دلیلهای افزایش لایحه بودجه 1401 شهرداری تهران تشریح شد

دلیلهای افزایش لایحه بودجه 1401 شهرداری تهران تشریح شد به گزارش نیو وبلاگ مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران اظهار داشت: بودجه 1401 برای ایجاد تغییر و تحولات و تحقق مفاهیمی چون «دوباره خدمت»، متناسب با رویکرد مدیریت شهری جدید و همین طور ریل گذاری در زمینه های 6 گانه ماموریتی مختلف و جبران کمبودهای انباشته شده در سطح شهر و برای تامین منافع شهروندان تعیین شده است.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از اداره کل برنامه و بودجه شهرداری تهران، امیر شهرابی با اشاره به این که لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران با رویکرد جدید شورا و شهرداری تهران تهیه و تنظیم شده و بیان کننده شروع فصل جدیدی در خدمت رسانی به شهروندان تهرانی است، اظهار داشت: دوره ی جدید مدیریت شهری با مفاهیمی همچون باردیگر خدمت، خدمت رسانی، مدیریت جهادی و تلاش شبانه روزی برای رفع مسائل شهر و شهروندان در قالب تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام شروع به کار کرده، از یک منظر بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران بعنوان نخستین بودجه سنواتی دوره ی جدید شهرداری و شورای شهر تلقی شده و بیان کننده فصل جدیدی از مدیریت شهری پایتخت است.
وی این بودجه را آغازی برای تغییر ملموس و ریل گذاری برای ۴ سال آتی دانست و اضافه کرد: این ریل گذاری برای ایجاد تغییر و تحولات و تجلی مفاهیم فوق در زمینه های 6گانه ماموریتی مختلف و جبران کمبودهای انباشته شده در سطح شهر و برای تامین منافع شهروندان صورت می گیرد.
شهرابی با تاکید بر این که افزایش لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری به مفهوم افزایش غیرقابل کنترل و بدون برنامه ریزی برای بودجه نیست، اضافه کرد: بودجه سالیانه با ابزارهای قانونی قابلیت کنترل و هدایت کردن دارد. بودجه بالا رفته بوسیله بازبینی در نظام کنترل بودجه و تعریف تخصیص اعتبار دوسطحی برای کنترل تامین اعتبار (تخصیص سال) و کنترل تعهد و پرداخت (تخصیص سه ماهه) امکان پذیر است و می تواند زمینه ارتقاء انضباط مالی و بهره برداری از منابع پیش بینی شده در بودجه را فراهم سازد.
وی با اشاره به تفاوت های بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و دلیلهای افزایش لایحه بودجه اشاره کرد: یکی از عوامل بنیادین افزایش میزان لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران وجود شرایط تورمی در اقتصاد کشور است. برطبق گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه به نقطه آذرماه ۱۴۰۰ در مقایسه با ماه مشابه در سال ۱۳۹۹ حدود ۳۵ درصد است. گ
مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران افزود: از دیگر سو پیش بینی های امیدوارکننده درباب فضای اقتصاد کلان و رشد اقتصادی ناشی از خودباوری های به وجود آمده با استقرار دولت جدید به سبب افزایش تولید ملی و اقتصاد مقاومتی در سال ۱۴۰۱ که تأثیر آن بر اقتصاد کلانشهر تهران بر کسی پوشیده نیست، موجبات افزایش سطح درآمدها و منابع شهرداری را فراهم خواهد آورد.
وی اشاره کرد: علاوه بر این تصویب لوایح تسهیل گری ضوابط شهرسازی و بهای خدمات می­تواند زمینه رونق ساخت وساز را فراهم نموده و سبب افزایش منابع شهرداری تهران شود.
شهرابی پیش بینی های ناشی از کنترل پاندمی کرونا در سال آتی و آغاز به فعالیت تعدادی از مراکز تفریحی، ورزشی و فرهنگی-اجتماعی، حمل و نقل عمومی را از دیگر عوامل افزایش درآمدهای شهرداری تهران عنوان نمود و اضافه کرد: در این راستا مدیریت شهری در دوره ی جدید اقدامات و سیاست­های موثری در جهت تسریع پروسه واکسینه شدن شهروندان و آغاز به فعالیت مراکز مذکور را دنبال کرده که می تواند زمینه ارتقاء ارائه خدمات کمی و کیفی و در نهایت افزایش رضایتمندی شهروندان را فراهم سازد.
مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران از موضوع «مولدسازی دارایی ها» بعنوان رویکرد دوره ی جدید مدیریت شهری یاد کرد که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نیز قابل ردیابی است و گفت: دراین زمینه اقدامات موثری توسط مدیریت شهری جدید درحال رقم خوردن است که اهتمام به مولدسازی دارایی ها و مدیریت راندمان (استفاده بهینه از منابع) همچون آن هاست. در کنار همه این پتانسیل­ها می­توان به افزایش یک درصدی سهم شهرداری ها در نتیجه اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده نیز اشاره نمود که اجرای این قانون، تاثیر مثبتی بر افزایش درآمدهای پایدار شهرداری خواهد گذاشت.
وی رویکرد های عدالت مداری، محله محوری، تعامل سازنده با موثران شهر تهران و مشارکت پذیری را همچون سرفصل های کلی برنامه شهردار تهران در دوره ی جدید برشمرد و اضافه کرد: برای تحقق این سرفصل ها و برای ایجاد تحول در حوزه­های کلیدی همچون ماموریت های اجتماعی، فرهنگی و خدمات شهری ایده های نوآورانه و خلاقانه "قرار خدمت" و "طرح رصد" درحال پیگیری است که تحقق این مهم نیازمند در نظر گرفتن اعتبارات قابل اعتنا و مشخص است. بدین سبب در جهت خدمت رسانی بهتر به شهروندان و اجرای پروژه های موثرتر برای این موارد، در زمینه مصارف لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران پیش بینی های لازم صورت گرفته است.
به گفته شهرابی، پیش بینی اعتبارات لازم در فصول هزینه ای برای پاسخگویی به نیازهای شهروندان و در قالب سیاست ها و الزامات شورا و برنامه های شهردار درنظرگرفته شده است.
وی افزود: تشکیل قرارگاه لطمه های اجتماعی در جهت ساماندهی و توانمندسازی پنج هزار نفر معتاد متجاهر، ساماندهی و توانمندسازی چهار هزار و ۸۰۰ نفر کودک کار در سطح شهر تهران، ساماندهی و توانمندسازی ۷۵ هزار نفر از زنان سرپرست خانواده و پشتیبانی از زندانیان جرائم غیرعمد، اقشار لطمه دیده و متکدیان از اهم مواردی است که علاوه بر انجام وظایف در امتداد حمایت ازآسیب دیدگان اجتماعی در تغییر چهره شهر نیز نقش به سزایی دارند.
شهرابی همین طور اهتمام شهرداری برای تشکیل گروههای جهادی مسجدمحور در پیوستگی بین مسجد، مدرسه و خانواده و ایجاد زمینه نقش آفرینی مردم خصوصاً جوانان و بانوان در امتداد مشارکت های شهروندی، اجرای طرح ویژه فقرزدایی، توانمندسازی و اشتغال آفرینی همه خانوارهای نیازمند خصوصاً زنان سرپرست خانواده و توسعه مراکز مهارت آموزی و اشتغال آفرینی برای جوانان و افراد جویای کار در محلات را از دیگر اولویت های مدنظر در لایحه۱۴۰۱ برشمرد.
مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران با تاکید بر توجه به بحث شهروندمحوری بجای شهرداری محوری و بسط عدالت و خدمت رسانی گسترده در دوره ی جدید اظهار داشت: در بخش اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای، تعریف و اجرائی نمودن پروژه های توسعه محور و توزیع اعتبارات پروژه های توسعه محله ای با رویکرد توجه به محلات کم برخوردار شهر مدنظر قرار گرفته است.
وی از پیش­بینی طرح­ هایی در امتداد تحقق عدالت اجتماعی و کاهش فاصله شمال و جنوب شهر تهران آگاهی داد و اظهار داشت: در امتداد بازطراحی خدمات مبتنی بر رفاه شهروندان، تامین حداقل خدمات همچون پیش بینی حداقل یک بوستان محلی، مرکز میوه و تره بار، زمین ورزشی، سرای محله، پارک مادر و کودک، زمین بازی کودکان، پارکینگ محله ای در محلات مورد نیاز موردتوجه بوده است. در این خصوص همین طور نباید از رشد عادلانه اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای مستمرِ مناطق متناسب با فاکتورهای موثر از قبیل مساحت، جمعیت، بافت فرسوده و برخورداری محلات غافل بود.
به گفته شهرابی، راه اندازی باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س) (طرح محور نیلوفری)، پروژه های بزرگ شهری مانند خط۶ مترو، خرید انواع اتوبوس و مینی بوس شهری، توسعه، نوسازی و بهسازی ناوگان اتوبوس برقی و تامین و مناسب سازی خودرو مخصوص حمل و نقل معلولین، راه اندازی و تکمیل بزرگراه های شهید کاظم نجفی رستگار، یادگار امام(ره) به میدان فتح، شهید بروجردی، شهید شوشتری، آزادگان به خیابان دستواره و راه اندازی وتکمیل تقاطع های غیرهمسطح، شهید نواب-شهید تندگویان، بهار، امام علی(ع) - خاوران، محلاتی به بسیج همچون پروژه هایی است که با هدف کاهش فاصله طبقاتی مناطق شمالی و جنوبی شهر تهران پیش بینی شده ­اند.
وی با اشاره به پیش بینی تکمیل و توسعه سایر پروژه های زیرساختی و نگهداشت زیرساخت های موجود در بودجه سال آینده اضافه کرد: تکمیل خطوط مترو و پروژه های کلان نیمه تمام، اجرای برنامه ها و پروژه های زیست­ محیطی با هدف کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک و آلودگی های صوتی، هوشمندسازی فرآیندها، استقرار شهر هوشمند، پشتیبانی از کسب وکارهای نو و فناورانه، تکمیل شبکه جمع آوری آب های سطحی و سامانه های هشدار سیل و مقاوم سازی پل ها و ابنیه شهری از مواردی است که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران لحاظ شده است.


منبع:

1400/11/17
22:44:20
0.0 / 5
525
تگهای خبر: آلودگی هوا , اقتصاد , بازی , پروژه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی