انجام بیشتر از ۲۰ پرواز موفق در مریخ

انجام بیشتر از ۲۰ پرواز موفق در مریخ به گزارش نیو وبلاگ ناسا به تازگی اعلام نموده است بالگرد مریخی نبوغ ۲۷ پرواز را با موفقیت در سیاره سرخ انجام داده است.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، این بالگرد که برای نخستین بار در ماه آوریل سال قبل میلادی در آسمان مریخ به پرواز درآمد، در ابتدا فقط قرار بود پنج بار پرواز کند اما حالا بیست و هفتمین پرواز خویش را هم با موفقیت به پایان رسانده است.
ناسا بالگرد مریخی نبوغ را طراحی کرد تا نشان دهد که پرواز کنترل شده در سیاره سرخ هم امکان پذیر است و محققان در مأموریت های آینده می توانند از هواگردهایی مانند پهپاد برای کشف کیهان استفاده کنند.
چندی پیش و در ماه آوریل اندکی بعد از آنکه بالگرد مریخی نبوغ بیست و یکمین پرواز خویش را انجام داد، ناسا اعلام نمود که مأموریت بالگرد مریخی نبوغ را برای جستجوی دلتای باستانی در مریخ تمدید کرده است.
آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا اعلام نمود که بالگرد مریخی "نبوغ" می تواند دستکم تا ماه سپتامبر به فعالیت خود ادامه دهد. بعنوان بخشی از تمدید این مأموریت، نبوغ ارتقاء پیدا می کند تا این بالگرد ۱.۸ کیلوگرمی بتواند پروازهای جسورانه تری برای پشتیبانی از مأموریت مریخ نورد "استقامت" به انجام برساند. این بالگرد در فوریه سال ۲۰۲۱ در حالیکه درون مریخ نورد "استقامت" ناسا قرار داشت، روی سطح سیاره سرخ فرود آمد.
"هاوارد گریپ"(Håvard Grip)، خلبان ارشد "نبوغ" در بیانیه ی آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا اظهار داشت: به یاد دارم که وقتی همه چیز شروع شد با خود فکر می کردم اگر بتوانیم سه پرواز انجام دهیم خوش شانس بوده ایم و بسیار خوش شانس هستیم اگر پنج پرواز انجام دهیم. حالا با سرعتی که ما پیش می رویم، فکر می کنم به یک دفترچه ثبت گزارش دیگر نیاز داشته باشم.
زمانی که "نبوغ" نخستین پرواز آزمایشی خویش را در ۱۹ آوریل سال ۲۰۲۱ به انجام رساند نه تنها نخستین پرواز بین سیاره ای را رقم زد بلکه اثبات کرد که امکان پرواز در جو رقیق مریخ وجود دارد.
اولین پرواز آزمایشی این بالگرد تنها ۳۹.۱ ثانیه به طول انجامید و در ماه های بعد از آن، "نبوغ" فراتر از انتظار ظاهر شد. با تمدید مأموریت "نبوغ"، این بالگرد به مریخ نورد "استقامت" در کاوش بقایای دلتای رودخانه ای در دهانه جیزرو کمک خواهد نمود.
بالگرد مریخی نبوغ حالا منطقه نزدیک آن دلتا در دهانه جیزرو مریخ را بررسی نموده است و بینش و تصاویر جدیدی از آن ناحیه جذاب عرضه کرده است. تصاویر جدید که توسط بالگرد مریخی نبوغ در ۲۳ آوریل در حین بیست و هفتمین پرواز گرفته شده است، یک برون زد صخره ای را نشان داده است که توسط محققان پشتیبان مأموریت استقامت به علت شباهت آن به محله ای در نروژ، "Fortun Ridge" نامیده شده است.


برون زد (outcrop) یا رُخنمون بخشی از سنگ بستر است که بر سطح زمین آشکار شده هر چند که در اغلب اوقات به وسیله خاک حاصل از فرسایش یا پوشش گیاهی پوشیده شده است. در واقع رخنمون اطلاعاتی از وضعیت لایه های زیر سطح زمین در اختیار زمین شناسان قرار می دهد.
داده های جدید همینطور به دانشمندان اجازه می دهد تا تاریخچه کف دهانه را بهتر درک کنند و درک بهتری از تکامل آن بستر دریاچه ای باستانی تا زمینهای صخره ای که امروز می بینیم به دست آورند.



1401/02/15
18:17:12
0.0 / 5
423
تگهای خبر: اطلاعات , دانشمند , سیاره , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی