یافته های جدیدی در مورد منشا زندگی ابتدایی در زمین

یافته های جدیدی در مورد منشا زندگی ابتدایی در زمین به گزارش نیو وبلاگ گروهی از پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، به یکی از پرسش های در ارتباط با منشا زندگی ابتدایی در زمین پاسخ داده اند.

به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیوزکانسرنز، گروهی از پژوهشگران به سرپرستی "دانشگاه راتگرز"(Rutgers University) با پرداختن به یکی از عمیق ترین پرسش های بی پاسخ در زیست شناسی، ساختار پروتئین هایی را کشف کرده اند که امکان دارد در منشا حیات ابتدایی زمین نقش داشته باشند.
پژوهشگران در این پروژه که با کمک هزینه ناسا انجام شده است، به بررسی این مورد پرداختند که حیات بدوی چگونه امکان دارد از مواد ساده و غیر زنده در سیاره ما سرچشمه گرفته باشد. این پرسش برای آنها عنوان شد که چه خصوصیت هایی، زندگی را آن گونه که ما می شناسیم، تعریف می کنند و به این نتیجه رسیدند که هر موجود زنده ای به جمع آوری و استفاده از انرژی منابعی مانند خورشید یا منابع گرمایی نیاز دارد.
از نظر مولکولی، این بدان معناست که توانایی ترکیب کردن الکترون ها به منظور زندگی بسیار مهم می باشد. از آنجائیکه بهترین عناصر برای انتقال الکترون، فلزات هستند و بیشتر فعالیتهای بیولوژیکی توسط پروتئین ها انجام می شوند، پژوهشگران تصمیم گرفتند تا ترکیب پروتئین هایی را مورد بررسی قرار دهند که فلزات را به هم متصل می کنند.
آنها همه ساختارهای پروتئینی موجود که فلزات را به یکدیگر متصل می کنند تا خصوصیت های مشترکی را به وجود بیاورند، مقایسه کردند. فرضیه آنها این بود که این خصوصیت های مشترک، در پروتئین های پیشین وجود داشته و برای ایجاد طیف وسیعی از پروتئین هایی که حالا می بینیم، متنوع شده و انتقال یافته اند.
تکامل ساختارهای پروتئین، مستلزم درک چگونگی ایجاد تاشدگی های جدید پروتئین و تشخیص دادن آنها از تاشدگی های پیشین است. ازاین رو پژوهشگران، یک روش محاسباتی را طراحی کردند که نشان داده است اکثریت قریب به اتفاق پروتئین های متصل به فلز، بدون توجه به نوع فلزی که به آن متصل می شوند، تا حدودی مشابه هستند.
"یانا برومبرگ"(Yana Bromberg)، استاد بخش بیوشیمی و میکروبیولوژی دانشگاه راتگرز و پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: ما دریافتیم که هسته های متصل به فلز متعلق به پروتئین های موجود، واقعاً مشابه هستند؛ حتی اگر خود پروتئین ها شبیه به یکدیگر نباشند. همینطور دریافتیم که این هسته های متصل به فلز، اغلب از زیرساخت هایی مشابه قطعات لگو تشکیل شده اند. جالب اینجاست که این قطعات در سایر قسمت های پروتئین ها و نه فقط در هسته های متصل به فلز و همینطور در خیلی از پروتئین های دیگری که در پژوهش ما در نظر گرفته نشده اند، یافت می شوند. مشاهدات ما نشان می دهند که این قطعات کوچک امکان دارد یک یا چند جد مشترک داشته باشد و طیف وسیعی از پروتئین ها و عملکردهای آنها را بوجود آورده باشد که هم اکنون در دسترس هستند و زندگی را همان گونه که ما می شناسیم، به وجود آورده اند.
وی ادامه داد: ما اطلاعات بسیار کمی در مورد چگونگی پیدایش حیات در این سیاره داریم. پژوهش ما توضیحی را عرضه می دهد که پیش تر وجود نداشت. شاید این توضیح بتواند به جستجو در مورد حیات در سایر سیارات هم کمک نماید. یافته های ما در مورد قطعات سازنده احیانا برای تلاشهای صورت گرفته در حوزه زیست شناسی مصنوعی هم سودمند خواهند بود؛ حوزه ای که دانشمندان در آن تلاش می کنند پروتئین های فعال ویژه بسازند.
این پژوهش، در مجله "Science Advances" به چاپ رسید.

1400/10/25