اجرای طرح های تحولی مدارس با نگاه به ساحت های سند تحول بنیادین

اجرای طرح های تحولی مدارس با نگاه به ساحت های سند تحول بنیادین به گزارش نیو وبلاگ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: طرح های تحولی ˮخواناˮ، ˮبرنامه نویسی و سواد دیجیتالˮ و ˮاتقانˮ با نگاه به سند تحول بنیادین و توجه به ساحت های این سند درحال اجرا هستند.


به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، سند تحول بنیادین بعنوان نقشه راه برای آموزش و پرورش اهدافی دارد که آموزش و پرورش باید در جهت تحقق آن اهداف حرکت نماید، معاونت های مختلف آموزش و پرورش هم طرح هایی دراین زمینه طراحی و اجرا کرده اند تا گامی مثبت در امتداد ساحت های مختلف سند تحول بردارند.
معاونت آموزش ابتدایی هم سه طرح تحولی خوانا، اتقان و برنامه نویسی سواد و دیجیتال را در امتداد تحقق اهداف سند تحول بنیادین طراحی نموده است که این طرح ها مراحل ابتدایی اجرا هستند، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش ابتدایی روز سه شنبه در ادامه در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره اجرای برنامه های تحولی معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گفت: سه بسته تحولی "خوانا"، "اتقان" و "برنامه نویسی و سواد دیجیتال" را در دستور کار قرار داده ایم.
وی اضافه کرد: بسته تحولی خوانا به آموزش مهارت های زبانی در تلفیق با مهارت های زندگی تاکید می کند که بوسیله برنامه های درسی با مشارکت معلمان تهیه می شود.


معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: طرح خوانا مهارت چهارگانه صحبت کردن، گوش دادن، نوشتن و خواندن را در تلفیق با سه مهارت بنیادی ادب، جرات ورزی ومسوولیت پذیری به دانش آموزان آموزش می دهد و فرصت های یادگیری را طراحی می کند که بر این اساس دانش آموزان به شکل تلفیقی این مهارت ها را تمرین کنند و به آن مسلط شوند.
حکیم زاده افزود: هدف از اجرای طرح خوانا این است که رویکرد سنتی که به خواندن و نوشتن تاکید می کرد و بیشتر در کارهای روخوانی و رونویسی خلاصه می شد، تغییر کند.
وی با اعلان اینکه در طرح خوانا رویکرد جدید نسبت به مهارت های سواد پایه وجود دارد، یادآورشد: طرح خوانا خواندن، درک مطلب، نوشتن خلاق و پرورش مهارت های زندگی را در تلفیق با این رویکردها در کنار تمرین، صحبت کردن، ابراز وجود و گوش کردن فعال و ایجاد ارتباط موثر در کانون توجه خود قرار می دهد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: طرح خوانا در سال تحصیلی گذشته، در ۵ درصد مدارس دوره ابتدایی اجرا شد و ارزیابی های ما از این اجرای آزمایشی حاکی از استقبال خیلی خوب دانش آموزان، خانواده ها و دست اندرکاران طرح بود.
حکیم زاده اضافه کرد: طرح خوانا امسال به ۱۵درصد از مدارس ابتدایی تعمیم داده شده است، در مرحله اول بر طبق ارزیابی های صورت گرفته تغییراتی به وجود آمده تا در مرحله دوم بتوان بر طبق نتایج کیفیت را کار را ارتقا داد.
به گزارش نیو وبلاگ به نقل از خبرگزاری ایرنا، بسته تحولی خوانا ابتدای دی ماه سال ۹۹ با هدف تلفیق مهارت های زندگی شامل ادب، جرات ورزی و مسئولیت پذیری در مهارت های پایه خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن رونمایی گردید.
فراگیری منطق سواد رسانه ای
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره بسته تحولی برنامه نویسی و سواد دیجیتال گفت: باتوجه به تاکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم در خصوص این که نباید از قله های پیشرفت و علم عقب بمانیم و همین طور تاثیر دنیای فناوری بر همه ابعاد زندگی این بسته تحولی طراحی و اجرا شد.


حکیم زاده اضافه کرد: باتوجه به بررسی های انجام شده دانش آموزان بر طبق این طرح می توانند بجای درگیرشدن در لطمه های فضای مجازی و مصرف کننده بودن در دنیای فناوری، تولیدکنندگان خلاق و مفید باشند.
وی عنوان کرد: باید همگام با نظام های آموزشی پیشرو، این بسته آموزشی طراحی شد که دانش آموزان مهارت های برنامه نویسی و سواد دیجیتال را از همان دوره ابتدایی یاد گیرند، چونکه دانش آموزان از همان ابتدا مصرف کنندگان و جزو کاربران فناوری های یارانه ای هستند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر این که بهتر است دانش آموزان اصول کار دیجیتال را بیاموزند، توضیح داد: مهارت های تفکر محاسباتی، سواد رسانه، مهارت دیجیتال و تاثیر کامپیوتر ها بر زندگی و توجه به ابعاد امنیت شبکه و اخلاقیات جزو اجزای این بسته هستند.
حکیم زاده اضافه کرد: نگاه ما به طرح تحولی برنامه نویسی و سواد دیجیتال فراگیر بوده و تلاش شده که همه جنبه ها در این بسته را به دانش آموزان آموزش دهیم و دانش آموزان منطق سواد رسانه ای را فراگیرند.
وی یادآورشد: دانش آموزان بواسطه آموزش های طرح تحولی برنامه نویسی و سواد دیجیتال به افرادی تبدیل می شوند که در این عرصه خلاق فعالیت داشته باشند و از قطار علم و فناوری جا نمانند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اعلان اینکه طرح تحولی برنامه نویسی و سواد دیجیتال امسال در ۵ درصد مدارس ابتدایی اجرا شد، اضافه کرد: امیدواریم باتوجه به ضرورت های آموزش این طرح در جامعه و تاکید شورای عالی فضای مجازی به این موضوع، دانش آموزان هم همگام با آموزش های پیشرو پیش روند.
حکیم زاده اشاره کرد: طرح تحولی برنامه نویسی و سواد دیجیتال در سال های آتی به تعداد بیشتری از مدارس تعمیم پیدا می کند.
وی درباره تاثیر آموزش های بسته تحولی برنامه نویسی و سواد دیجیتال در مهارت ایجاد شغل در فضای مجازی در آینده دانش آموزان گفت: زمانی که دانش آموزان فارغ التحصیل می شوند، خیلی از مشاغل در دنیای فناوری تعریف می شود، بدین سبب یکی از اهداف ما از این طرح، شناخت ابعاد تاثیر کامپیوتر ها و تاثیرات آن در شغل است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: دانش آموزان در این طرح تحولی با کاربردها و تاثیرات مفید کامپیوتر ها آشنا می شوند تا بتوانند با ارتقای بعد سواد رسانه ای در تلفیق با طرح بحث استفاده از فضای مجازی را فراگیرند.
اجرای طرح اتقان با نگاه تمام ساحتی به سند تحول
حکیم زاده همین طور درباره طرح تحولی اتقان توضیح داد: این بسته تحولی درباره ارتقا مهارت های قرآنی دانش آموزان و نوآموزان در دوره ابتدایی و پیش دبستان بسته تحولی قرآنی است که ارتقای مهارت های قرآنی مربیان و معلمان و دانش آموزان مد نظر قرار گرفته است.


وی افزود: هدف از اجرای طرح تحولی اتقان این است که با روش های جذاب، معلمان و مدیران با اصول آموزش قرآن همراه شوند، روش های جذاب انس با قرآن برای دانش آموزان با مهارت های روانخوانی و روخوانی بصورت آزمایشی انجام می شود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: این بسته تحولی نگاه تمام ساحتی به سند تحول بنیادین دارد تا در امتداد ارتقای بعد اعتقادی این مهارت ها را در خودمان افزایش دهیم.
به گزارش نیو وبلاگ به نقل از خبرگزاری ایرنا، طرح «اتقان» در آذر ماه سال ۹۹ بمنظور ارتقای توانمندی های قرآنی آموزگاران و عوامل مدارس ابتدایی با اجرای معاونت آموزش ابتدایی و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی رونمایی گردید.


منبع:

1401/01/16
09:48:22
0.0 / 5
428
تگهای خبر: پژوهش , دیجیتال , سازمان , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی