موفقیت چشم گیر موشک آسترا بعد از شکستی فاجعه بار

موفقیت چشم گیر موشک آسترا بعد از شکستی فاجعه بار به گزارش نیو وبلاگ موشک استارتاپ فضایی ˮآستراˮ(Astra) بعد از شکست فاجعه بار ماه گذشته، با موفقیتی چشمگیر بازگشت و برای نخستین بار در مدار زمین ماهواره قرار داد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، موشک دو مرحله ای این شرکت کالیفرنیایی به نام LV۰۰۰۹، روز گذشته در ساعت ۱۲: ۲۲ پس از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۹: ۵۲ به وقت تهران) از مجتمع فضایی اقیانوس آرام در جزیره کودیاک آلاسکا به فضا پرتاب شد و کمتر از ۹ دقیقه پس از پرتاب محموله های خویش را در مدار مورد نظر در فاصله ۵۲۵ کیلومتری از سطح زمین قرار داد.
این لحظه ی بزرگی برای آسترا بود. هدف شرکت آسترا که در سال ۲۰۱۶ تاسیس شده است، ارسال محموله های بزرگ از ماهواره های کوچک به مدار به وسیله موشک های مقرون به صرفه است. این شرکت قبل از امروز پنج پرواز مداری انجام داده بود که چهار مورد از آنها مأموریت های آزمایشی بوده اند.
دو مورد از این چهار مأموریت آزمایشی موشک آسترا موفقیت آمیز بوده است و آخرین مورد از این مأموریت ها در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ انجام شد که در آن موشک LV۰۰۰۷ از تاسیسات فضایی اقیانوس آرام در جزیره کودیاک آلاسکا به فضا رفت.
با عنایت به این موفقیت، موشک آسترا از فاز آزمایشی وارد فاز عملیاتی شد و مأموریت ماه گذشته را با هدف تکرار این موفقیت به انجام رساند. موشک LV۰۰۰۸ قرار بود چهار ماهواره کوچک را طی برنامه راه اندازی آموزشی نانوماهواره های(ELaNa) ناسا با خود به مدار ببرد.
یکی از ماهواره ها Bama-۱ نام داشت که توسط تعدادی از پژوهشگران دانشگاه آلاباما ساخته شده و قرار بود یک فناوری به نام "Drag sail" را که برای حل مشکل زباله های فضایی طراحی شده است، آزمایش کند. در این فناوری یک صفحه به انتهای موشک متصل می شود تا این وسیله بعد از انتهای عمر خود سریع تر به جو زمین بازگردد.
دانشگاه ایالتی نیومکزیکو هم ماهواره "تحلیلگر محتوای نوترونی یونوسفر"(INCA) را که برای مطالعه عرض جغرافیایی و وابستگی زمانی طیف نوترونی در مدار نزدیک به زمین برای نخستین بار طراحی شده است، در این موشک به فضا فرستاد. این ماهواره به بهبود مدلهای جوی کنونی کمک می نماید.
ماهواره کیوبست(QubeSat) از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی و همینطور تاسواره R۵-S۱ از مرکز جانسون ناسا در هیوستون هم که می تواند به بازرسی ماهواره در فضا کمک نماید، در این موشک بودند.
در ابتدای مأموریت ماه گذشته، موشک دو مرحله ای LV۰۰۰۸ عملکرد خوبی داشت، اما بعد از گذشت سه دقیقه از پرواز و درست بعد از جدا شدن مرحله اول و دوم موشک، دو مشکل بروز کرد. فیلمهای ثبت شده از دوربین روی مرحله دوم موشک نشان داده است که بدنه آن به جای حرکت مناسب به سمت مقصد تعیین شده در فاصله ۵۰۰ کیلومتری، درحال چرخیدن به دور خود است. شکست مأموریت ماه گذشته سبب از بین رفتن هر چهار ماهواره شد.
محققان آسترا به سرعت به سبب بروز هر دو مشکل پی بردند و آنها را رفع کردند.
در مأموریت روز گذشته موشک LV۰۰۰۹ به آرامی به سمت آسمان آلاسکا پرتاب شد و طبق برنامه ریزی، نقاط عطف اولیه خویش را پشت سر گذاشت. جداسازی مرحله اول به خوبی انجام شد و مرحله دوم موشک بدون هیچ مشکلی به مدار مورد نظر رسید.
این موشک حدود ۹ دقیقه بعد از بلند شدن محموله های خویش را در مدار مستقر کرد. هنوز معلوم نیست چند ماهواره در مدار مستقر شده است. این شرکت دو مورد از آنها را اعلام نموده اما به نظر می آید تعداد بیشتری به فضا رفته باشند.
یکی از این محموله ها تاسواره "OreSat۰" است که توسط دانشجویان دانشگاه ایالتی اورگان ساخته شده و به مطالعه آب وهوای زمین می پردازد.
این مأموریت ابتدا قرار بود در روز ۱۴ مارس صورت گیرد اما شرایط آب وهوایی نامناسب آنرا به تاخیر انداخت.




منبع:

1400/12/25
21:17:24
0.0 / 5
443
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی