برخورد ماهواره چینی با یک زباله فضایی روسی

برخورد ماهواره چینی با یک زباله فضایی روسی یک ماهواره چینی بوسیله ی یک قطعه از موشک قدیم روسیه که در سال 1996 به فضا پرتاب شده بود، مورد برخورد قرار گرفته است.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، در اوایل ماه مارس سال جاری، اسکادران 18 کنترل فضایی(18SPCS) که اشیاء مصنوعی را در مدار زمین شناسایی و ردیابی می کند، گزارش داد که ماهواره چینی معروف به "یونهای 1-02"(Yunhai 1-02) با زباله های فضایی مورد برخورد قرار گرفته است و "جاناتان مک داول" که ستاره شناس است اخیرا عنوان کرده است که علت احتمالی این حادثه برخورد بقایای یک موشک روسی (که در سال 1996 به فضا پرتاب شده) با این ماهواره چینی بوده است.
آژانس فضایی اروپا(ESA) در واقع یک دفتر آوار فضایی در دارمشتات آلمان دارد که زباله های فضایی را که در اطراف سیاره ما می گردند، ردیابی می کند. طبق آخرین آمار آنها تابحال 570 مورد متلاشی شدن، انفجار و برخورد در فضا رخ داده است که منجر به تشکیل آوار فضایی شده است و احتمالاً منجر به تولید 34 هزار قطعه زباله فضایی به اندازه حداقل 10 سانتی متر یا بزرگتر شده است.
در حالیکه آژانس های نظارتی فضایی حدود 29 هزار و 110 زباله را در فضا لیست بندی و ردیابی کرده اند، در واقع تنها به بخش کوچکی از کل این آوارها در مدار زمین دست یافته اند. مدلهای آماری نشان داده است که تعداد زاله های فضایی احیانا در حدود 128 میلیون قطعه با اندازه هایی از 1 میلی متر تا 10 سانتی متر و بزرگتر است.
بنابراین پیش از شروع سفرهای تفریحی به فضا، باید فکری به حال مدار زمین که پر از زباله های فضایی است، کرد، چون که نه تنها منظره زشتی را پدید آورده اند، بلکه می توانند خطرناک باشند. ازاین رو "ایلان ماسک" مدیر عامل "اسپیس ایکس" و شرکتهای دیگر در فکر پاکسازی فضا از این زباله ها همزمان با انجام مأموریت های مختلف خود در مدار زمین هستند.
پیش از این چین نمونه اولیه یک ربات را رونمایی نمود که زباله های فضایی را با یک تور غول پیکر جمع آوری می کند.
گفته می شود قطعه ای که با ماهواره چینی برخورد کرده متعلق به یک موشک قدیمی روسی معروف به "زنیت-2"(Zenit-2) است که ماهواره جاسوسی "سلنا-2"(Tselina-2) را در سپتامبر 1996 به فضا پرتاب کرد. بین سالهای 1997 تا 2021، 8 قطعه باقی مانده از این موشک ردیابی شده است.
البته بعد از وقوع این برخورد، حال ماهواره چینی خوب است و موفق شده تنظیمات مداری را انجام دهد و هنوز به خوبی تحت کنترل است اما سایر ماهواره ها و فضاپیماها امکان دارد به اندازه "یونهای 1-02" خوش شانس نباشند.
"مک داول" می گوید: اگر 10 برابر ماهواره داشته باشید، احتمال برخورد 100 برابر بیشتر خواهد شد. ازاین رو با افزایش تراکم ترافیک فضایی، برخوردها از یک خطر جزئی به یک مشکل بزرگ فضایی تبدیل خواهند شد.




منبع:

1400/05/29
14:21:31
0.0 / 5
635
تگهای خبر: ربات , سیاره , فضا , ماهواره
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی