لاشه 2 فک خزری در سواحل بندرکیاشهر پیدا شد

لاشه 2 فک خزری در سواحل بندرکیاشهر پیدا شد رئیس اداره محیط زیست شهرستان آستانه اشرفیه از کشف لاشه ۲ قلاده فُک خزری در سواحل لله وجه سر و عسگرآباد شهرستان بندرکیاشهر اطلاع داد.


رضا زمانی بامداد شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا دلیل مرگ این ۲ فک خزری را نامعلوم عنوان نمود و اضافه کرد: اهالی منطقه لاشه این ۲ فک را به فاصله یک کیلومتر از یکدیگر پیدا کردند، ضمن آنکه با حضور کارشناسان محیط زیست و انجام تست های بایومتری علت مرگ آنها در دست بررسی قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه هیچ گونه علائم ضرب و جرح بر روی لاشه های این فک ها مشاهده نشدهاست، عنوان کرد: فک کاسپین یا فک خزری تنها پستاندار دریای کاسپین است که در خطر انقراض قرار دارد.
رییس اداره محیط زیست شهرستان آستانه اشرفیه اظهار داشت: گیر افتادن در تورهای ماهیگیری، آلودگی های محیط زیست، برخورد با قایق ها، کشتار عمدی، شکار، ورود گونه مهاجم شانه دار خزری و کاهش ذخایر کیلکا بعنوان مهم ترین منبع غذایی این جانور از مهم ترین عوامل موثر در کاهش فک های خزری است.
زمانی با تکیه بر حفاظت از فک های خزری افزود: از تمامی مردم منطقه تقاضا می شود در صورت مشاهده فک های خزری زنده و یا لاشه این حیوان موارد را به اداره محیط زیست اطلاع دهند.
فک خزری یک گونه پستاندار دریایی کمیاب است که تنها در دریای خزر و رودخانه های منتهی به آن مانند ولگا و اورال در روسیه زندگی می کند. این گونه تنها پستاندار دریای خزر به شمار می آید و به علت صید بی رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند به حمایت بین المللی است.
ساحل نشینان شمال به این جانور سگ آبی می گویند. فک ها به دمای آب بسیار وابسته هستند و به همین خاطر وقتی دمای آب افزایش می یابد، آنها به بخش هایی که آب عمیق تر و قاعدتاً سردتر است، مهاجرت می کنند. فک ها در تابستان، بهار و پاییز بیشتر در آب های نیمه جنوبی خزر همچون ایران زندگی می کنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر می روند.
نخستین و تنها مرکز حفاظت از گونه در معرض خطر فک خزری در ایران و در سال ۲۰۱۰ رسماً شروع به کار کرد. این مرکز به همت لنی هارت مؤسس مرکز بازتوانی و تحقیقاتی فک هلند، محمد مصطفی شاهی فردوس و امیر صیاد شیرازی در جزیره آشوراده، در نزدیکی سواحل بندر ترکمن راه اندازی شد.
هدف این مرکز نجات فک های صدمه دیده، آموزش ماهیگیران، ارتقاء سطح فرهنگ محیط زیستی جامعه، تحقیقات و گسترش فعالیتهای حفاظتی به سایر کشورهای حوزه‌ی خزر بوده است. مرکز حفاظت از فک خزری ایران تا ابتدای سال ۲۰۱۸ توانست ۸۳ قلاده فک را از مرگ نجات داده و بعد از انجام درمان به طبیعت بازگرداند.


منبع:

1400/06/27
10:51:45
0.0 / 5
462
تگهای خبر: تحقیقات , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی