نظر متفاوت تعدادی از محققان درباره نزدیکترین سیاهچاله به زمین

نظر متفاوت تعدادی از محققان درباره نزدیکترین سیاهچاله به زمین نیو وبلاگ: در سال 2020، تعدادی از محققان به رهبری اخترشناسان رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) اعلام کردند نزدیکترین سیاهچاله به زمین را کشف کردند که در فاصله 1000 سال نوری از ما و در سیستم HR 6819 قرار دارد حال اما تعدادی از محققان نظر دیگری درباره این کشف داده اند.

به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، برمبنای نتایج یک پژوهش جدید، نزدیکترین سیستم سیاهچاله به زمین که در فاصله ۱۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد، در حقیقت دارای سیاهچاله نیست. در آن زمان پژوهشگران اعلام کردند این سیاه چاله از هر سیاه چاله دیگری که تا حالا کشف شده به منظومه شمسی ما نزدیکتر است و قسمتی از سیستم سه گانه ای را تشکیل می دهد که با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده می باشد. پژوهشگران در مطالعه ای که بتازگی انجام داده اند اظهار کرده اند که در حقیقت هیچ سیاهچاله ای در HR ۶۸۱۹ وجود ندارد و در عوض یک سیستم دو ستاره "خون آشام" در مرحله نادر و کوتاه مدت تکامل خود هستند.
مطالعه اولیه روی HR ۶۸۱۹ توجه قابل توجهی مطبوعات و دانشمندان را به خود جلب کرد و در سال ۲۰۲۰ پژوهشگران درباره کشف خود چنین گفتند:
"پتر هادراوا"(Petr Hadrava)دانشمند برجسته آکادمی علوم جمهوری چک در پراگ و یکی از نویسندگان این مطالعه اظهار داشت: هنگامیکه متوجه شدیم این نخستین سیستم ستاره ای با یک سیاه چاله است که با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده می باشد کاملا شوکه شدیم. این سیستم در صورت فلکی تلسکوپ ( Telescopium) قرار دارد و آنقدر به ما نزدیک است که می توان ستاره های آنرا از نیمکره جنوبی در یک شب تاریک که آسمان صاف است بدون دوربین دوچشمی یا تلسکوپ مشاهده کرد.
"توماس ریوینیوس" (Thomas Rivinius) دانشمند رصدخانه جوبی اروپا که رهبری این مطالعه که در مجله" Astronomy & Astrophysics "منتشر شد را به عهده داشت، اظهار داشت: این سیستم نزدیکترین سیاه چاله به زمین است که ما حالا از وجود آن اگاه شده ایم.
این تیم ابتدا قسمتی از سیستم مذکور که" HR ۶۸۱۹" نام دارد و شامل دو ستاره است را مشاهده نمودند. با این وجود، هنگامی که آنها مشاهدات خودرا تجزیه و تحلیل کردند، بسیار شگفت زده شدند چونکه متوجه حضور یک سیاه چاله به نام" HR ۶۸۱۹ "که تا حالا کشف نشده بود، شدند. مشاهدات با طیف نگار" FEROS" که بر روی تلسکوپ ۲.۲ متری MPG / ESO قرار دارد، نشان داد که یکی از دو ستاره قابل مشاهده هر ۴۰ روزیکبار به دور یک جسم نامرئی می چرخد در صورتیکه ستاره دوم در فاصله بسیاری با این ستاره داخلی قرار دارد.
بتازگی پژوهشگران بلژیکی باردیگر یافته های پژوهشگران را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که "نزدیک ترین سیستم سیاهچاله" به زمین در حقیقت هیچ سیاهچاله ای ندارد. در این مطالعه جدید که به رهبری " جولیا بودنشتاینر" (Julia Bodensteiner) دانشجوی مقطع دکترا دانشگاه کاتولیک لووِن بلژیک انجام شد، توضیح متفاوتی برای همین داده ها ارائه شد. پژوهشگران برای حل این معما و به دست آوردن اطلاعات جدید و واضح تر از HR ۶۸۱۹ از تلسکوپ وی ال تی (VLT) و تلسکوپ وی ال تی آی (VLTI) استفاده کردند. پژوهشگران گفتند: HR ۶۸۱۹ می تواند منظومه ای باشد که تنها دو ستاره در مداری ۴۰ روزه دارد و اصلا سیاهچاله ای وجود ندارد.

1400/12/13