دولت وعده های صادق، ۲۶

پوشش ۱۰۰ درصدی واکسیناسیون کرونا با تزریق ۱۵۰ میلیون دز

پوشش ۱۰۰ درصدی واکسیناسیون کرونا با تزریق ۱۵۰ میلیون دز به گزارش نیو وبلاگ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت سیزدهم وعده داده بود که واکسیناسیون ضد کرونا برای بیشتر از 60 میلیون نفر در کشور از مهم ترین برنامه های این وزارت خانه است و الان این وعده تحقق یافت.


به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا، بهرام عین اللهی سوم شهریور ماه سال ۱۴۰۰ از مجلس شورای اسلامی با ۲۱۴ رأی موافق، ۵۵ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع بعنوان مقام عالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رأی کسب اعتماد کرد و وعده داد تا اختتام ۱۴۰۰ واکسیناسیون مقابل کرونا را به انتها می رسانیم.
عین اللهی در میانه میدان خیز پنجم و مرگبار کرونا، سکان هدایت وزارت بهداشت را در دست گرفت؛ خیزی که از شروع تیر ۱۴۰۰ در کشور شروع شد و در ادامه جولان خود، روز دوم شهریور ماه سال قبل با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار مرگ و میر از شروع شیوع کرونا(اسفند ۹۸) در کشور رسید.
اما به مدد رویکرد دولت سیزدهم و کوشش های وزارت بهداشت در مهار کرونا که با افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون در سه نوبت همراه شد، مرگ و میر ناشی از کرونا روندی نزولی گرفت.
تاکنون ۶۳ میلیون و ۷۶۹ هزار و ۱۳۶ نفر دُز اول، ۵۶ میلیون و ۵۸۴ هزار و ۶۶ نفر دُز دوم و ۲۵ میلیون و ۷۵۶ هزار و ۱۵۰ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴۶ میلیون و ۱۰۹ هزار و ۳۵۲ دُز رسید.
حفظ جان مردم با اهمیت ترین اولویت وزیر بهداشت
عین اللهی در اولین توییت بعد از کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی برای حضور بر مسند وزارت بهداشت نوشت: «مسئولیت سنگینی در برهه حساسی از تاریخ ایران برایم شروع شد. امیدوار هستم جواب لطف خداوند در ایجاد فرصت برای خدمت به مردم را بدهم. کار را با حضور در بین کادر درمان شروع کردم. خط مقدم ما آنجا است. از اعتماد آقای رییس جمهوری و نمایندگان مجلس هم سپاسگزارم.»
وی بعد از کسب رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به بیمارستان مسیح دانشوری رفت و از بخش های مختلف این مرکز درمانی بازدید کرد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در توییت دیگری نوشت: «اولویت دولت سیزدهم مقابله با کرونا و واکسیناسیون است و همه در این مساله هم صدا هستند و واکسیناسیون حداکثری، اصلی ترین رویکرد دولت سیزدهم در زمینه بهداشت و درمان برای مقابله با کرونا است.»
اولین اقدام عین اللهی با روی کار آمد بر مستند مقام عالی وزارت بهداشت، تسریع در واردات واکسن و برخورداری گروههای سنی گوناگون برای واکسینه شدن در مقابل کرونا بود بطوریکه واکسیناسیون مقابل کرونا در فاز اول از ۲۱ بهمن سال ۹۹ آغاز شد و کارکنان مستقیم تغسیل متوفیان کووید ۱۹، پرسنل آزمایشگاه های کووید و نمونه بردارها و کارکنان خط اول حوزه بهداشت واکسینه شدند در فاز دوم واکسیناسیون گروه سنی بالای ۸۰ سال و فاز سوم ۶۵ تا ۷۹ سال و افراد دارای بیماریهای زمینه ای انجام شد.
در فاز چهارم ساکنان در زندان ها، پرسنل پلیس، نظامیان و سربازان در پادگان ها، گرمخانه ها، کمپ های معتادان و مهاجران، پرسنل بانک ها، حمل و نقل عمومی و آموزش واکسیناسیون انجام شده و با واردات فراوان واکسن به کشور معلمان، اساتید دانشگاه و دانش آموزان بالای ۱۸ سال و کودکان ۹ تا ۱۲ سال نیز در لیست تزریق واکسن قرار گرفتند.
جمع کل واکسن های وارده به کشور از شروع بهمن سال ۹۹ تا اختتام اسفند ۱۴۰۰، ۱۵۸ میلیون و ۵۶ هزار و ۸۰۸ دز بوده که از این تعداد ۱۵۰ میلیون دز به همت دولت سیزدهم تامین شده است.
علاوه بر واکسن های وارداتی، واکسن های تولید داخل مانند برکت، فخرا، بهارات و پاستو کووک نیز در دولت سیزدهم به سرانجام رسید و الزامی در نوع تزریق واکسن برای افراد واجد شرایط وجود ندارد و هر نوع واکسنی که بخواهند می توانند بزنند.
وزیر بهداشت دولت سیزدهم، کاهش هزینه مردم در سیستم سلامت را پس از واکسیناسیون مقابل کرونا از اولویت های مهم کاری خود دانسته و تصریح کرده است: متاسفانه با وجود این که برمبنای قانون برنامه باید هزینه ها را به ۲۵ درصد کاهش می دادیم این امر محقق نشد، به همین دلیل با منابع مالی پایدار باید این مقدار را کاهش دهیم، موضوع دیگر بحث نظام بهداشت و پیشگیری است، پیشگیری نسبت به درمان اولویت دارد، با پیشگیری مخاطره درمان را شاهد نخواهیم بود، خانه بهداشت در همه مناطق کشور وجود دارد پس باید آنها را تقویت نماییم.
وی با اعلان اینکه بیماریهای مزمن غیر واگیردار همچون چاقی، فشار خون، دیابت در کل جهان یک مشکل است که باید با تغییر سبک زندگی آنها را رفع نماییم، اظهار داشت: نظام پزشک خانواده برای ما ارجحیت دارد، نظام ارجاع در قانون برنامه و سیاست های کلی سلامت به ما تکلیف شده و از ما خواسته اند به موضوع پزشک خانواده توجه گردد، اگر بتوانیم زیر به ساخت الکترونیکی و امور فرهنگی این حوزه نماییم، ایجاد این امر مهم هم تسهیل می شود، امروزه کشورها برای کنترل اقتصادی و بهبود خدمات سیستم سلامت پزشک خانواده دارند.
یکی از برنامه های کاری وزیر بهداشت که بارها بر آن تاکید داشته، افزایش پوشش بیمه پایه درمان برای بیماران بوده و معتقد می باشد بیمه رایگان برای اقشار لطمه پذیر را مورد توجه قرار دهیم، پوشش بیمه باید افزایش پیدا کند و بیمه های تکمیلی نیز باید سامان دهی شود، پوشش خدمات دندانپزشکی باید افزایش پیدا کند و بیمارهای نوپدید نیز پوشش داده شود، برای مثال همه خدمات بیماری کرونا باید پوشش داده شود.
عین اللهی در این زمینه اظهار داشت: در زمینه سیستم سلامت از برخی کشورها عقب هستیم و مانند خلبان بدون رادار می مانیم، باتوجه به این امر ایجاد نظام ارجاع پزشک خانواده هم تسهیل بشود، متاسفانه امروزه در کشور نسخه های درمانی دوبرابر استاندارد جهانی دارو نوشته می شود که باتوجه به نظام الکترونیک سلامت این مشکل هم رفع خواهد شد، یکی دیگر مشکلات ما این است که آمار درستی از سیستم سلامت نداریم، اما وقتی این مشکل رفع می شود که سیستم سلامت الکترونیک داشته باشیم. نظام الکترونیک سلامت تعارض منافع را هم از بین می برد.
وزیر بهداشت بیان کرد: در زمینه مقابله با تعارض منافع در دو بخش کار خواهیم کرد، در ابتدا ساختار سیستم سلامت را به شکلی تببین می نماییم که تعارض منافع از میان برود، ولی به عقیده من مهم ترین کار در این عرصه توجه مدیران ارشد هستند، برمبنای بیانیه گام دوم انقلاب مدیرانی انقلاب، متخصص و پاکدست و جهادی و فاقد هرگونه تعارض منافع انتخاب خواهم کرد، عدم همکاری مدیران با مجلس برای من خط قرمز بوده چونکه معتقدم مدیران من باید به سخنان نمایندگان توجه کند.
عین اللهی توجه ویژه ای به بحث طب سنتی و احیای این طب در امور بهداشت و درمان دارد و دراین زمینه معتقد می باشد، بازشناسی، تببین، ترویج، توسعه و نهادینه کردن طب سنتی استاندارد و علمی در کشور قطعا باید صورت گیرد، استانداردسازی روش های تشخیصی و درمانی این حوره نیز مورد توجه ما خواهد بود و معتقدیم وزارت بهداشت در این عرصه نظارت و توجه لازم را داشته باشد، همین طور از وزارت کشاورزی می خواهیم در کشت گیاهان دارویی به ما کمک نماید، کارشناسی ارشد و دکترای طب سنتی و همین طور هشت دانشکده این حوزه را ما ایجاد کردیم، مطمئن باشید به این حوزه بصورت ویژه توجه می شود چونکه معتقدیم طب سنتی علمی و استاندارد می تواند مشکل ما را حل خواهدنمود.
رویکرد محرومیت زدایی با سفرهای استانی
رویکرد محرومیت زدایی دولت سیزدهم سبب شده تا دولتمردان با سفرهای استانی از نزدیک با فاکتورهای توسعه مناطق محروم و کمتر توسعه یافته آشنا گردند و با تصمیم های کارآمد سبب ارتقاء این مناطق شوند. ارتباط دو سویه بین دولت و مردم و مردم با دولت و آشنایی از نزدیک دولتمردان با مشکلات مردم و ایجاد زمینه برای رفع مشکلات از مزایای سفرهای استانی دولت محسوب می شود.

یکی دیگر از با اهمیت ترین اقدامات وزارت بهداشت، راه اندازی اداره جمعیت جوان در این وزارتخانه است که در دولت سیزدهم محقق شد.
عین اللهی در رابطه با موضوع جمعیت در کشور نیز اظهار داشت: حدودا یک سوم جمعیت ایران در سال ۱۴۲۰ سالمند می شوند و این درحالی است که حالا ۱۲ درصد جمعیت ما سالمند هستند، متاسفانه وزارت بهداشت یکی از عوامل موثر در کاهش جمعیت بوده که مقام رهبری چندبار فرمودند که این اتفاق افتاده، این موضوعی است که عوامل خارجی در تحقق آن موفق عمل کرده اند با وجود آنکه در هشت سال دفاع مقدس نتوانستند هدف خودرا عملیاتی کنند؛ اگر آمار را مشاهده کنید افراد تحصیل کرده و ثروتمند جمعیت کمتری دارند و این مساله نشان دهنده این است که تنها بحث اقتصادی مطرح نیست. ما اعتقاد داریم که اگر در این عرصه اقدامات لازم را انجام ندهیم به انقلاب لطمه وارد کرده ایم که غیرقابل جبران خواهد بود.
وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت و مشکلات مناطق محروم اظهار داشت: نمی دانم با این منابع موجود تا چه اندازه می توان این مشکلات را رفع نماییم اما ما همه تلاش خودرا جهت خدمت رسانی به مردم به کار خواهیم گرفت.
وزیر بهداشت در سفرهای استانی خود برنامه های گوناگون را در اولویت قرار دارد که بعنوان مثال راه اندازی بیمارستان هزار و ۲۱۶ تختخوابی در شیراز و بیمارستان ۳۱۳ تختخوابی در صدرا در دستور کار قرار می گیرد، تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان برای راه اندازی بیمارستان خانم الانبیا(ص) و اختصاص ۲۰۰ میلیارد برای تکمیل بیمارستان اعصاب و روان شهر جدید صدرا همچون مصوبات سفر به استان فارس، تکمیل و تجهیز بیمارستان امام علی (ع) دانشگاه آزاد اسلامی، تخصیص ۲۵۰ میلیارد تومان به بیمارستان داراب، ۶۰ میلیارد تومان به بیمارستان مرودشت، ۵۰ میلیارد تومان برای بیمارستان مصیری رستم، ۳۰ میلیارد تومان برای بیمارستان قادرآباد و تجهیز بیمارستان های فسا و جهرم و ارسنجان از دیگر مصوبات است.
وی تاکید کرده است: موافق مطالبات به حق مدافعان سلامت هستیم و تحقق آن توسط سازمان برنامه و بودجه درحال پیگیری است.
دیدار وزیر بهداشت با مراجع و علمای حوزه علمیه در سال قبل مورد توجه رسانه های داخلی و بین المللی قرار گرفت و در این دیدار آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید به وزیر بهداشت اظهار داشت: دستورات و مباحثی که درباب حوزه بهداشت مطرح می شود، مهم بوده و اجرای آن واجب است.
عین اللهی نیز در دیدار تاکید کرده بود: عناصر بیگانه در ماه های گذشته که واکسن در ایران کم بود، می گفتند جمهوری اسلامی ایران نمی تواند واکسیناسیون را انجام دهد اما الان می گویند چرا واکسیناسیون در ایران الزامی است، وزارت بهداشت دست یاری به سمت علما دراز می کند تا مردم را به واکسیناسیون تشویق کنند، در همه جای دنیا واکسیناسیون تاثیر خودرا به خوبی گذاشته و در ایران نیز، واکسیناسیون، پدیده جدیدی نیست.
آنچه مسلم است امروزه به همت دولت سیزدهم واکسیناسیون مقابل کرونا با پوشش وسیع در سه نوبت انجام شده و بگفته وزیر بهداشت ایران در این امر پیشرو و سرآمد در دنیا است.

1401/01/07
12:45:12
0.0 / 5
325
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی