پیشنهاد ستاره شناسان در مورد یک تلسکوپ ۱۱ میلیارد دلاری

پیشنهاد ستاره شناسان در مورد یک تلسکوپ ۱۱ میلیارد دلاری به گزارش نیو وبلاگ ستاره شناسان یک تلسکوپ ۱۱ میلیارد دلاری پیشنهاد داده اند که از ˮهابلˮ پیشی بگیرد. این تلسکوپ پیشنهادی به قدری قدرتمند خواهد بود که سیارات دوردست با روشنایی ۱۰ میلیارد بار کمتر از ستاره میزبانشان تشخیص دهد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، ستاره شناسان ساخت تلسکوپی را پیشنهاد کرده اند که بسیار فراتر از توانایی های تلسکوپ تاریخی "هابل" عمل خواهد نمود.
آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی آمریکا اخیرا بررسی یک دهه ای خویش را در مورد نجوم و اخترفیزیک منتشر نموده است که تحت عنوان "Astro ۲۰۲۰" شناخته می شود. این گزارش، برنامه های دهه آینده سرمایه گذاری در تجهیزات و پروژه های نجومی در ایالات متحده را تشریح می کند.
یکی از سفارش های برجسته در این گزارش، ساخت یک تلسکوپ فضایی جدید به نام "رصدخانه بزرگ"(Great Observatory) است که برای جایگزینی با تلسکوپ فضایی "هابل" در نظر گرفته شده است.
گفتنی است که "هابل" سال جاری به علت مشکلات سخت افزاری که چندین دهه از عمرشان گذشته، با مشکلات فنی گوناگونی روبرو شده است.
این گزارش، ساخت یک تلسکوپ جدید و بزرگ را با هزینه چشم گیر ۱۱ میلیارد دلار سفارش می کند که در طول موج های نور مرئی، مادون قرمز و فرابنفش عمل می کند و به آن امکان می دهد ماده تاریک، سیارات فراخورشیدی بالقوه ی قابل سکونت، ستاره های نوترونی و سایر اجرام و پدیده های کیهانی را مطالعه کند.
"فیونا هریسون" رئیس بخش فیزیک، ریاضیات و نجوم در مؤسسه فناوری کالیفرنیا توضیح داد: این گزارش یک چشم انداز بلندپروازانه، الهام بخش و آرزومندانه برای دهه آینده نجوم و اخترفیزیک تصویر می کند.
این تلسکوپ، جستجوی حیات بیگانه را که در سالهای اخیر سرعت بیشتری پیدا کرده است، تقویت می کند و چندین دانشمند و سازمان برجسته پروژه هایی را با کمک از آن و با هدف کشف حیات هوشمند در کیهان انجام خواهند داد.
تلسکوپ پیشنهادی "رصدخانه بزرگ" می تواند تا حدی برای جایگزینی تلسکوپ فضایی "هابل" که به تدریج به انتهای عمر خود نزدیک می شود، مناسب باشد. به قول دانشمندانی که این پروژه را پیشنهاد کرده اند، این تلسکوپ به اندازه ای قوی و بزرگ است که به آن اجازه می دهد سیارات دوردستی را که ۱۰ میلیارد بار کم نورتر از ستاره خود هستند، رصد کند.
تلسکوپ فضایی "هابل" در سال ۱۹۹۰ به فضا پرتاب شد و از آن زمان تابحال بیشتر از ۱.۵ میلیون رصد از کیهان انجام داده است. با این وجود، اختلال بوجود آمده توسط واحد کنترل قدرت تلسکوپ(PCU) در ماه ژوئن تمام عملیات آنرا به مدت بیشتر از یک ماه متوقف کرد. این یک یادآوری بود که نشان می داد سخت افزار قدیمی این تلسکوپ امکان دارد در آینده نه چندان دور از کار بیفتد. بنابراین است که پروژه های بلندپروازانه جدیدی مانند تلسکوپ فضایی "جیمز وب" و حالا تلسکوپ "رصدخانه بزرگ" یا در آستانه پرتاب هستند یا بعنوان جایگزینی برای تلسکوپ قدیمی و نمادین "هابل" پیشنهاد می شوند.



1400/08/18
21:07:44
0.0 / 5
424
تگهای خبر: پروژه , پزشكی , تلسكوپ , دانشمند
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی