نجات حیات وحش با تولید غذا از هوا!

نجات حیات وحش با تولید غذا از هوا! پژوهشگران آلمانی باور دارند که تولید غذا از هوا، روش خوبی برای نجات حیات وحش خواهد بود.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیوساینتیست، جنگل ها در سرتاسر جهان به منظور پرورش سویا برای غذا دادن به حیوانات قطع می شوند. بررسی های جامعی که تا به امروز انجام شده اند، نشان می دهند که استفاده از انرژی خورشیدی برای تبدیل دی اکسید کربن به مواد شیمیایی برای رشد باکتری هایی که می توانند خورده شوند، این امکان را فراهم می آورد که همان میزان پروتئین را در یک دهم زمین تولید نماییم.
"دوریان لگر"(Dorian Leger)، پژوهشگر "موسسه ماکس پلانک"(Max Planck Institute) آلمان اظهار داشت: این روش می تواند تاثیرات مفیدی را بر محیط زیست داشته باشد. اگر شما ۱۰ کیلومتر مربع مزرعه لوبیای سویا در آمازون داشته باشید، این امکان وجود دارد که بتوانید یک کیلومتر مربع از آنرا به پنل های خورشیدی اختصاص دهید و بقیه را باردیگر به جنگل تبدیل کنید.
به قول لگر، تولید مواد غذایی در حالت ایده آل به مناطقی منتقل خواهد شد که تنوع زیستی در آنها متمرکز نشده است.
ایده "غذا از هوا"، به کار بردن انرژی تجدیدپذیر برای جذب مستقیم کربن از هوا و تبدیل کردن آن به یک ترکیب ساده مانند "فرمات"(Formate) است که باکتری ها می توانند از آن تغذیه کنند. چندین شرکت کوشش می کنند تولید غذا از هوا را تجاری سازی کنند. برای نمونه، شرکت "Solar Foods of Finland" می خواهد کارخانه ای را در سال ۲۰۲۳ راه اندازی کند.
بعضی از پیشرفت ها در این حوزه هم اکنون ثبت شده اند. یک شرکت معروف به "Calysta" هم اکنون به تولید غذای حیوانات از باکتری هایی پرداخته که از متان تغذیه می کنند اما متان از منابع فسیلی نشات می گیرد.
باآنکه هم اکنون همه فناوری های لازم برای تبدیل غذا از هوا با استفاده از الکتریسیته وجود دارد اما بحث هایی در مورد نحوه مقایسه آن با کشاورزی مرسوم از نظر بازدهی و کاربری زمین وجود دارد. بنابراین، لگر و همکارانش، دقیق ترین تحلیلی را که تابحال انجام شده است، برپایه داده های تجربی انجام دادند.
برای نمونه، باآنکه پنل های خورشیدی می توانند ۲۰ درصد از انرژی نور را به الکتریسیته تبدیل کنند اما در عمل، مزارع خورشیدی فقط پنج درصد از انرژی در دسترس را جذب می کنند چونکه همه زمین با پنل های خورشیدی پوشیده نشده است. این گروه پژوهشی برای کاشت محصولات متداول همچون سویا، نیشکر، برنج و گندم، زمینهای موجود در ۱۸۰ کشور را از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ مورد استفاده قرار دادند.
نتیجه گیری پژوهشگران این است که شاید با به کار بردن هر ناحیه از زمین بتوان بیشتر از ۱۰ برابر پروتئین را به واسطه روش غذا از هوا با استفاده از محصول سویا تولید کرد. سویا، غنی ترین محصول پروتئینی است که به طور گسترده ای بعنوان خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرد. در مناطقی مانند آمازون، زمینهای بیشتری درحال جنگل زدایی است تا جای مناسب برای مزارع سویا و گاوداری ها فراهم گردد. این کار به حیات وحش صدمه می رساند و دی اکسید کربن منتشر می کند. رشد محصولات بیوانرژی هم تقاضا را برای زمین بالا می برد و به از دست رفتن زیستگاه ها منجر می شود.
شاید این فرایند جدید بتواند غذایی با حداقل دو برابر میزان کالری محصولاتی مانند گندم و برنج تولید نماید. لگر اظهار داشت: آیا ما می توانیم عملکردی بهتر از کاری داشته باشیم که محصولات بعد از میلیونها سال تکامل و تولید مثل انجام می دهند؟ تجزیه و تحلیل های ما نشان می دهند که این مورد امکان دارد.
وی ادامه داد: محصولات اصلی معمولاً کمتر از یک درصد انرژی خورشیدی را به زیست توده برداشت شده تبدیل می کنند. علل بسیاری برای این مورد وجود دارند؛ همچون اینکه گیاهانی که کمتر از طیف خورشیدی استفاده می نمایند، در اثر نور اضافی صدمه می بینند و باید بین جذب کربن دی اکسید با از دست رفتن آب تعادل برقرار کنند. علاوه بر این، فقط بخش کوچکی از گیاهان زراعی، خوراکی هستند و بیشتر آنها در زمستان رشد نمی کنند.
لگر افزود: با بهبود فناوری، زمینهای غذا از هوا، پیشرفت بیشتری خواهند داشت.
این پژوهش، در مجله "PNAS" به چاپ رسید.




منبع:

1400/04/02
22:49:00
0.0 / 5
739
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , جهان , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی