راه اندازی آینه دوم تلسکوپ فضایی جیمز وب

راه اندازی آینه دوم تلسکوپ فضایی جیمز وب نیو وبلاگ: تلسکوپ فضایی جیمز وب به سرعت به سمت مرحله بعدی گام برمی دارد و بزودی آینه دوم خویش را می گشاید.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، تلسکوپ فضایی جیمز وب در روز سه شنبه چهارم ژانویه، باز کردن محافظ خورشیدی پنج لایه خویش را به پایان رساند. این یکی از پیچیده ترین مأموریت های وب بود. حالا تیم هدایت کننده این مأموریت می توانند مرحله بزرگ بعدی را آغاز کنند و آن باز کردن آینه دوم و آینه اصلی "وب" است.
مقامات ناسا در روز سه شنبه در توییتی نوشتند: ما باز کردن محافظ های خورشیدی را به اتمام رساندیم اما صبر کنید هنوز چیزهای بیشتری وجود دارد. مقرر است آینه دوم "وب" فردا در روز چهارشنبه پنجم ژانویه باز شود.
اما به نظر می آید این زمان بندی تغییر کرده است. در طول یک نشست خبری در بعدازظهر روز سه شنبه اعضای این مأموریت اعلام نمودند که استقرار آینه احیانا تا چند روز دیگر آغاز نخواهد شد.
"آلفونسو استوارت"(Alphonso Stewart) رهبر راه اندازی سیستم های تلسکوپ جیمز وب در مرکز پروازهای فضایی گادرد ناسا، مریلند در طول یک نشست خبری اظهار داشت: باید بگویم که ما این فرایند را تا آخر این هفته آغاز خواهیم کرد و بعد از آن نصب کامل آینه ۱۰ روز به طول خواهد انجامید.


آینه اصلی ۶.۵ متری "وب" از ۱۸ بخش شش ضلعی تشکیل شده است که از یک بخش مرکزی و دو بخش جانبی کوچک تر تشکیل شده است. دو بخش جانبی آن قبل از پرتاب به سمت پشت آینه تا شده اند تا بتوان این آینه را درون کپسول محافظ موشک آریان ۵ قرار داد. راه اندازی آینه اصلی شامل باز کردن این دو بخش جانبی و محکم کردن آنها سر جایشان است.
نام آینه دوم وب از آن جهت انتخاب شده است که این آینه دومین سطح بعد از آینه اصلی است که نور در راه رسیدن به چهار جزء علمی "وب" به آن برخورد می کند.
این آینه ۰.۷۴ متر پهنا دارد. آینه دوم قبل از آینه اصلی باز می شود. قبل از انجام این فرایند موتورهایی باید گرم شوند که ساختار آینه را تنظیم می کنند. به نقل از استوارت این مرحله شب سه شنبه شروع شده است.
تغییرات زمانی فعالیتهای "وب" مبحث تعجب آوری نیست. محققان این مأموریت بارها از زمان پرتاب این تلسکوپ در روز ۲۵ دسامبر اعلام نمودند که زمان انجام بیشتر این فرآیندها انعطاف پذیر است. این تلسکوپ به مطالعه جهان در نور فروسرخ خواهد پرداخت. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این تلسکوپ با گذشت یک ماه از پرتاب به پیکربندی و مدار نهایی خود می رسد.
این تلسکوپ در نقطه لاگرانژ ۲ در مدار خورشید قرار خواهد گرفت و فاصله آن از زمین ۱.۵ میلیون کیلومتر خواهد بود. راه اندازی و نصب همه ی تجهیزات "وب" حدود شش ماه به طول می انجامد و بعد از آن باید منتظر دریافت نخستین داده های آن باشیم.




منبع:

1400/10/15
20:46:11
0.0 / 5
459
تگهای خبر: تلسكوپ , جهان , سیستم , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی