هماهنگ كننده ارشد مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل :

موادمخدر موضوعی فرامنطقه ای و مبارزه با آن، نیازمند همکاری کشورها است

موادمخدر موضوعی فرامنطقه ای و مبارزه با آن، نیازمند همکاری کشورها است به گزارش نیو وبلاگ تهران _ایرنا_ هماهنگ کننده ارشد برنامه منطقه ای دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل (UNODC)، موادمخدر را موضوعی فرا منطقه ای خواند و اظهار داشت: مبارزه با این مساله نیاز به همکاری کشورها با یکدیگر دارد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از خبرگزاری ایرنا از ستاد مبارزه با موادمخدر؛ جرمی میلسوم هماهنگ کننده ارشد برنامه منطقه ای در دهمین نشست کمیته راهبردی برنامه منطقه ای افغانستان و کشورهای همسایه به بیان مختصری از دستاوردهای اصلی برنامه منطقه ای در فاز دوم پرداخت و اولویت های راهبردی کلیدی برای فاز سوم برنامه منطقه ای را در سال ۲۰۲۲ ارائه کرد.
وی در ادامه؛ موادمخدر را موضوعی فرامنطقه ای بیان کرد و اضافه کرد: نیاز داریم که در این مساله کشورها با یکدیگر همکاری کنند.
هماهنگ کننده ارشد برنامه منطقه ای افزود: مواد مخدر یکی از چالش برانگیزترین مسائلی است که جامعه جهانی با آن رو به رو است و متاسفانه تأثیرات نامناسبی را در ابعاد مختلفِ فردی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی، قانونی و جلوگیری از توسعه پایدار در جوامع برجای گذاشته است.
میلسوم اظهار داشت: توجه به حوزه های درمان و پیش گیری از اعتیاد، بسیار مهم هستند اما کار اصلی ما؛ نظارت بر مسیرهای غیرقانونی قاچاق مواد مخدر است به ویژه جرائمی که در رابطه با آن اتفاق می افتند؛ بدین سبب باید بصورت منطقه ای به این مساله بپردازیم و آنرا در سطح منطقه تقویت نماییم.
وی در آخر اظهار داشت: دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل (UNODC)، برنامه های خوبی برای افغانستان در جهت تامین امنیت و توسعه پایدار دارد که با اجرای آنها شاهد نتایج خوبی خواهیم بود.
همچنین کاندیش ولش مسئول بخش عملیات در این جلسه، ضمن تشکر از کشوهای عضو و شرکای مالی در برنامه ها اظهار داشت: چالش های زیادی در سال ۲۰۲۰ در امر مبارزه با مواد مخدر وجود داشت، همچون کرونا که هنوز آثار اجتماعی و اقتصادی آن ادامه داد.
وی سال ۲۰۲۱ را نقطه عطفی در اجرای برنامه ها خواند و اظهار داشت: امروز فاز دوم برنامه منطقه ای اختتام می یابد و فاز سوم این برنامه شروع خواهد شد.
مسئول بخش عملیات افزود: همکاری منطقه ای در امر مباره با مواد مخدر حساس است و ما در دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل تلاش داریم که به توسعه پایدار کمک نماییم.
ولش اضافه کرد: رشد مشکلات، تنوع بخشی به مواد مخدر صنعتی و پولشویی در قاچاق مواد مخدر؛ ما را ملزم به همکاری می کند.
وی بیان داشت: اعتیاد لطمه های زیادی بر خانواده و بخش اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می گذارد و حکومت ها را گرفتار لطمه می کند.
همچنین ولادیمیر تارابرین، سفیر و فرستاده ویژه وزیر امور خارجه روسیه در همکاریهای بین المللی برای مقابله با تروریسم در این جلسه اظهار داشت: این جلسه فرصتی برای به روز رسانی در منطقه است که بموقع برگزار شده است.
وی اضافه کرد: متاسفانه ۲۰ سال حضور نظامیان در افغانستان نتیجه منفی داشته است و برنامه های اجتماعی و اقتصادی منطقه ای گرفتار لطمه شدند. طی این سالها نیز شاهد تولید افزایش مت آمفتامین و تروریسم بودیم.
تارابرین گفت: باید بتوانیم امنیت و رونق را در کشور افغانستان تامین کنیم؛ چونکه این سبب توسعه پایدار در آن کشور خواهد شد.
وی اظهار داشت: مانند ابتکار سه جانبه؛ همکاری سه جانبه ای میان روسیه، ژاپن و دفتر (UNODC)، در امر مبارزه با مواد مخدر وجود دارد و شاهد همکاری خوبی هستیم؛ همین طور معتقدیم بدون هماهنگی منطقه ای در امر مبارزه با موادمخدر موفق نخواهیم شد.
دکتر عباس لطفی مدیرکل روابط بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این جلسه اظهار داشت: امیدوار هستم این جلسه گام مثبتی را در امر مبارزه با مواد مخدر پیش ببرد.
وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران کاملا از برنامه منطقه ای حمایت می کند و تا حالا در تمامی جلسات بین المللی شرکت کرده است.
مدیرکل دفتر روابط بین الملل ستاد بیان داشت: مبارزه با مواد مخدر برنامه اول منطقه ای بوده و باید توجه ویژه ای به منشا تولید مواد مخدر شود و با آن در همان کشور مبدا مبارزه شود.
لطفی اظهار داشت: با حضور ۲۰ سال ائتلاف غربی در کشور افغانستان تنها شاهد افزایش مواد مخدر، حشیش، مت آمفتامین و… بودیم و ائتلاف غربی نتوانست اقدامی را در مبارزه با معضل مواد مخدر انجام دهد.
وی اضافه کرد: در این جلسه به مشکل مواد مخدر در افغانستان توجه شده است و این در حالیست که یک نفر از افغانستان در این نشست شرکت نکرده است؛ پس باید به این مسئله توجه بیشتری نماییم.


منبع:

1400/09/28
12:31:20
0.0 / 5
516
تگهای خبر: اقتصاد , جهان , درمان , دستاورد
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی