ساخت مولکولی که کووید-۱۹ را می بندد

ساخت مولکولی که کووید-۱۹ را می بندد تعدادی از محققان دانشگاه آرهوس دانمارک مولکول جدیدی ساخته اند که به سطح ذرات کروناویروس سندرم حاد تنفسی 2 می چسبد. این اتصال از ورود ویروس به سلول های انسانی و انتشار عفونت جلوگیری می کند.

به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اس تی دی، مولکول تازه توسعه یافته متعلق به گروهی از ترکیبات به نام آپتامرهای آر ان ای (RNA aptamers) و برمبنای همان نوع بلوک های ساختمانی است که برای واکسن های آر ان ای استفاده می شود. این امر موجب می شود که تولید آنها بسیار ارزان تر و آسان تر از آنتی بادی هایی باشد که هم اکنون برای درمان کووید-۱۹ و تشخیص عفونت ویروسی با بهره گیری از آزمایش های آنتی ژن سریع استفاده می شوند.
آپتامر به نوکلئیک اسیدهای تک رشته یا الیگوپپتیدهایی که قادر به اتصال به یک هدف بطور اختصاصی با تمایل بالا هستند، اطلاق می شود. اهداف آپتامرها بسیار وسیع است و از مولکول های کوچک تا ماکرومولکول ها و حتی سلول ها (سلول های پروکاریوت و یوکاریوت) را شامل می شوند. در این مدخل الیگونوکلئوتید آپتامرها مورد بحث است.
آپتامر قطعه ای از دی ان ای یا آر ان ای است که در ساختاری سه بعدی که می تواند یک مولکول هدف را تشخیص دهد، جمع می شود. آپتامر آر ان ای با اتصال خود به سطح ویروس، از عملکرد پروتئین میخ مانند بعنوان کلیدی که به ویروس اجازه ورود به سلول را می دهد، جلوگیری می کند.

از ین جهت، آپتامر آر ان ای نوع جدیدی از واکسن نیست، بلکه ترکیبی است که می تواند بطور بالقوه از انتشار ویروس در بدن بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس پیشگیری کند.
اتصال کارآمد به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ همین طور به این معنا است که آپتامر می تواند برای آزمایش عفونت کووید-۱۹ استفاده گردد.
پروفسور "یورگن کیمز" (Jørgen Kjems) نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه آرهوس اظهار داشت: ما آزمایش آپتامر جدید را در آزمایش های سریع آغاز نموده ایم و انتظار داریم که بتوانیم غلظت های بسیار پایین ویروس را توسط آن شناسایی نماییم.
یافته های این مطالعه در مجله " PNAS" منتشر گردید.
م