تلاش تیم رباتیک افغانستان برای خروج از این کشور

تلاش تیم رباتیک افغانستان برای خروج از این کشور تیم رباتیک افغانستان که همه اعضای آن دختر هستند و اخیرا به انتخاب مجله ˮفوربزˮ در بین 30 دانشمند و مخترع برتر زیر 30 سال قاره آسیا قرار گرفته اند، حالا با عنایت به تحولات افغانستان در کوشش برای فرار از کشور خود هستند و برخی گزارش ها ادعا می کنند که آنها الان مفقود شده اند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، تیم رباتیک افغانستان که تماماً از دختران تشکیل شده است، و قبلاً با اختراعات الهام بخش خود خبرساز شده بودند، حالا باتوجه به تحولات زادگاه خود از آینده مبهم خود بیم دارند.
به دنبال خروج ایالات متحده از افغانستان، هرات، شهر محل زندگی این دختران تحت کنترل طالبان قرار گرفت.
این تیم رباتیک که با نام "رویاپردازان افغان" نیز شناخته می شود، موانع و مشکلات زیادی مانند جنگ و فقر را پشت سر گذاشته است تا رویاهای خود در حوزه مهندسی و هوش مصنوعی را دنبال کند. حالا همه این آرزوها ممکنست بطور ناگهانی به پایانی تلخ برسد.
این تیم ۲۰ نفره که متشکل از دختران ۱۲ تا ۱۸ ساله افغان است، به نمایندگی از کشور افغانستان در مسابقات جهانی رباتیک موجب افتخار این کشور شده است.
مهم تر از همه، این دختران به سبب ساختن یک دستگاه تنفس مصنوعی ارزان از قطعات خودرو های دست دوم در سال قبل برای کمک به کشورشان در مبارزه با بیماری همه گیر کووید-۱۹ شناخته و مشهور شده اند.
اکنون گفته می شود که آنها به شدت درحال تلاش و جستجوی راهی برای خروج از افغانستان هستند. "کیمبرلی موتلی" وکیل بین المللی حقوق بشر مستقر در نیویورک برای آزادی آنها تلاش می کند و از کشور کانادا خواسته است که این دختران را بعنوان پناهنده بپذیرد.
"موتلی" در یک مصاحبه با یک رسانه کانادایی اظهار داشت: آنها [اعضای طالبان] در هرات هستند، در دانشگاه ها وارد شده اند و دختران را[به خانه] برمی گردانند. آنها به دختران می گویند به دانشگاه باز نگردید. زنان در محل کار خود حاضر می شوند و از آنها خواسته می شود به خانه بازگردند. آنها [تیم رباتیک] این را می بینند و با چشمانی اشکبار درحال مشاهده فروپاشی شهرشان هستند.
وی همین طور اظهار داشت که این دختران بسیار وحشت زده هستند.
طالبان روز یکشنبه در صورتیکه "اشرف غنی" رییس جمهور این کشور، آنرا ترک کرد، مسئولیت حکومت افغانستان را بر عهده گرفت. طالبان از گذشته به سلب حقوق اولیه زنان و دختران همچون تحصیل و همین طور مجبور کردن دختران جوان به ازدواج و ترویج کودک همسری شناخته شده است.
"موتلی" در مورد اوضاع وخیم فعلی افغانستان اظهار داشت: متأسفانه آنچه در این هفته در مورد دختران کوچک اتفاق افتاده این است که طالبان به مفهوم واقعی کلمه خانه به خانه می روند و دختران را بیرون می آورند و آنها را مجبور به کودک همسری می کنند. ما بسیار نگران هستیم که این اتفاق در مورد تیم رباتیک دختران افغان نیز رخ دهد. این دختران می خواهند مهندس شوند، آنها می خواهند در جامعه هوش مصنوعی فعال باشند و آرزو دارند که در آن موفق شوند.
گزارشات بعدی حکایت از این داشت که تیم رباتیک افغانستان ناپدید شده است، اما این گزارش ها تا حالا تأیید نشده است.
همانطور که در تصاویر انتشار یافته از فرودگاه کابل دیده ایم، مردم افغانستان برای فرار از این کشور از هواپیمای آمریکایی آویزان شده اند و متاسفانه دست کم دو نفر از این هواپیمای درحال پرواز سقوط کردند.
افغانستان قبل از این با بیش از ۱۲ سال جنگ روبرو بوده است که تحصیل دختران در این کشور را با چالش مواجه کرده است. حالا درست در زمانی که دانش آموزان الهام بخشی مانند "رویاپردازان افغان" در جهان اثری از خود نشان داده اند، ناراحت کننده است که همه اینها تمام شود.
البته طالبان روز گذشته اعلام عفو عمومی کرد و تا حالا بنظر می رسد که بر عهد خود وفادار مانده اند. اما باتوجه به اخراج یکی از خبرنگاران زن از تلویزیون و همین طور سابقه گروه طالبان، آینده همه زنان در افغانستان در هاله ای از ابهام قرار گرفته است و بیراه نخواهد بود اگر نگران تیم رباتیک دختران افغانستان باشیم.




منبع:

1400/05/27
14:58:21
0.0 / 5
573
تگهای خبر: جهان , دانشگاه , دانشمند , ربات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی