لنز هوشمندی که می تواند آب سیاه را درمان کند

لنز هوشمندی که می تواند آب سیاه را درمان کند پژوهشگران چینی، نوعی لنز ابداع نموده اند که با دارورسانی خودکار می تواند به درمان آب سیاه کمک نماید.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیو ساینتیست، بررسی جدید پژوهشگران چینی نشان داده است که یک لنز بی سیم می تواند با نظارت بر افزایش فشار داخل چشم و ارسال خودکار دارو در صورت افزایش بیش از اندازه فشار، به درمان آب سیاه کمک نماید.
بعضی از گزارش ها نشان می دهند که آب سیاه حدود ۸۰ میلیون نفر را در سرتاسر جهان تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری به خاطر تخلیه ناکافی مایع از چشم پیش می آید که فشار چشم را زیاد می کند و می تواند به عصب بینایی که سیگنال های بینایی را به مغز منتقل می کند، صدمه برساند.
این عارضه معمولاً با استفاده از داروهایی درمان می شود که به تخلیه مایع اضافی چشم کمک می کنند و به شکل قطره چشمی تجویز می شوند، اما به قول "شی سی" (Xi Xie)، پژوهشگر "دانشگاه سان یات سن" (SYSU) چین و همکارانش، امکان دارد که افراد به برنامه درمانی خود پایبند نباشند.
این گروه پژوهشی، اولین نمونه از یک لنز را طراحی کردند که می تواند فشار چشم را حس کند و در صورت نیاز، داروهای آب سیاه را پخش کند. لایه بیرونی لنز دارای ۶ صفحه مسی ریز است که به صورت حلقه ای در اطراف مردمک قرار گرفته اند و تغییر شکل چشم ناشی از افزایش فشار چشم را حس می کنند. آنتنی که در نزدیکی چشم قرار می گیرد، داده ها را به کامپیوتر مجاور منتقل می کند. لایه داخلی لنز که در تماس با قرنیه چشم قرار دارد، با یک داروی کاهش دهنده فشار به نام "بریمونیدین" (Brimonidine) بارگیری می شود که می تواند زمانی که لنز سیگنالی را به واسطه آنتن از کامپیوتر دریافت می کند، آزاد شود.
پژوهشگران، لنزهای خویش را در خرگوش های بدون آب سیاه آزمایش کردند. آنها ابتدا نشان دادند که این دستگاه می تواند فشار چشم حیوانات را کنترل کند و داده ها را به صورت بی سیم به کامپیوتر انتقال دهد. سپس، از کامپیوتر برای انتقال بی سیم سیگنالی به لنز تماسی استفاده کردند که به آزاد شدن بریمونیدین منجر گردید.
آنها بعد از بررسی خرگوش ها دریافتند که فشار چشم حیوانات بعد از ۳۰ دقیقه، تا حدود یک سوم و به صورت میانگین بعد از دو ساعت، تا بیشتر از ۴۰ درصد کاسته شده است.
پژوهشگران باور دارند که تحقق این فناوری جهت استفاده در مراکز بهداشتی می تواند زندگی میلیونها بیمار مبتلا به آب سیاه را متحول کند و کمک فوق العاده ای برای چشم پزشکان باشد.
در هر حال، برای ارزیابی عملکرد این دستگاه در انسان، بررسی بیشتری مورد نیاز است.
این پژوهش در مجله "Nature Communications" به چاپ رسید.




منبع:

1401/02/28
22:41:23
0.0 / 5
381
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , جهان , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی