هابل ثبت كرد

ستاره ای درون یک تار عنکبوت نارنجی

ستاره ای درون یک تار عنکبوت نارنجی به گزارش نیو وبلاگ تلسکوپ فضایی هابل تصویری عجیب از ستاره ای احاطه شده در دوده ثبت نمود که شبیه به دروازه ای به جهان های دیگر است.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، این ستاره که یک غول سرخ درحال مرگ است "CW Leonis" نام دارد و به نظر می آید درون یک "تار عنکبوت نارنجی" گیر کرده باشد.
این تصویر پرتوهای خورشید را نشان داده است که در دوده های کربن اطراف ستاره نفوذ کرده اند. سوخت این ستاره رو به پایان است.
ناسا در اطلاعیه ای اظهار داشت: کربن در هسته ی ستاره بعنوان یک محصول جانبی هنگام همجوشی هسته ای ایجاد می شود این آژانس فضایی تصریح کرد ستاره "CW Leonis" با اتمام سوخت هسته ای، دوده کربن منتشر می کند.
هر کسی که شومینه داشته باشد می داند که دوده چیز خوشایندی نیست. اما کربن خارج شده از هسته این ستاره، مواد نادری برای تشکیل ستارگان، سیارات و حتی حیات در آینده بوجود می آورد. در زمین، مولکول های زیستی پیچیده حاوی اتم های کربن هستند که با عناصر ترکیب شده اند.
"CW Leonis" نزدیک ترین ستاره کربنی به زمین است و در فاصله ی حدود ۴۰۰ سال نوری در فضا می درخشد. این ستاره در مراحل پایانی زندگی خود قرار دارد و از همجوشی هیدروژن در هسته خود به همجوشی در لایه های بیرونی رسیده است.
ناسا می گوید، مطالعه این مرحله از زندگی غول سرخ به ما این امکان را می دهد تا آن چه طی میلیاردها سال آینده برای خورشید ما رخ می دهد را پیشبینی نماییم. هم اکنون خورشید درحال همجوشی هیدروژن در هسته خود است اما در آینده با اتمام هیدروژن تخریب آن شروع می شود.
در نهایت، پلاسما یا گاز فوق داغ اطراف هسته گرم می شود و همجوشی هیدروژن در لایه های خارجی شروع می شود. در نتیجه این پدیده خورشید مدت طولانی تری قادر به گرمارسانی خواهد بود قبل از آن که سوخت آن به پایان برسد و تبدیل به هسته ای سرد به نام کوتوله سفید شود.
از آن جا که ستاره "CW Leonis" حدودا به ما نزدیک است، ستاره شناسان می توانند آنرا با جزئیات بالا مورد بررسی قرار دهند تا در مورد تعامل این ستاره با محیط اطرافش بیاموزند. بعد از آن ستاره شناسان این اطلاعات را به ستاره های دورتر که هابل با جزئیات کمتر قادر به ثبت آنها است تعمیم می دهند.
ناسا خاطرنشان کرد، هابل طی ۲۰ سال گذشته این ستاره را بارها مورد مطالعه قرار داده است. ساختارهای درونی پیچیده و کمان های آن امکان دارد ناشی از میدان مغناطیسی این ستاره باشد. تصاویر دقیق ثبت شده توسط هابل طی دو دهه اخیر نشان دهنده ی گسترش رشته ها و مواد خارج شده از این ستاره است.
هابل و سایر رصدخانه ها دریافتند که نور این ستاره طی ۱۵ سال گذشته تغییر داشته است. این مورد می تواند ناشی از تغییر در ساختارهای غبار اطراف آن باشد که سبب درخشش نور آن از زوایای مختلف می شود اما دلیل قطعی آن هنوز معلوم نیست.



1400/08/09
12:08:20
0.0 / 5
491
تگهای خبر: اطلاعات , تلسكوپ , جهان , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی