امیرعلی و فاطمه فراوان ترین اسم های سال 1400

امیرعلی و فاطمه فراوان ترین اسم های سال 1400 به گزارش نیو وبلاگ سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور اظهار داشت: از شروع امسال تا کنون «امیرعلی» و «فاطمه» فراوان ترین نام انتخابی است که ایرانیان برای نوزادان خود انتخاب کردند.


سیف الله ابوترابی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: اسامی انتخاب شده برای پسران با بیشترین فراوانی از شروع سال ۱۴۰۰تا کنون به ترتیب شامل: امیرعلی، محمد، علی، امیرحسین، حسین، آراد، آریا، ابوالفضل، آی هان، سامیار، امیرعباس، ماهان، محمد حسین، کیان، محمد طاها، مهدی، علیرضا، محمدرضا، محمد مهدی و امیر مهدی است.
وی افزود: همین طور در طول این مدت اسامی انتخاب شده برای دختران با بیشترین فراوانی به ترتیب شامل: فاطمه، زهرا، رستا، حلما، آوا، زینب، بهار، مرسانا، آیلین، ریحانه، رها، دلوین، یسنا، نیلا، هانا، باران، فاطمه زهرا، نفس، نازنین زهرا، سلین است.
ابوترابی اشاره کرد: نوع اسامی دخترانه و پسرانه می تواند برگرفته از الگوی های توصیفی، دینی مذهبی، ملی باستانی، قومی، منطقه ای، ترکیبی، نام گل ها، طبیعت، حیوانات زیبا، پرندگان، کوه ها و رودها و نام موجودات خیالی و تاریخی باشد.
سخنگوی سازمان ثبت احوال اظهار داشت: برابر ماده ۲۰ قانون ثبت احوال کشور، انتخاب نام با بیان کننده آنست. برای نامگذاری، یک نام ساده یا مرکب (مثل حسین، محمد مهدی و مانند آن که یک نام محسوب می شود)، انتخاب خواهد شد.

وی افزود: انتخاب نام هایی که سبب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می شود و همین طور عناوین و القاب و اسامی زننده و مستهجن یا نامتناسب با جنس، ممنوع می باشد. تشخیص اسامی ممنوع با شورای عالی ثبت احوال است و این شورا نمونه های آنرا تعیین و به این سازمان اعلام می کند.

ابوترابی اشاره کرد: به سبب ماده ۲۰ قانون ثبت احوال و تبصره های آن، انتخاب نام هایی که در لیست اسامی ممنوعه قرار دارد، قدغن است و دارندگان آنها می توانند با رعایت مقررات مربوطه نسبت به تغییر آن اقدام نمایند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال با اشاره به اعضای «کمیته انتخاب نام» ثبت احوال اشاره کرد: این کمیته برمبنای مصوبه شورای عالی فرهنگی تشکیل شده و در آن دو استاد دانشگاه در زمینه دکترای ادبیات فارسی و ادبیات عرب، ۲ نماینده از فرهنگستان ادب و زبان فارسی و سه متخصص از سازمان ثبت احوال حضور دارند و نام درخواست شده توسط افراد در این کمیته بررسی می شود و در صورت تایید می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی اعلام نمود: بمنظور رعایت حقوق شهروندی نام هایی که در لیست نامگذاری ثبت احوال نیست، مورد بررسی قرار می گیرد و چنانچه مغایر با قوانین جاری ثبت احوال نباشد، متقاضی می تواند انتخاب نماید.




منبع:

1400/04/22
16:05:53
0.0 / 5
544
تگهای خبر: دانشگاه , سازمان , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی