تولید چوب با خاصیت هایی منحصر به فرد

تولید چوب با خاصیت هایی منحصر به فرد نیو وبلاگ: گروهی از دانشمندان چینی در مطالعه اخیرشان از تولید چوب انعطاف پذیر، مقاوم در مقابل آتش و ضد سفیدک خبر دادند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از چاینادیلی، دانشمندان چینی کامپوزیت های چوبی فوق العاده انعطاف پذیری ساخته اند که در مقابل آتش مقاوم و ضد سفیدک هستند و می توانند هزاران چین را تحمل کنند. چین در زمین شناسی خمیدگی در طبقات سنگ است که به سبب حرکات پوسته زمین ایجاد می گردد. اگر میزان فشار وارده به لایه های رسوبی کم باشد، لایه های رسوبی بصورت قوس ها(کمان ها) و افتادگی هایی در می آید که به آنها تاقدیس و ناودیس می گویند.
مواد این چوب از نوعی منابع طبیعی تجدیدپذیر هستند و سبب انعطاف پذیری طولانی مدت این چوب حتی در دمای منفی ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتی گراد می شوند و به همین سبب این چوب حتی در دمای ۴۰۰ تا ۵۰۰ درجه سانتی گراد نیز نمی تواند مشتعل شود.
گفتنی است این کامپوزیت های چوبی ظاهر اصلی خودرا با نرخ ضد سفیدک تا ۱۰۰ درصد در دمای اتاق به مدت ۷۵ روز در رطوبت نسبی حدود ۹۰ درصد، حفظ می کنند و این در حالیست که سطح چوب تیمار نشده در این شرایط کاملا توسط سفیدک آلوده می شود.
طی این مطالعه دانشمندان دانشگاه هاینان و دانشگاه جنوب غربی مینزو چین، چوب بالسا با چگالی کم را به ضخامت دو تا پنج میلی متر در مخلوطی از مایعات قلیایی در دمای ۱۰۰ درجه سانتیگراد به مدت ۱۲ ساعت غوطه ور کردند تا ماتریکس لیگنین سفت و سخت آنرا از دیواره سلولی جدا کنند.
سپس چوب را با یک هیدروژل اصلاح شده بر پایه پلی آکریل آمید که سبب انعطاف پذیری عالی، حفظ رطوبت و مقاومت مواد در مقابل شعله می شد، پر کردند.
این مطالعه همین طور نشان داد که کامپوزیت های چوبی می توانند ۱۰۰۰ چین با زاویه خمش ۱۸۰ درجه یا آب زدایی خلا(vacuum dehydration) در دمای منفی ۶۰ درجه سانتیگراد به مدت ۲۴ ساعت تحمل کنند.
یافته های این مطالعه در مجله "Cell Reports Physical Science" انتشار یافته است.




منبع:

1400/11/13
22:45:35
0.0 / 5
484
تگهای خبر: دانشگاه , دانشمند
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی