طرح تفصیلی ساری با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی بررسی می شود

طرح تفصیلی ساری با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی بررسی می شود نیو وبلاگ: رییس شورای شهر ساری اظهار داشت که طرح تفصیلی این شهر چهارشنبه هفته جاری برای تایید نهایی با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ایران در ساری بصورت میدانی بررسی می شود.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از خبرگزاری ایرنا، پرویز شعبانی عصر دوشنبه در نشست علنی شورای شهر اضافه کرد: طرح جامع شهری ساری سال ۱۳۹۴ تصویب گردید و طرح تفصیلی هم باید همان زمان به تصویب می رسید که متاسفانه مشمول زمان شد. البته متولی طرح تفصیلی شهرداری نیست، بلکه راه و شهرسازی است که خوشبختانه مراحل پایانی را طی می کند.
وی توضیح داد: چهارشنبه هفته جاری خانم پروانه صادق مالواجرد دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی مقرر است در ساری حضور یابد تا با حضور کارشناسان و مدیران حوزه مدیریت شهری ساری، نمایندگان و مدیرکل راه و شهرسازی مازندران گام های نهایی برای تصویب این طرح برداشته شود.
رئیس شورای شهر ساری اشاره کرد: این نکته لازم است که تا قبل از حضور معاون وزیر راه همه ابعاد طرح بطور کامل بررسی شود تا در جلسه و بازدید روز چهارشنبه شاهد نتایج خوبی برای شهر باشیم.
طرح تفصیلی طرحی است که در آن نحوه استفاده از زمینهای شهری در سطح محلات مختلف شهر و موقعیت مساحت دقیق زمین برای هر یک از آنها، وضع دقیق و تفصیلی شبکه عبور و مرور و میزان تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی در واحدهای شهری، اولویت های مربوط به مناطق بهسازی، نوسازی و توسعه و حل مشکلات شهری و موقعیت کلیه عوامل مختلف شهری تعیین می شود. به عبارتی در طرح تفصیی خدمات و فضاهای شهری با مشخص کردن جزئیات قابل اجرا تعیین می شود. با بهره گیری از این طرح ها می توان برنامه های مشخص بخش عمومی را تعیین و این برنامه ها را کم کم و برحسب اولویت در برنامه ریزی اجرائی سالیانه شهرداری منعکس کرد.

آخرین بار طرح تفضیلی شهر ساری سال ۸۳ تصویب و سال ۸۴ ابلاغ گردیده بود ولی از آن زمان تا حالا طرح به روز شده تفضیلی برای ساری مصوب نشد و علت آن هم مخالفت شورای عالی معماری و شهرسازی با پیشنهادات ارائه شده در باره مسیر جغرافیایی توسعه این شهر بوده است.
با این وصف طرح جامع شهر ساری سال ۹۴ تصویب و سال ۹۵ بوسیله استانداری به مسئولان این شهر ابلاغ گردیده بود.
طرح جامع شهر عبارت از طرح بلند مدتی است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به حوزه های مسکونی، صنعتی تجاری، اداری و کشاورزی و تأسیسات و تجهیزات و تسهیلات شهری و نیازمندی های عمومی شهری، خطوط کلی و ارتباطی و محل مراکز انتهای خط ( ترمینال ) و فرودگاه ها و بنادر و سطح لازم برای تأسیسات شهری و تجهیزات و تسهیلات عمومی، مناطق نوسازی، بهسازی و اولویت های مربوط به تمامی این موارد و همین طور ضوابط مربوط به حفظ بنا و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی، تهیه و تنظیم می گردد. طرح جامع شهر بر حسب ضرورت قابل تجدید نظر خواهد بود.
در طرح جامع شهر ساری مصوب سال ۹۴ که برای افق ۱۴۰۵ تنظیم و تصویب شده بود، مساحت این شهر سه هزار و ۵۱۷ هکتار و حریم آن هم ۱۲ هزار و ۹۵۹ هکتار برای سکونت ۴۴۰ هزار و ۱۵۶ نفر در نظر گرفته شده بود.

الحاق چند نقطه حاشیه ای به شهر ساری
علی عاشقان دیگر عضو شورای شهر ساری نیز در این نشست اظهار نمود: در جلسه و بازدید روز چهارشنبه پیرامون نقاط الحاقی شهر ساری که در طرح تفصیلی مد نظر قرار گرفته رایزنی و تصمیم گیری می شود.
وی اضافه کرد: معاونت شهرسازی استان طرحی را آماده کرد که به مرکز ارائه شد. در جلسه کارشناسان وزارت راه و شهرسازی درباره الحاق دو نقطه متقاعد شدند و برای نقاط مد نظر دیگر نیز مقرر است توضیحات لازم ارائه شود.
این عضو شورای شهر ساری اشاره کرد: نکته مهمی که در طرح تفصیلی وجود دارد آورده هایی است که می تواند برای شهرداری داشته باشد و همین طور سامان دادن محدوده و حریم شهری با این طرح محقق می شود. مناطقی مانند قرق، کوی سیدالشهدا(ع)، کوی شفا و حاشیه تجن در ضلع جنوبی راه آهن از نقاط مد نظر برای الحاق در طرح تفصیلی هستند.
عاشقان با اظهار اینکه در مناطق الحاقی روی انتخاب نقاطی برای بلندمرتبه سازی نیز اندیشیده شده است که می تواند به شهرداری در حل خیلی از مسائل کمک نماید، اظهار داشت: به هر حال طی سال ها محدوده و حریم شهر گرفتار دگرگونی شد و امیدواریم با طرح تفصیلی خدمات بهتری ارائه شود، اما برای افزودن به نقاط شهری نیازمند همراهی همه مسئولان مرتبط و شهرداری هستیم.
در این جلسه بعد از ارائه توضیحاتی توسط یکی از کارشناسان شهرداری درباره اختلاف نظرهای موجود بین شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی در طرح تفصیلی ساری، شهرام ایرجی رییس کمیسیون عمران شهرداری ساری و سبحان بخشی نایب رییس شورا خواهان برگزاری جلسه ای فوری با حضور مدیرکل راه و شهرسازی و مدیران و کارشناسان مرتبط شهرداری تا قبل از حضور معاون وزیر و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ایران شدند تا با رسیدن به راهکارهای مناسب برای حل اختلفات نظرهای کارشناسی موجود در این طرح، هنگام حضور فرزانه صادق مالواجرد گام های نهایی تصویب طرح تفصیلی ساری برداشته شود.

1400/10/27
23:32:21
0.0 / 5
543
تگهای خبر: خدمات , صنعت , فضا , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی