گاردریل ها به تاریخ می پیوندند؟درخواست پلیس برای حذف تدریجی

گاردریل ها به تاریخ می پیوندند؟درخواست پلیس برای حذف تدریجی به گزارش نیو وبلاگ ایرنا- «قطع دو پای جوان ۲۵ ساله در تصادف با گاردریل» یا «گاردریل وانت را به دو نیم کرد» و اخباری از این دست را به کرات دیده و از تصادفات دلخراش این چنینی آزرده خاطر شده ایم که چرا گاردریلی که باید منجر به کاهش تلفات جانی و مالی شود، در زمان وقوع تصادف برعکس عمل می کند.


بارها و بارها در اتوبان و بزرگراه ها چشمانمان به گاردریل ها افتاده و اگر آدم بد شانسی باشیم شاید شاهد مرگ های دلخراش با گاردریل ها بوده ایم، همان حفاظ های کنار جاده ای و میان جاده ای که از خارج شدن وسائل نقلیه و سقوط در پرتگاه و از بروز حوادث جاده ای و خسارت و تلفات جلوگیری می کند و کاربرد دیگرش جداکردن ترافیک جهت های مختلف یک بزرگراه است و انواع مختلفی همچون گاردریل های دو موج و سه موج و حفاظ های بتنی یا همان نیوجرسی دارد.
طبق آئین نامه ایمنی راه ها، حفاظ های جاده ای یا همان گاردریل ها سه نوع هستند حفاظ های انعطاف پذیر، حفاظ های نیمه صلب و حفاظ های صلب که بسته به رفتار حفاظ، به هنگام برخورد و میزان تغییر شکل آنها حفاظها به سه رده انعطاف پذیر، نیمه صلب و صلب هم تقسیم می شوند.
آنچه در تصادف جاده ای دیده می شود، اختلاف ارتفاع بین سطح جاده و بستر اطراف جاده یا همان شانه خاکی و نامناسب بودن ایمنی گاردریل ها است که منجر به واژگونی خودرو ها می شود. یک گاردریل ایمن می تواند حتی انرژی جنبشی خودرو های بزرگی چون انواع کامیون یا اتوبوس را هم خنثی کرده و با تغییر مسیر این وسایل نقلیه، از سقوط آنها به دره یا پرتگاه و خروج از جاده جلوگیری نماید اما در تصادفات، ناکارآمدی این گاردریل ها حتی در مقابل ضربه خودرو های سبک و سواری دیده می شود.
عدم مقاومت گاردریل، جداشدن اتصالات قطعات و فرو رفتن گاردریل در بدنه خودرو ها، تصادفات دلخراشی را رقم زده است، گاردریل هایی که یارای مقاومت در مقابل وزن خودرو های سواری را ندارند، طبیعتا در مقابل وزن عظیم خودرو های سنگین و تجاری هیچ کاربردی نخواهند داشت.
به هر حال در شرایطی که به نظر می آید خودرو ها از ایمنی لازم برخوردار نیستند و عامل انسانی هم نقش مهمی در بروز تصادفات دارد چون که بیشتر تصادفات رانندگی در نتیجه بی دقتی، بی توجهی و سهل انگاری راننده صورت می گیرد و ضایعات جبران ناپذیری به بار می آورد، توجه به ایمنی راه ها و ایمن سازی جاده ها بیشتر از پیش مطرح می شود چون که با اصلاح و بهبود عملکرد موانعی همچون گاردریل ها و ایمن سازی شانه های جاده میتوان سالانه از مرگ هزاران نفر در اثر تصادفات جاده ای جلوگیری کرد.
گاردریل استاندارد و ایمن نه تنها در مقابل ضربات سهمگین از هم گسیخته نمی گردد و اجازه عبور اتومبیل ها را نمی دهد، بلکه حتی در تصادفات؛ وارد بدنه خودرو نمی گردد و جان سرنشینان را به خطر نمی اندازد، این در حالیست که در تصادفات جاده ای به کرات دیده شده، اتصالات گاردریل از یکدیگر جدا شده و به درون بدنه خودرو و سرنشینان آن فرو رفته است.
پر واضح است که از نظر مهندسی، جنس و بافت آلیاژی این گاردریل ها، اتصالات قطعات گاردریل به یکدیگر، تعداد لایه های محافظ در بخش های مختلف جاده و اتصالات و استقامت پایه های نگهدارنده در کنار سایز و ارتفاع نصب گاردریل از اهمیت ویژه ای برخودارند و می توانند تفاوت بین مرگ و زندگی مردمان این سرزمین را رقم بزنند.
بیش از نیمی از جاده های ایران در وضعیت نامناسبی قرار دارد و تصادف های جاده ای، هزینه های اقتصادی و اجتماعی به بار می آورد. استاندارد نبودن، پیچ در پیچ و شیب دار بودن جاده ها از مهم ترین علل بروز تصادف است چون که بعضی از جاده های بین راهی ایران از استاندارد لازم برخوردار نیستند. همینطور اغلب جاده های ایرانی دوبانده هستند و کوچکترین انحراف باعث برخورد خودرو ها خواهد شد و در خیلی از مواقع در شرایط جوی نامساعد و مه آلود، شاهد تصادفات زنجیره ای هستیم.


غیر استاندارد بودن جاده ها و وضعیت هندسی جاده ها یکی از اصلی ترین عوامل تصادفات جاده ای است و رسیدگی به این مورد خارج از کنترل پلیس و در حوزه اختیارات و فعالیتهای وزارت راه و شهرسازی است. کمبود یا نبود علائم رانندگی و شب نما نبودن خیلی از آنها، نبود یا وجود اشکال در گاردریل و استفاده نکردن از گاردریل فنری، نبود امکانات جدا کننده مسیرهای رفت و برگشت در برخی از جاده های کشور و مشکلات آسفالت و آب گرفتگی از دیگر مشکلاتی است که باعث ناامن شدن جاده های کشور می شود.
همان طور که گفته شد، بعضی از مکان های حساس همچون جاده های نزدیک به دره، گاردریل یا ریل گارد وجود ندارد و وسیله نقلیه به دره سقوط می کند و باعث مرگ تمامی سرنشینان می شود.
در این گزارش به نمونه ای از تصادفات دلخراشی که در اثر برخورد با گاردریل اتفاق افتاده است، اشاره می شود:
قطع دو پای جوان در تصادف با گاردریل
سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران از قطع هر دو پای جوان ۲۵ ساله به دنبال تصادف در بزرگراه یادگار امام اطلاع داد و اظهار داشت: یک مورد حادثه وقوع تصادف در راه شمال به جنوب بزرگراه یادگار امام در شهر تهران بود که در محل مشاهده شد یک دستگاه خودرو ۲۰۶ با یک نفر سرنشین مرد جوان حدودا ۲۵ ساله به هنگام حرکت به علل نامشخص از مسیر اصلی خارج شده و با گاردریل های بزرگراه برخورد کرده بود. این گاردریل ها به شدت به پاهای این جوان صدمه زده بود بگونه ای که هر دو پای این جوان از بدنش جدا شده بود.
پیش از رسیدن آتش نشانان این فرد توسط افراد از خودرو خارج شده بود که به سرعت به عوامل اورژانس تحویل داده شد. آتش نشانان با تجهیزاتی که در اختیار داشتند خودرو را برش دادند و اندام های بدن شخص را که در آهن پاره ها گرفتار شده بود را خارج کردند. اندام ها به عوامل اورژانس تحویل داده شد که برای عمل های جراحی به مراکز درمانی منتقل شود.
تصادف مرگبار جوان ۲۸ ساله با گاردریل ها
سرهنگ علی همه خانی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از برخورد شدید سواری پژو با گاردریل های بزرگراه آزادگان به غرب پس از پل کاظمی و ورود به فضای سبز این محدوده و فوت راننده ۲۸ ساله آن بر اثر شدت جراحات وارده بعد از این تصادف اطلاع داد. در راه بزرگراه آزادگان به غرب پس از پل کاظمی یک دستگاه سواری پژو که در این راه درحال تردد بوده به سبب عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی سرعت زیاد ناگهان از مسیر خارج شده و به شدت با جداول گاردریل های کناری بزرگراه برخورد می کند.
این خودرو بعد از آنکه از گاردریل ها عبور کرد وارد فضای سبز این محدوده شده و به شدت با درختان برخورد می کند. این راننده ۲۸ ساله به سبب شدت جراحات وارده در محل حادثه فوت می کند. با حضور کارشناسان پلیس بزرگراه های پلیس راهور فاتب در موقعیت حادثه علل حادثه مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه ناشی از سرعت زیاد از جانب راننده پژو سبب این حادثه بوده است.


برخورد پراید با حفاظ جاده در گرمسار یک کشته و سه مصدوم داشت
سرهنگ تقی کبیری رئیس پلیس راه استان سمنان اظهار داشت: برخورد شدید یک دستگاه پراید با گاردریل در منطقه سردره گرمسار یک کشته و سه مجروح بر جای گذاشت. تصادف پراید با حفاظ جاده حوالی ساعت ۷: ۳۰ بامداد در راه گرمسار به ایوانکی در حرکت بود. در این حادثه یک سرنشین خودرو در دم جان باختند و سه مصدوم دیگر به بیمارستان معتمدی گرمسار منتقل شدند. علت حادثه برخورد پراید با گاردریل در دست بررسی می باشد.
در این تصادف گاردریل از وسط نیسان آبی بیرون زد
سرهنگ احسان مومنی رئیس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از تصادف مرگبار وانت نیسان با گاردریل های بزرگراه شهید نجفی رستگار اطلاع داد و اظهار داشت: یک دستگاه وانت نیسان در راه شرق به غرب بزرگراه شهید نجفی رستگار درحال حرکت بود که در محدوده شهرک کاروان با گاردریل های کناری بزرگراه برخورد کرد و شدت این برخورد هم به حدی بود که گاردریل وارد کابین وانت نیسان شده و با تخریب سقف از آن خارج شده بود.
ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی نسبت به مدیریت صحنه و روانسازی ترافیک اقدام نمودند و امدادگران هم مبادرت به خارج کردن راننده ۳۵ ساله از داخل کابین کردند که متاسفانه مشخص شد به سبب شدت جراحت وارده در دم جان خویش را از دست داده است.
تصادف با گاردریل و نیوجرسی در سمنان
مظفر محمدخانی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سمنان از وقوع سه تصادف رانندگی در این استان اطلاع داد و اظهار داشت: یکی از حوادث در ارتباط با برخورد هیوندا با گاردریل در کیلومتر ۲۴ محور سرخه - آرادان بود که چهار مصدوم برجاگذاشت. تصادف دیگر در ارتباط با برخورد خودروی دانگ فانگ با نیوجرسی در کیلومتر ۲۰ محور فولادمحله- کیاسر بود که باعث مصدومیت یکی از سرنشینان خودرو شد.
تصادف مینی بوس با گاردریل و مصدومیت ۱۴ نفر
در تصادف یک دستگاه مینی بوس با گاردریل در راه حسن آباد فشافویه - بلوار امام خمینی ۱۴ نفر مصدوم شدند. به دنبال این حادثه ۳ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس به محل اعزام شدند.
برخورد با گاردریل به قیمت جان موتورسوار
تردد موتورسوار در بزرگراه، تاریکی هوا، عدم توانایی در کنترل موتورسیکلت و در نهایت برخورد با گاردریل، فوت راکب ۲۳ ساله را در تهران به دنبال داشت. این حادثه ساعت ۰۳: ۳۰ بامداد در راه شهیدکریمی به شرق مقطع شهیدغیوری رخ داد و راکب این موتورسیکلت به سبب عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه با گاردریل های بزرگراه به شدت برخورد کرد و به سبب شدت جراحات وارده در محل حادثه در دم فوت کرد.


حذف گاردریل و نصب نیوجرسی
همان طور که گفته شد هدف اصلی از نصب گاردریل ها در بزرگراه ها گرفتن قدرت و انرژی خودروهایی است که به علل مختلفی چون خواب آلودگی راننده ها، کاهش دید، سرعت زیاد و ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه از مسیر اصلی خارج می شوند و احتمال دارد با خودرو های عبوری لاین مخالف برخورد کنند و حادثه بیافرینند. در واقع، گاردریل ها نقش بازدارندگی دارند.
به گفته کارشناسان امر، نیوجرسی، جایگزین مناسبی برای گاردریل و مانع خوبی برای پیشگیری از تردد عرضی و غیر مجاز عابران پیاده، خیرگی چشم راننده ها به سبب تابش نور چراغ وسایل نقلیه در راه مقابل در اوقات شبانگاهی است و هزینه تعمیر و نگهداری آن نسبت به گاردریل به مراتب کمتر است و از همه مهم تر مانع سوانح و تصادف ها و مرگ های دلخراش می شود.
اکنون طرح جمع آوری گاردریل ها و نصب نیوجرسی ها با اولویت معابر بزرگراهی که حالت کمربندی در شهر تهران دارند درحال اجراست. همچون در بزرگراه های آزادگان، شهید یاسینی، امام رضا(ع)، شهید زین الدین، شهید فهمیده که حجم بالایی از تردد خودرو های سبک و سنگین در این محورها وجود دارد. مثلا در جاده امام رضا(ع) یا بزرگراه آزادگان که حالت ترانزیتی دارند، نیوجرسی ها در محل هایی که اختلاف ارتفاع دارد، نصب می شود تا مانع سقوط وسایل نقلیه به پایین معبر شود. در نقاطی که سابقه خروج و انحراف وسایل نقلیه در راه مقابل دارد هم این کار انجام می شود.
به گفته کارشناسان حذف گاردریل و نصب نیوجرسی سبب شده تا آمار تصادفات رانندگی و همینطور خسارت های مالی و جانی کاهش پیدا کند. از این پس در معابر و بزرگراه هایی که اخیرا ساخته خواهند شد دیگر شاهد نصب گاردریل های فلزی نخواهیم بود. در معابر بزرگراهی جدید همچون بزرگراه شهید نجفی رستگار که اخیرا به بهره برداری رسیده از همان ابتدا نیوجرسی به جای گاردریل در میانه معبر نصب شده است.
نیوجرسی هایی که حالا در شبکه بزرگراهی به کار برده می شود از نوع مفصلی است که طبق آخرین استانداردها و شاخصهای وزارت راه ایجاد می شود. این نیوجرسی ها ۶ متر طول و یک متر ارتفاع دارد.
تعیین سهم مقصران در صورت نقص گاردریل
اگر در تصادفات رانندگی کارشناسان راهور به این نتیجه برسند که نقصی در گاردریل ها وجود دارد، بر مبنای تبصره ۳ ماده ۱۴ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، مصوب اسفند سال ۱۳۸۹ نسبت به تعیین سهم تقصیر مسببان حادثه اقدام می شود.



همکاری وزارت راه در حذف تدریجی گاردریل ها
سیدتیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهور ناجا در گفت و گو با ایرنا از مسؤلان وزارت راه و شهرسازی خواست تا ایمنی جاده ها را در اولویت کاری خود قرار دهد چون که ۹۰ درصد حمل و نقل در کشور زمین پایه است بر این اساس اولویت جدی این وزارت خانه ارتقای ایمنی تردد جاده ای است تا تعداد تصادفات جاده ای که ۷۰ درصد کشته های جاده ای را اختصاص می دهد، کاهش دهیم.
به گفته وی، برای جلوگیری از این دست تصادفات که خسارات جانی و مالی سنگینی به دنبال دارد، نیازمند چاره اندیشی هستیم.
وی افزود: فلسفه وجودی گاردریل این است که وقتی وسیله نقلیه به آن برخورد می کند، در اثر برخورد انحراف به راست یا چپ می یابد، اگر به راست انحراف یابد که منجر به خروج از جاده و واژگونی می شود.
سردار حسینی ضمن اشاره به حادثه ای که حدود هفت سال پیش در اتوبان تهران- قم اتفاق افتاد، اضافه کرد: در این تصادف اتوبوسی که از قم درحال آمدن به سمت تهران بود در اثر تغییر مسیر ناگهانی و برخورد با یک دستگاه سواری به چپ منحرف شده و گاردریل را پاره کرد و آتش گرفت و در این آتشسوزی ۳۵ نفر از مسافران در آتش سوختند، در بررسی های به عمل آمده مشخص شد که گاردریل ها به لحاظ استاندارد، امکان نگه داشتن خودرو و برگرداندن آن به مسیر اصلی را نداشتند در حالیکه شمار این گونه تصادفات که خودرو به سمت چپ منحرف شود، بسیار است.
جانشین رئیس پلیس راهور ناجا افزود: با پیگیری های انجام شده و کار کارشناسی، تصمیم بر این گرفته شد که به جای گاردریل در وسط راه از نیجرسی مفصل دار استفاده گردد تا از خروج خودرو خودداری شود. به نظر می آید نصب این نیوجرسی ها موفقیت آمیز بوده و بهتر است در همه آزادراه ها برای نصب جداکننده وسط، به جای گاردریل از نیوجرسی مفصل دار استفاده گردد چون که توان نگه داشتن خودرو ها در زمان بروز حوادث را دارد.
سردار حسینی اضافه کرد: حالا در آزادراه تهران - قم، کرج - قزوین، قزوین - زنجان، زنجان - تبریز، قم - کاشان و کاشان - اصفهان از این وسیله نگهدارنده استفاده می شود، این نگهدارنده باید توانایی نگهداشتن یک وسیله با حجم، و وزن، نیرو و سرعت بالا را داشته باشد تا از تصادفات بخصوص تصادفات دلخراش جلوگیری و از طرفی ایمنی را تا حدودی ایجاد نماید. حالا بحث استفاده از نیوجرسی در تهران مطرح است و در آزاد راه غدیر در آب یک به سمت کلان شهرها اجرا شده است.
به گفته سردار حسینی در کشورهای توسعه یافته استفاده از گاردریل مورد تایید است، گاردریل های غلطکی که ارتجاعی است و کمترین صدمه را در وقوع تصادفات ایجاد می کند، این گاردریل ها انرژی را جذب کرده و خودرو را با کمترین صدمه به مسیر اصلی بر می گرداند اما امکان استفاده از آن استاندارد باکیفیت بالا وجود ندارد بر این اساس باید ساز و کاری اندیشیده شود تا از وسیله ای استفاده گردد تا از بهره وروی و اثربخشی بیشتری نسبت به وضعیت فعلی برخوردار باشد.
از: معصومه نیکنام




1400/12/01
12:48:56
0.0 / 5
220
تگهای خبر: اقتصاد , خدمات , درمان , ربات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی