توسعه یک واکسن کرونا مخصوص بیماران سرطانی

توسعه یک واکسن کرونا مخصوص بیماران سرطانی نیو وبلاگ: پژوهشگران بیمارستان دانشگاه توبینگن آلمان در مطالعه اخیرشان از توسعه واکسن کرونا مخصوص بیماران مبتلا به سرطان یا نقص ایمنی آگاهی داده اند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی او، افراد دارای نقص ایمنی(حال آنکه مادرزادی و یا به سبب سرطان گرفتار این مشکل شده باشند) در معرض خطر بیشتری قرار دارند و حال آنها نیز در صورت مبتلاشدن به کرونا نسبت به دیگران بیشتر بد می شود.
در همین حال مشخص شده است حتی واکسیناسیون این افراد با واکسن های موجود نیز آنچنان که باید از این افراد در مقابل این بیماری محافظت نمی نماید. در مطالعه ای که بتازگی با حمایت مالی وزارت فدرال آموزش و پژوهش آلمان انجام شده، پزشکان بیمارستان دانشگاه توبینگن موفق به توسعه واکسنی شده اند که بطور خاص تحریک پاسخ ایمنی سلولی توسط سلول های تی به کروناویروس سندروم حاد تنفسی۲ را مورد هدف قرار می دهد.
این واکسن که کووک-۱(CoVac-۱) نام دارد مزیت بیشتری نسبت به دیگر واکسن های موجود دارد. این واکسن سلول های تی را نه فقط در مقابل پروتئین میخ مانند کروناویروس سندروم حاد تنفسی ۲ فعال بلکه در مقابل خیلی از اجزای ویروسی دیگر نیز فعال می کند.
محققان بعد از سال ها مطالعه درباره ایمنی درمانی سرطان به فکر طراحی واکسن کووک-۱ رسیدند. پژوهشگران این مطالعه به رهبری پروفسور "هانس گئورگ رامنسی"(Hans-Georg Rammensee) سالهاست بر روی توسعه واکسن های پپتیدی درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان کار می کنند.
رامنسی در این زمینه اظهار داشت: پپتیدها پروتئین های کوتاهی هستند که به سیستم ایمنی(در اینجا بطور خاص به سلول های تی در سطح سلول های توموری) و همین طور در سلول های آلوده به ویروس وارد می شوند. این کار سیستم ایمنی را قادر می سازد تا سلوهای خارجی را تشخیص داده و آنها را از بین ببرد.
بنابراین، اگر این پپتیدها همراه با یک محرک ایمنی مناسب که با نام "ادجوانت"(adjuvant) شناخته می شوند واکسینه شوند، سلول های تی می توانند بطور خاص در مقابل سلول های توموری و همین طور در مقابل سلول های آلوده به ویروس فعال شوند. طی این مطالعه دانشمندان از ادجوانت XS۱۵ که توسط پژوهشگران خود این مطالعه توسعه یافته، استفاده کردند.
محققان این مطالعه پیش تر نیز طی چند مطالعه نشان داده بودند که سلول های تی همیشه نقش مهمی در بیماری کووید-۱۹، چه در بیماران سالم و چه در بیماران سرطانی ایفا می کنند. در این مطالعه پژوهشگران بعد از بررسی های بسیاری توانستند پپتیدهای خون داوطلبانی را که از بیماری کووید -۱۹ نجات پیدا کرده بودند را شناسایی کنند. این پپتیدها برای تشخیص کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ و محافظت طولانی مدت در مقابل ویروس توسط سلول های تی مهم هستند.
"جولیان والز "(Juliane Walz) از پژوهشگران این مطالعه در این زمینه اظهار داشت: این پپتیدها دقیقا همان پپتیدهایی هستند که نقش مهمی در ایمنی طولانی مدت بعد از مبتلاشدن به بیماری کرونا دارند و الان در واکسن کووک-۱ ما استفاده شده است. در نخستین مطالعه آزمایشی بالینی روی داوطلبان سالم بین ۱۸ تا ۸۰ سال، واکسن کووک-۱ موجب فعال شدن بسیار قوی پاسخ سلول های تی در مقابل کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ شد. علاوه بر این واکسن کووک-۱ سبب بروز عوارض جانبی جزئی شد.




منبع:

1400/05/24
14:29:58
0.0 / 5
451
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , دانشگاه , دانشمند
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی