ساخت معده آزمایشگاهی با قابلیت تولید اسید

ساخت معده آزمایشگاهی با قابلیت تولید اسید اندامک های آزمایشگاهی با سرعتی بی نظیر درحال پیشرفت هستند و راه هایی جدیدی برای مدل سازی اندام های زیستی، بیماریها و درمان های جدید برای دانشمندان ایجاد می کنند. در این مطالعه جدید دانشمندان موفق به ساخت پیشرفته ترین ارگانوئیدهای معده شده اند که از سه نوع سلول تشکیل شده و قابلیت تولید اسید معده دارند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیواطلس، کشت های سلولی و مدلهای حیوانی عضو مهمی در آزمایش های پزشکی هستند اما نتایج به دست آمده از آنها همیشه به خوبی قابل تعمیم به انسان ها نیست. نمونه نزدیک تری به انسان که در سالهای اخیر پدیدار شده، ارگانوئیدهای رشد یافته در آزمایشگاه هستند. ارگانوئیدها اندام های کوچکی با ساختار سه بعدی هستند که از سلول های بنیادی ساخته می شوند و اغلب عملکردی مشابه اندام طبیعی دارند. حدودا می توان با بهره گیری از ارگانوئیدهایی که تا حالا در آزمایشگاه تولید شده، یک انسان کوچک ایجاد کرد. همچون ارگانوئیدهای آزمایشگاهی می توان به مغز، ریه، قلب، کلیه ها، کبد، پانکراس، رگ های خونی و معده اشاره نمود.
حالا در ساخت ارگانوئید معده، پیشرفت بزرگی رخ داده است. دانشمندان مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سینسیناتی موفق به ساخت پیشرفته ترین ارگانوئیدهای معده تا حالا شده اند. آنها با بهره گیری از چندین نوع سلول، ارگانوئیدی ساختند که توانایی های جدید و نزدیک تری به معده واقعی دارد.
پژوهشگران کار خودرا با سلول های بنیادی شروع کردند. این سلول ها می توانند سلول های دیگر بدن را تشکیل دهند. در این مورد دانشمندان آنها را در سه لایه اولیه اصلی یعنی نوروگلیال روده ای، مزانشیمی و اپیتلیال که برای ایجاد معده طبیعی لازم بود رشد دادند.



یک ارگانوئید ۱۰ هفته ای معده در بدن موش
"الکساندر ایچر"(Alexandra Eicher)، نویسنده اصلی این مطالعه می گوید: ما با بهره گیری از این سلول ها بافت معده ای ایجاد کردیم که دارای غدد تولید کننده اسید بود. این غدد با لایه ای از ماهیچه های صاف که حاوی نورون های روده هستند احاطه شده اند. این نورون ها انقباضات بافت معده را کنترل می کنند.
پژوهشگران برای بهبود هرچه بیشتر این ارگانوئیدها بعد از ۳۰ روز آنها را به موش ها پیوند زدند. ارگانوئیدها در بدن موش با جریان خون تغذیه می شوند و فضای بیشتری دارند بدین سبب هزاران برابر بزرگ تر از حالت آزمایشگاهی رشد می کنند. این ارگانوئیدها خاصیت های دیگری مثل غدد برونر(Brunner) ایجاد کردند. این غدد محلولی قلیایی ترشح می کنند که از بخش فوقانی روده در مقابل اسید معده محافظت می کند.
پژوهشگران می گویند که از روش های ساخت این ارگانوئیدها می توان برای ساخت سایر ارگانوئیدهای کوچک بهره برد تا مدلهای بهتری از بیماریها ایجاد شود. در نهایت هدف ما ساخت تمامی اندام ها با اندازه واقعی در آزمایشگاه است تا پاسخگوی تقاضا برای پیوند عضو باشیم. آنها افزودند که تا اختتام این دهه روی این هدف کار می کنند.
این تحقیقات در مجله Cell Stem Cell انتشار یافته است.



1400/09/23
11:39:48
0.0 / 5
428
تگهای خبر: پزشكی , پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی