صدای گوشنواز یک کهکشان کوتوله

صدای گوشنواز یک کهکشان کوتوله ناسا به تازگی ویدیویی جذاب از یک کهکشان نامنظم کوتوله منتشر نموده است.

به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، ناسا ویدیویی که در انتهای خبر قابل مشاهده می باشد را منتشر نمود و نوشت: به یکی از فعال ترین کهکشان ها در همسایگی کیهانی ما که با نام "ان جی سی ۱۵۶۹ " (NGC ۱۵۶۹) شناخته می شود، خوش آمدید.
این کهکشان ستاره فشان، با سرعتی ۱۰۰ برابر سریع تر از کهکشان خودمان (کهکشان راه شیری) ستارگان بوجود می آورد. "ان جی سی ۱۵۶۹ " یک کهکشان نامنظم کوتوله در صورت فلکی زرافه است. کهکشان ستاره فشان (Starburst galaxy) کهکشانی است که در مقایسه با نرخ تشکیل متعارف ستارگان در بیشتر کهکشان ها نرخ بالایی از فرآیند تشکیل ستارگان را دارد.
دانشمندان اطلاعاتی را در این تصویر هابل با صدا نمایش دادند تا با اسکن از پایین به بالا، سونفیکیشن زیبایی ایجاد کنند. سونیفیکیشن استفاده از صدای غیر گفتاری برای انتقال اطلاعات یا ادراک اطلاعات است.
نور روشن تر ارتفاع صوت بلندتری دارد و بیشتر شنیده می شود. نَواک، زیرایی (زیر و بمی) یا ارتفاع صوت کیفیتی است ادراکی در مورد صداها که اجازه درجه بندی و ترتیب دهی آنها برمبنای زیر و بمی را به ذهن می دهد.
سه کانال رنگی که برای پردازش این تصویر استفاده می شوند، هرکدام محدوده زیر و بمی خاص خویش را دارند که قرمز نشان دهنده ارتفاع صوت پایین تر، سبز در ارتفاع صوت متوسط و آبی در ارتفاع صوت بلند است.
"هابل" قوی ترین تلسکوپ جهان است و در سه دهه مشاهدات فضا، این تلسکوپ نگاه ما را به جهان تغییر داده است. این تلسکوپ یکی از مهم ترین مأموریت های کیهانی ناسا تابحال بوده که به مدت ۳۲ سال درحال فعالیت است و ناسا امیدوار است سالهای بیشتری هم فعالیت کند. این تلسکوپ سیارات فراخورشیدی، کهکشان های دور و ماده تاریک را مورد مطالعه قرار داد.
۲۵ دسامبر ۲۰۲۱، ناسا تلسکوپ قدرتمند دیگری معروف به "جیمز وب" را که اغلب بعنوان جانشین "هابل" از آن یاد می شود، پرتاب کرد. "وب" اغلب بعنوان جانشین یا جایگزین "هابل" توصیف می شود، اما به رغم تعداد انگشت شماری مشکل در طول این سال ها، ابزارهای علمی "هابل" همچنان قوی هستند. نمی توان گفت "وب" جایگزین "هابل" خواهد شد، چون که "هابل" همچنان درحال رصد کیهان است و ناسا امیدوار است تا چند سال دیگر، احیانا تا دهه ۲۰۳۰ هم بتواند از آن استفاده نماید. "هابل" می تواند نورهای محدوده طول موج حدود ۲۰۰ نانومتر(nm) تا ۲.۴ میکرون را ببیند، در حالیکه برد "وب" از حدود ۶۰۰ نانومتر تا ۲۸ میکرون است. قابل ذکر است "وب" گرچه برای کاوش در طیف نور مادون قرمز طراحی شده، اما همچنان قادر خواهد بود قسمت قرمز/نارنجی طیف نور مرئی را هم مشاهده کند.

1401/02/28