با 4 دانشمند زن اثرگذار عصر حاضر آشنا شوید

با 4 دانشمند زن اثرگذار عصر حاضر آشنا شوید حدودا در هر صنعتی نه تنها توجه کافی به کار زنان نمی‎شود بلکه از آنها قدردانی هم به عمل نمی‎آید. این امر در علم هم صادق است. با این وجود تعداد قابل توجهی از دانشمندان زن درحال پیشرفت در حوزه هایی که اکثرا در سلطه مردان است، هستند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، در حالیکه مقالات آنلاین بی شماری وجود دارد که طی آن به معرفی زنان دانشمند مشهوری مانند ماری کوری که در گذشته فعالیت برجسته ای در حوزه علم داشته، پرداخته‎اند اما کمتر مقاله ای به معرفی دانشمندان عصر حاضر که نقش مهمی در پیشرفت علم دارند، پرداخته‎ است. در این خبر می خواهیم چهار دانشمند زن اثرگذار که با علم خود درحال متحول کردن جهان هستند را معرفی نماییم.
۱. سینتیا کنیون



آیا تاکنون دلتان خواسته که بتوانید همیشه زندگی کنید و به شکلی عمر طولانی داشته باشید؟ اگر به این مورد فکر کرده اید امکان دارد پاسخ سوال شما در دستان "سینتیا کنیون"(Cynthia Kenyon)، زیست شناس مولکولی مشهور باشد.
گرچه این مورد آنچنان که بیان شده ساده و راحت نیست اما نتایج مطالعات ژنتیکی کنیون در مورد پیری کرم های الگانس نشان داده که امکان دارد بتوان عمر موجودات را طولانی‎تر کرد.
وی در مطالعات خود دریافت که جهش گیرنده هورمون "daf۲" بدون آنکه بر کیفیت زندگی این کرم تاثیر بگذارد طول عمر کرم را دو برابر می کند. قابل توجه ترین بخش مطالعات کنیون این است که وقتی این آزمایشات روی موش ها تکرار شد هم همان اثر مشاهده شد. از آنجائیکه موش ها جزو پستانداران هستند، امکان دارد محققان همان تأثیر را در انسان هم مشاهده کنند. یافته دیگری که محققان به آن دست پیدا کردند این بود که موجودات زنده دارای گیرنده های هورمون جهش یافته daf۲ کمتر به بیماری‎هایی قابل ظهور در پیری مانند آلزایمر، سرطان یا بیماری‎های قلبی مبتلا می‎شوند.
این مطالعات حدود دو دهه و نیم پیش انجام شده است. حالا سینتیا کنیون با شرکت کالیکو گوگل کار می کند و هدفش این است که به صورت بالقوه عمر انسان را تا ۱۰۰ سال افزایش دهد. احیانا اگر تنها یک دانشمند وجود داشته باشد که بتواند کاری کند همه ما عمر طولانی و سالم‎تری داشته باشیم بطور قطع سینتیا کنیون است. او یکی از الهام بخش‎ترین زنان حوزه علم عصر حاضر است.
۲. جنیفر دودنا


"جنیفر دودنا"(Jennifer Doudna) فردی است که در سال ۲۰۲۰ به همراه "امانوئل شارپنتیر" برای توسعه روشی برای ویرایش ژنوم موفق به دریافت نوبل شیمی شد. امانوئل شارپنتیر و جنیفر دودنا دو بانوی برنده نوبل رشته شیمی در سال ۲۰۲۰، یکی از تیزترین ابزار ویرایش ژن را که یک قیچی ژنتیکی"کریسپر/کَس۹"(CRISPR/Cas۹) است، کشف کردند.
محققان با استفاده از این ابزار می توانند دی. ان. ای حیوانات، گیاهان و ریزموجودات یا میکروارگانیسم ها را با دقت بسیار بالایی تغییر دهند. قیچی ژنتیکی "کریسپر/cas۹" انقلابی در علوم زندگی مولکولی بوجود آورده است. این ابزار به دانشمندان اجازه می‎دهد تا تغییرات بسیار دقیقی در دی. ان. ای سلول ها ایجاد کنند. علاوه بر آن به توسعه درمان های نوآورانه سرطان کمک می‎کند و امکان دارد رویای درمان بیماری‎های ارثی را هم به حقیقت تبدیل کند.
مطالعات نشان داده است که می‎توان از فناوری کریسپر برای تغییر دی. ان. ای ویروس HIV در سلول‎های انسانی هم استفاده نمود. همینطور در سال ۲۰۱۶، هنگامی که دو میمون دوقلو سالم اما با جهش های ژنتیکی خاص دنیا آمدند محققان از این تکنولوژی استفاده کردند.
در حالیکه این ابزار واقعا انقلابی است اما در بعضی موارد امکان دارد از آن در مواردی استفاده گردد که از نظر اخلاقی مناسب نباشد. "جیانکوی هه"(Jiankui He)، دانشمند و پژوهشگر "دانشگاه علم و فناوری جنوب"(SUSTech) چین و موسس دو استارتاپ زیست فناوری، از فناوری کریسپر برای حذف ژن "CCR۵" بهره برد تا نوزادانی مقاوم در مقابل ایدز به دنیا بیاورد. این ویروس، نقش مهمی در جلوگیری از تأثیر ویروس ایدز بر سلول های رحم بر عهده دارد. هه با حذف این ژن، دو دختر دوقلو به دنیا آورد. جامعه بین المللی علمی، حدودا به سرعت او را به خاطر استفاده از این تکنولوژی در رحم انسان محکوم نمود و دولت چین هم به سرعت جلوی ادامه پژوهش او را گرفت. اما در عین حال اگر از آن به درستی استفاده شود، کریسپر می تواند به ما در درمان بیماری های سلولی که تابحال درمان آن میسر نبود، کمک نماید و جنیفر دودنا یکی از بزرگترین دانشمندان زن عصر حاضر است که این کار را ممکن کرده است.
۳. نینا تاندون


"نینا تاندون"(Nina Tandon) یک مهندس زیست پزشکی است که درحال تغییر جهان علم سلول ها است. او موسس و مدیرعامل شرکت "EpiBone" است. "EpiBone" شرکتی است که استخوان ها را به منظور بازسازی اسکلت پرورش می‏ دهد. این امر به محققان اجازه می دهد تا نقایص استخوانی در افراد را در محیط آزمایشگاه و با استفاده از سلول های بنیادی بیمار و تحریک آنها به رشد استخوان های سالم جدید، ترمیم کنند.
تاندون همینطور به ایجاد قلب های تپنده با استفاده از همین روش شناخته شده است. همینطور مجله فارین پالیسی در سال ۲۰۱۵ از او با عنوان یکی از متفکران جهانی یاد کرده است. در کاری که نینا تاندون در حوزه علم انجام می‎دهد بسیار اعجاب انگیز است و می تواند تأثیر بسزایی در حفظ سلامت جامعه جهانی چه درحال حال و چه در آینده داشته باشد.
۴. سونترا گاپتا


میتوان گفت "سونترا گاپتا"(Sunetra Gupta) همه چیز دان حال حاضر است. این دانشمند متولد کلکته و مقیم بریتانیا نه تنها استاد اپیدمیولوژی نظری دانشگاه آکسفورد بلکه نویسنده رمان و مترجم اشعار رابیندرانات تاگور هم است. اما شاید بپرسید نقش وی در پیشرفت علم چه بوده است؟
سونترا گوپتا به مطالعه عوامل بیماری‎های عفونی که سبب بیماریHIV، مالاریا، مننژیت باکتریایی و آنفولانزا می‎شود، علاقه دارد. وی در سال ۲۰۰۹ به علت آنکه تمرکز خویش را بر بررسی مبحث تکامل تنوع در عوامل بیماری‏زا معطوف کرده بود و به نتایج مهمی دست یافته بود، موفق به دریافت جایزه روزالیند فرانکلین انجمن سلطنتی شد.
از زمان شیوع بیماری کووید-۱۹ او مطالعات بسیاری را درباره این بیماری انجام داده است. در حالیکه گوپتا با اکتشافات علمی خود تأثیر شگرفی بر دنیای علم داشته است اما آنچه در مورد گوپتا جالب است این مورد است که جستجوهای وی در دو حوزه علمی و ادبیات صورت گرفته است. رمان های وی هم به اندازه دستاوردهای علمی وی مورد استقبال قرار گرفته‎اند. برای مثال آخرین رمان او به نام "Good in Black" که در سال ۲۰۱۱ انتشار یافت، در فهرست جایزه ادبی DSC برای ادبیات جنوب آسیا سال ۲۰۱۳ قرار گرفت.




منبع:

1400/06/10
23:58:06
0.0 / 5
612
تگهای خبر: آنلاین , پزشكی , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی