مقاومت امیکرون با دوز تقویت کننده واکسن خنثی می شود

مقاومت امیکرون با دوز تقویت کننده واکسن خنثی می شود نیو وبلاگ: یک گروه پژوهشی در بررسی مشترکی نشان داده اند که شاید بتوان سویه اُمیکرون را با کمک دوز تقویت کننده واکسن خنثی کرد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از وب سایت رسمی انستیتو پاستور، سویه اُمیکرون برای اولین بار در نوامبر سال ۲۰۲۱ در آفریقای جنوبی شناسایی شد و از آن زمان در خیلی از کشورها گسترش یافته است. انتظار می رود که اُمیکرون طی چند هفته یا چند ماه دیگر به سویه غالب تبدیل گردد. مطالعات همه گیرشناسی ابتدایی نشان می دهند که سویه اُمیکرون بیشتر از سویه غالب فعلی موسوم به دلتا قابل انتقال است. این سویه می تواند به افرادی که دو دوز واکسن را دریافت کرده اند و به افرادی که پیش تر مبتلا شده اند نیز سرایت کند.
دانشمندان "انستیتو پاستور"(Institut Pasteur) و "موسسه پژوهش واکسن"(Vaccine Research Institute) طی همکاری با "دانشگاه کاتولیک لوون"(KU Leuven)، "بیمارستان منطقه ای اورلئانز"(Orléans Regional Hospital)، "بیمارستان اروپایی ژرژ پمپیدو"(HEGP)، "موسسه ملی سلامت و پژوهش پزشکی فرانسه"(Inserm) و "مرکز ملی پژوهش های علمی فرانسه"(CNRS)، حساسیت سویه اُمیکرون را نسبت به پادتن های مونوکلونال مورد استفاده برای پیش گیری از مبتلاشدن به نوع شدید بیماری، پادتن های موجود در خون افراد مبتلا به "کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲"(SARS-CoV-2) یا افراد واکسینه شده بررسی کردند. همچنین، آنها میزان حساسیت سویه اُمیکرون را با میزان حساسیت سویه دلتا مقایسه کردند.
دانشمندان در این بررسی نشان دادند که سویه اُمیکرون در مقایسه با سویه دلتا، حساسیت کمتری نسبت به پادتن های خنثی کننده دارد. سپس دانشمندان، خون افرادی را که دو دوز واکسن فایزر یا آسترازنکا دریافت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. پنج ماه بعد از واکسیناسیون، پادتن های موجود در خون دیگر قادر به خنثی کردن اُمیکرون نبودند. این کاهش کارآیی، در افرادی که طی ۱۲ ماه گذشته به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ آلوده شده بودند نیز مشاهده شد.
تجویز یک دوز تقویت کننده واکسن فایزر یا یک دوز مجزای واکسن در افرادی که پیش تر مبتلا شده بودند، افزایش قابل توجهی را در سطح پادتن به همراه داشت که برای خنثی کردن اُمیکرون کافی بود. بدین سبب می توان نتیجه گرفت که اُمیکرون نسبت به پادتن های ضد کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ که هم اکنون در آزمایش های بالینی استفاده می شوند یا بعد از دو دوز واکسن به دست می آیند، حساسیت کمتری دارد.
بررسی های همه گیرشناسی ابتدایی نشان می دهند که سویه اُمیکرون نسبت به سویه دلتا، قابلیت انتقال بیشتری دارد. خاصیت های بیولوژیکی سویه اُمیکرون هنوز نسبتا ناشناخته هستند. اُمیکرون در مقایسه با اولین نمونه کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲، بیش از ۳۲ جهش در پروتئین خوشه ای دارد و "سازمان جهانی بهداشت"(WHO) در ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱، آنرا بعنوان یک سویه نگران کننده معرفی نمود.
در آفریقای جنوبی، سویه اُمیکرون ظرف چند هفته جایگزین ویروس های دیگر شد و افزایش شدید موارد مبتلاشدن را در پی داشت. تجزیه و تحلیل های صورت گرفته در کشورهای مختلف نشان می دهند که زمان دو برابر شدن موارد مبتلاشدن حدودا بین دو تا چهار روز است. اُمیکرون در ده ها کشور همچون فرانسه شناسایی شده و تا آخر سال ۲۰۲۱ بعنوان سویه غالب شناخته شد.
این گروه پژوهشی طی پروژه مشترک خود، حساسیت سویه اُمیکرون نسبت به پادتن ها را با سویه دلتا مقایسه کردند. هدف از این پژوهش، مشخص کردن کارآیی پادتن های درمانی و همین طور پادتن های تولید شده در بدن افرادی بود که پیش تر به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ مبتلا شده یا واکسینه شده بودند.


دانشمندان دانشگاه کاتولیک لوون، سویه اُمیکرون را از نمونه بینی یک زن ۳۲ ساله که چند روز بعد از بازگشت از مصر به کووید-۱۹ متوسط مبتلا شده بود، به دست آوردند. ویروس به دست آمده بلافاصله برای دانشمندان انستیتو پاستور فرستاده شد تا حساسیت آن مورد بررسی قرار بگیرد.
دانشمندان از روش های خنثی سازی سریعی برای سویه اُمیکرون استفاده کردند که توسط واحد ویروس و ایمنی انستیتو پاستور توسعه داده شده بود. این تلاش چندرشته ای مشترک، طی همکاری ویروس شناسان و متخصصان انستیتو پاستور با گروههای بیمارستان منطقه ای اورلئانز و بیمارستان اروپایی ژرژ پمپیدو انجام شد.
"اولیویه شوارتز"(Olivier Schwartz)، مدیر واحد ویروس و ایمنی انستیتو پاستور و از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: ما نشان دادیم که این سویه، مقاومت قابل توجهی در مقابل پادتن ها به دست آورده است. بیشتر پادتن های مونوکلونال که هم اکنون برای مقابله با کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ به کار می روند، در مقابل این سویه غیرفعال هستند.
طی این پژوهش، خون بیمارانی که پیش تر به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند، تا ۱۲ ماه بعد از شروع نشانه های بیماری جمع آوری شد و خون افرادی که دو دوز واکسن فایزر یا آسترازنکا را دریافت کرده بودند، پنج ماه بعد از واکسیناسیون جمع آوری شد. دانشمندان دریافتند که پادتن های موجود در خون این افراد، به سختی سویه اُمیکرون را خنثی می کنند اما نمونه خون افرادی که یک دوز تقویت کننده فایزر را دریافت کرده بودند، در مقابل اُمیکرون موثر باقی ماند. با وجود این، برای خنثی کردن اُمیکرون در مقایسه با سویه دلتا، پنج تا ۳۱ برابر بیشتر پادتن مورد نیاز بود. این نتایج، اثربخشی مداوم واکسن ها را برای محافظت در مقابل انواع شدید بیماری نشان می دهند.
شوارتز افزود: ما باید مدت زمان محافظت دوز تقویت کننده را مورد بررسی قرار دهیم. واکسن ها ممکنست اثر کمتری برای محافظت در مقابل ویروس داشته باشند اما شاید بتوانند به محافظت در مقابل سویه های شدید ادامه دهند.
"امانوئل آندره"(Emmanuel André)، استاد پزشکی دانشگاه کاتولیک لوون و از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: این پژوهش نشان میدهد که سویه اُمیکرون، اثربخشی واکسن ها و پادتن های مونوکلونال را مختل می کند. این پژوهش از طرف دیگر، توانایی دانشمندان اروپایی را برای همکاری با یکدیگر بمنظور شناسایی چالش ها و راهکارهای بالقوه نشان میدهد. بااینکه دانشگاه کاتولیک لوون توانست اولین مورد مبتلاشدن به اُمیکرون در اروپا را با بهره گیری از سیستم نظارت بر ژنوم بررسی کند اما همکاری ما با انستیتو پاستور کمک کرد تا بتوانیم این پژوهش را در زمان بی سابقه ای انجام دهیم. هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد اما به لطف حمایت "سازمان آمادگی و پاسخگویی در وضعیت اضطراری اتحادیه اروپا"(HERA)، دانشمندان بهترین مراکز پژوهشی می توانند با یکدیگر کار کنند و به درک بهتر این بیماری همه گیر و مدیریت موثرتر آن برسند.
دانشمندان به این نتیجه رسیدند که جهش های فراوان در پروتئین خوشه ای سویه اُمیکرون به آن امکان می دهد که تا اندازه زیادی از واکنش ایمنی فرار کند. پژوهش برای تعیین این که چرا اُمیکرون از فردی به فرد دیگر منتقل می شود و همین طور جهت بررسی اثربخشی بلندمدت دوز تقویت کننده ادامه دارد.




منبع:

1400/10/18
17:30:17
0.0 / 5
351
تگهای خبر: پروژه , پزشكی , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی