عقل خصوصاً آلزایمر، عامل خطر برای شدت کووید-۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن به شمار می روند.
آلزایمر بصورت ویژه و در مقایسه با بیماریهای مزمن، خطر بستری شدن در بیمارستان را افزایش نمی دهد اما بیماران مبتلا به آلزایمر بعد از بستری شدن در بیمارستان، در مقایسه با بیمارانی که به آلزایمر مبتلا نیستند، سه برابر بیشتر در معرض مبتلاشدن به کووید-۱۹ شدید یا مرگ ناشی از آن قرار می گیرند. این خطر در بیماران مبتلا به آلزایمر بالای ۸۰ سال، شش برابر بیشتر از بیماران جوان بود.
ورجوفسکی-آلمیدا اظهار داشت: نتایج پژوهش ما نشان میدهد که این گروه از بیماران بعد از بستری شدن، به توجه ویژه نیاز دارند.
این پژوهش، در مجله "Alzheimer's & Dementia" به چاپ رسید.




منبع:

1400/03/15
12:44:38
0.0 / 5
955
تگهای خبر: پروژه , پژوهش , پژوهشگر , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی