سردار مومنی:

۷۰درصد معتادان متجاهر ساماندهی شدند

۷۰درصد معتادان متجاهر ساماندهی شدند به گزارش نیو وبلاگ دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با تاکید بر این که کل ظرفیت نگهداری و درمان در تهران، کمتر از 4 هزار نفر بود، اظهار داشت: به همت بسیج، نیروی انتظامی و سازمان زندان ها، اردوگاه هایی ایجاد و ظرفیت سازی شد که هم اکنون ظرفیت در تهران قریب به 4برابر شده و 70درصد معتادان متجاهر ساماندهی شده اند.


به گزارش خبرنگار ستاد مبارزه با مواد مخدر، سردار اسکندر مؤمنی روز شنبه در ویژه برنامه گرامیداشت دهه فجر که در دبیرخانه ستاد مبارزه با موادمخدر برگزار شد، ضمن اشاره به رویکرد این ستاد اضافه کرد: ستاد مبارزه با موادمخدر در چهار حوزه مقابله، پیشگیری، درمان و توانمندسازی، فعالیتهایی را انجام می دهد و همه این حوزه ها را، همسو با یکدیگر پیش می برد.
۴ هزار نفر در راه مبارزه با مواد مخدر به درجه شهادت نائل شده اند
وی خاطرنشان کرد: در زمینه مقابله، جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم مبارزه با موادمخدر قرار دارد و در این عرصه با ورود، قاچاق و توزیع موادمخدر مقابله و معتادان تجاهر را جمع آوری و ساماندهی می کند که تاکنون، در این راه، قریب به ۴ هزار نفر شهید و ۱۲ هزار نفر به درجه جانبازی نائل شده اند.
دبیرکل ستاد بیان داشت: بالاترین میزان کشفیات موادمخدر از آن جمهوری اسلامی ایران است و سازمان ملل چندین بار از ایران به علت مبارزه با موادمخدر در دنیا، درمان و توانمندسازی معتادان و اجرای فعالیتهای پیشگیرانه همچون طرح یاریگران زندگی قدردانی کرده است.
افزایش ظرفیت مراکز نگهداری و درمان معتادان
مؤمنی با تکیه بر این که کل ظرفیت نگهداری و درمان در تهران، کمتر از ۴ هزار نفر بود، خاطرنشان کرد: به همت بسیج، نیروی انتظامی و سازمان زندان ها، اردوگاه هایی ایجاد و ظرفیت سازی شد که هم اکنون ظرفیت در تهران قریب به ۴ برابر شده و ۷۰ درصد معتادان متجاهر ساماندهی شده اند که به زودی و ظرف چند ماه آینده ظرفیت نگهداری به بیشتر از ۲۰ هزار نفر خواهد رسید.
وی ضمن اشاره به اهمیت آموزش مهارت آموزی در مراکز و اردوگاه های ترک اعتیاد بیان نمود: افرادی که در این مراکز پذیرش می شوند بعد از مراحل درمانی، مهارت هایی را خواهند آموخت، در حقیقت کسی بدون یادگرفتن مهارت از این مراکز خارج نمی گردد برای اینکه هدف آنست که پس از خروج بتوانند وارد کسب و کار در جامعه شوند.
چهل هزار مدرسه زیر پوشش طرح یاریگران
دبیرکل ستاد ضمن اشاره به طرح یاریگران زندگی اظهار داشت: تمرکز اصلی این طرح بر مردم، گروههای مرجع و نهادهای مسئول است و وزارت آموزش وپرورش یکی از ارگان های اصلی است، در این طرح بیش از چهل هزار مدرسه زیر پوشش قرار گرفتند و محتواهای زیادی برای دانش آموزان و خانواده ها تولید شد که حالا به علت شرایط حاصل از کرونا، این محتواها در شبکه شاد بارگذاری شده اند.
دولت به تنهایی نمی تواند با مواد مخدر مبارزه کند
مؤمنی ضمن اشاره به حوزه درمان اعتیاد اضافه کرد: در گذشته درمان بر پایه موادمخدر یعنی متادون بود که تقریباً حاوی ۱۰۰ درصد موادمخدر آگونیستی است اما رویکرد ستاد بر ایجاد تنوع و افزایش دسترسی درمان های دارویی اعتیاد در کشور شامل تولید و کاهش قیمت اشکال متنوع داروی بوپره نورفین توسط شرکتهای دانش بنیان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تولید داروهای گیاهی با همکاری پژوهشگاه گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی طب ایرانی دانشگاهی برای درمان قطعی و نه تمرکز بر درمان های نگهدارنده است.
وی اضافه کرد: در زمینه صیانت و توانمندسازی، بزرگ ترین کاری که انجام شد، حضور خیرین بود، تا حالا دو مرکز توسط خیرین به راه افتاده است یکی مرکز سروش که بخش اعظم آن توسط خیرین ایجاد شده، و دیگری مرکزی در اردوگاه توانمندسازی و اشتغال شهید زیادیان که قریب به ۹۰ درصد آن توسط خیرین بوجود آمده است.
این مقام مسئول در ستاد بیان داشت: دولت به تنهایی نمی تواند با موادمخدر مقابله کند؛ رفع لطمه موادمخدر دغدغه اصلی مردم است، پس نیازمند به همراهی و کمک خیرین و سازمان های مردمی هستیم.
نرخ ۵ درصدی شیوع اعتیاد در جمعیت فعال
مؤمنی به مقایسه وضعیت اعتیاد در کشورمان با برخی کشورهای دنیا اظهار داشت: نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت فعال کشور، ۵ درصد است و این نرخ در دنیا بالای ۷ درصد است. همین طور نرخ شیوع اعتیاد در زمینه دانش آموزی کشورمان ۲ درصد اما در بعضی کشورها همچون آمریکا، ۱۷ درصد است که رقم بالایی است. یک معتاد چندین نفر را گرفتار می کند و درمان سختی دارد. بااینکه وضعیت ایران از خیلی از کشورهای دنیا بهتر است ولی وجود یک معتاد هم برای ایران زیاد است و باید تلاش شود تا وضعیت هر روز بهتر شود.
دبیرکل ستاد با اشاره به اینکه قوانین باید تسهیل کننده برای دست اندرکاران و بازدارنده برای مجرمان باشند، عنوان کرد: اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر در دستور کار است که امیدواریم به زودی به مجلس رفته و در اولین فرصت این لایحه جدید تبدیل به قانون شود.
مؤمنی تصریح کرد: سران سه قوا در مبارزه با موادمخدر اهتمام و اراده جدی دارند که امیدوارم با هم افزایی و بسیج همه منابع و مردمی سازی، شرایطمان بسیار بهتر شود.



منبع:

1400/11/16
23:02:06
0.0 / 5
417
تگهای خبر: بازی , پژوهش , تحقیقات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی