نوعی چربی مسئول انتقال پروتئین ایجاد کننده آلزایمر به مغز است

نوعی چربی مسئول انتقال پروتئین ایجاد کننده آلزایمر به مغز است به گزارش نیو وبلاگ محققان شواهد جالبی در موش ها یافته اند که نشان داده است یک مسیر خونی به مغز می تواند مسئول رسیدن ذرات سمی به ماده خاکستری و ایجاد آلزایمر باشد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس آلرت، این تحقیقات هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و برای تعمیم دادن آن به انسان ها راه زیادی در پیش است اما می تواند در نهایت به یافتن توضیحی برای علت ایجاد بیماری هایی مانند آلزایمر و دشوار بودن درمان آنها کمک نماید.
دهه ها مطالعه نشان داده که پروتئین بتا آمیلوئید مسئول اصلی ایجاد زوال عقل و بیماری آلزایمر است با این وجود هنوز اطلاعات زیادی در مورد این آمینواسید و نقش آن در بدن مشخص نمی باشد. اما می دانیم که اگر توده هایی از آن در مغز ایجاد شود برای سلامت روان مناسب نمی باشد.
طی سالهای اخیر اطلاعات بیشتری در مورد نحوه ی حرکت این عامل بیماری زا در بدن و مغز به دست آمده است و اما سوالات اصلی باقی است برای مثال چرا درمان هایی که بتا آمیلوئید را تحت تأثیر قرار می دهند مطابق انتظار پیش نمی روند.
در تحقیقاتی جدید محققان بر روی ارتباط میان بتا-آمیلوئیدها و نوعی از مواد شیمیایی حامل چربی به نام لیپوپروتئین تمرکز کردند.
محققان موسسه تحقیقاتی نوآوری های سلامت کرتین(Curtin) در استرالیا با استفاده از موش های دستکاری شده شواهدی کشف کردند که نشان داده است پروتئین های بتا آمیلوئید ساخته شده در سایر نقاط بدن به وسیله سیستم انتقال چربی به مغز منتقل می شوند.
"جان مامو" (John Mamo)، محقق اصلی و فیزیولوژیست می گوید: تحقیقات ما نشان داده است که رسوبات این پروتئین های سمی که در مغز افراد مبتلا به آلزایمر تشکیل می شوند از راه ذرات حامل چربی در خون به مغز می روند. این مسیر خونی-مغزی اهمیت زیادی دارد چونکه اگر ما بتوانیم سطوح آمیلوئید-لیپوپروتئین را در مغز کنترل نماییم و از انتقال این ذرات به مغز جلوگیری نماییم می توانیم راه های جدیدی برای درمان آلزایمر بیابیم.
چالش اصلی برای محققان این بود که دریابند چگونه این ذره کوچک با غلظت بالا در سلول های مغز رسوب می کند و منجر به بیماری کشنده ای می شود.
یک احتمال این است که این ذرات مستقیما در بافت مغز ایجاد شوند اما میزان زیاد آن در خون می تواند این مورد را رد کند.
مطالعات انجام شده بر موش ها نشان داده است که ارتباطی میان لیپوپروتئین ها و بتا آمیلوئیدها وجود دارد. برای مثال رگ های خونی جوندگانی که رژیم غذایی آنها سرشار از چربی اشباع بود نشتی در مغز نشان داد.
هنوز نمی توان احتمال ایجاد بتا آمیلوئید را در سلول های مغز رد کرد ازاین رو مامو و گروهش موشی تولید کردند که تنها ژن های اساسی ایجاد کننده بتا آمیلوئید در کبد آنها بیان می شد. ازاین رو هرگونه صدمه ای مشابه آلزایمر در این موش ها می توانست ناشی از ورود بتا آمیلوئید از جایی خارج از مغز باشد.
مامو می گوید: همانطور که پیشبینی کرده بودیم مدلهای موش ما از التهاباتی در مغز نشان دادند و با از بین رفتن سلول های مغزی حافظه خویش را از دست دادند.
این تحقیقات به یافتن درمان های جدید برای آلزایمر با تغییر در عادات غذایی و یا استفاده از داروهای کنترل کننده ارتباط لیپوپروتئین ها و بتا آمیلوئیدها کمک می نماید و هرچه بیشتر در مورد عملکرد این بتا آمیلوئیدها بدانیم بهتر می توانیم آنها را در مراحل اولیه تشخیص دهیم و درمان نماییم.
این مطالعه در مجله ی "PLOS Biology" انتشار یافته است.




منبع:

1400/06/29
13:41:49
0.0 / 5
467
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی