درخشش ایران در تولید تجهیزات پزشكی؛

وقتی فناوران حوزه سلامت تحریم ها را به زانو درمی آورند

وقتی فناوران حوزه سلامت تحریم ها را به زانو درمی آورند نیو وبلاگ: شرکت های دانش بنیان کشورمان با طراحی و بومی سازی برخی تجهیزات پزشکی و دریافت گواهینامه CE (استاندارد اروپا) تحریم ها را به زانو درآورده اند؛ تجهیزات وارداتی که شرکت های خارجی نه فقط از فروش، بلکه از تعمیر و تامین قطعات آنها هم خودداری می کنند.


به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، شرکت دانش بنیان"آریاطب فیروز" مستقر در پارک فناوری پردیس یک مجموعه نوآور است که در کنار طراحی و ساخت دستگاه تصفیه آب RO مرکزی و دستگاه تصفیه آب RO پرتابل، با دستیابی به دانش فنی و نرم افزار ساخت دستگاه همودیالیز در ایران موفق شد نام خودرا بعنوان پنجمین شرکت در حوزه ساخت دستگاه همودیالیز مطرح کند.
این شرکت بعنوان تنها تولیدکننده دستگاه همودیالیز در ایران و غرب آسیا و دریافت گواهینامه CE (استاندارد اروپا) در ادامه، همین طور تخت همودیالیز را نیز بومی سازی کرد.


نوآوری بسیار باارزش در وضعیت تحریمی که در کنار برخی دیگر از محصولات تجهیزاتی و دارویی تولیدی توسط فناوران حوزه سلامت، علاوه بر خوداتکای کشورمان و جلوگیری از خروج میلیونها دلار ارز از کشور، خللی در تامین نیازهای تجهیزاتی و دارویی مردم نیز که تاخیر در آن مرگ و میر خیلی از هموطنان را به دنبال خواهد داشت، ایجاد نکرد.

مقابله با تحریم ها
حسین چمنی از مدیران صادراتی محصولات دانش بنیان در این خصوص با اشاره به راهبرد سال رهبر معظم انقلاب در خصوص "تولید، دانش بنیان و اشتغالزایی" اظهار داشت: امسال به سبب این که تاکید بر پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان است، خیلی از بخش های مختلف در کشور باید با نتایج و خروجی عملیاتی حرکت های دانش بنیان از نزدیک آشنا گردند.
وی که با خبرنگار ایرنا گفت و گو می کرد، ضمن تاکید بر ضرورت حمایت هرچه بیشتر از فناوران و حوزه دانش بنیان در کشور اضافه کرد: این مساله بسیار مهمست و شعار تعیین شده برای امسال توسط رهبر معظم انقلاب، به مفهوم حمایت راهبردی از حوزه زیست بوم نوآوری بعنوان یک بستر بسیار قوی برای رفع خیلی از چالش ها و مسائل مبتلابه کشور است.


این فعال حوزه دانش بنیان با اشاره به اینکه، ایران اسلامی در طول دهه های گذشته تحت شدیدترین تحریم های بین المللی بوده است و هم اکنون نیز در شرایط ویژه ای به سر می بریم، اظهار داشت: حتی کشور روسیه که بتازگی جزو کشورهایی است که تحریم های بسیاری در زمینه بین الملل برای آنها وضع شده است، اذعان دارند که هنوز به اندازه ایران تحریم نشده اند.
وی تنها راه حل بسیار موثر در این فضا را فارغ از مسائل سیاسی، پشتیبانی از نخبگان، فناوران و شرکت های دانش بنیان و توسعه هرچه بیشتر آنها در کشور دانست و اظهار داشت: ایران بعنوان مثال در زمینه سلامت خصوصاً تولید تجهیزات پزشکی و دارو جزو رتبه های بالای دنیا شمرده می شود.
چمنی افزود: گزارش های بین المللی نیز موید آنست که ایران در زمینه طراحی و تولید نیازمندی های حوزه سلامت علاوه بر توجه به چشم اندازهای کشور، در مقایسه با کشورهای منطقه غرب آسیا نیز بسیار موفق عمل کرده است.
وی اشاره کرد: اگر دانش بنیان های حوزه سلامت در وضعیت تحریمی کشور بعنوان مثال در مساله کرونا در تولید تجهیزات و اقلام مورد نیاز تعلل می کردند، هرگونه تاخیر در ارائه این خدمات، کشور را با مشکل و در ادامه مرگ و میرهای فراوانی روبه رو می کرد.
این فعال حوزه دانش بنیان کشورمان اضافه کرد: این در حالیست که نه فقط دانش بنیان ها و فناوران حوزه سلامت با بومی سازی خیلی از تجهیزات و داروهای مورد نیاز این حوزه اجازه ندادند خللی دراین زمینه وارد شود، بلکه به همت آنها علاوه بر جلوگیری از خروج مبالغ هنگفت ارز از کشورمان، هزینه سلامت نیز در مقایسه با سایر کشورها به شکل ملموسی کاهش داشته است.
وی با اشاره به اینکه، هم اکنون حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار بیمار دیالیزی در کشور وجود دارند، دستیابی کشورمان به دانش فنی و نرم افزار ساخت دستگاه همودیالیز را بسیار باارزش دانست و اضافه کرد: اگر این نوآوری به ثمر نمی نشست، مشکلات حادی را برای بیماران کلیوی به دنبال داشت. هم اکنون ما دستگاه های بسیار زیادی داریم که با چند ۱۰ ساعت کار از رده خارج شده اند و شرکت های خارجی قطعات آنرا به ما نمی دادند.


چمنی با اشاره به مشاهدات خود از کشور ونزوئلا بعنوان یکی از کشورهایی که گرفتار تحریم های بین المللی است، اظهار داشت: از تعداد سه هزار دستگاه همودیالیز که در این کشور وجود دارد، یک سوم آن به سبب عدم همکاری شرکت های سازنده در سرویس دهی و تامین قطعات مورد نیاز از کار افتاده و خوابیده است. اما در ایران با بومی سازی دستگاه دیالیز از قابلیت جایگزینی دستگاه کیفی ساخت ایران بهره مند هستیم.
وی که کارگزاری صادراتی محصولات ۴۰ شرکت دانش بنیان بعنوان طراح و تولید کننده ۲۵۰ محصول فناورانه را عهده دار است، می گوید: دانش بنیان های ایرانی به سبب پشتیبانی ها و توانمندی موجود و تولید دانش مناسب و وجود نزدیک به هفت هزار شرکت دانش بنیان که بیش از هزار شرکت در زمینه تجهیزات پزشکی و دارو فعال است، حرف بسیاری برای گفتن دارند و با بهره گیری از یکسری از روش ها می توان در بازار سایر کشورها نفوذ کرد.
این فعال حوزه صادرات محصولات دانش بنیان می گوید: در طول دو سه سال قبل که اوج تحریم ها بوده است، ما موفق به صادرات برخی از تجهیزات های تک با برخی کشورها شدیم. بعنوان مثال در قرارداد اخیری که با یکی از کشورها داشته ایم، با آنکه شرکت فناور ما تولیدکننده سه قلم تجهیزات پزشکی است، اما ۲۲ قلم تجهیزات پزشکی ایران ساخت مربوط به سایر شرکت های دانش بنیان را صادر می نماییم و این محدود به دستگاه ایران ساخت همودیالیز نمی گردد.
وی اضافه کرد: تعدادی از این شرکت های دانش بنیان دارای گواهینامه CE (استاندارد اروپا) هستند و در رتبه بندی جهانی با قاطعیت رده های دوم و سوم دنیا را بدست آورده اند، بعنوان مثال فناوران کشورمان با تولید میکروسکوپ اتمی با کشور سوییس تنها تولید کننده این محصول، رقابت می کند.
چمنی اضافه کرد: البته خیلی از محصولات فناورانه در کشورمان در نتیجه نوآوری و حاصل توان خلاقانه متخصصان داخلی بوده است نه مهندسی معکوس و در دانشگاه های ما و سایر مراکز استفاده می شود محصولاتی که واردات آن چندین برابر برای کشور هزینه داشته است.
وی با اشاره به صادرات فناورانه و تجهیزات پیشرفته (های تک) ایران ساخت به کشورهای اندونزی، عراق، افغانستان و ونزوئلا اشاره کرد: ما در بعضی کشورها با وجود قدرت چینی ها در بازار و وجود تجهیزات کیفی کشوری همچون ژاپن به سبب وجود توانمندی و قدرت رقابت درحال راه اندازی خط مونتاژ هستیم.
این فعال حوزه صادرات محصولات دانش بنیان اضافه کرد: بعنوان مثال ما در ساخت دستگاه همودیالیز تمام نیازمندی های این دستگاه ایران ساخت را همچون تخت، اتوکلاو، الکتروشوک، مانیتور و ساکشن را که همه همچون وسایل پیشرفته محسوب می شوند، بوسیله ۱۰ شرکت دانش بنیان تامین می نماییم و در رنکینگ دنیا رتبه پنجم و ششم را داریم که بسیار افتخارآمیز است.
وی اضافه کرد: به دنبال توانمندی در بومی سازی کمی و کیفی تعدادی از تجهیزات حوزه سلامت شرکت های خارجی به تکاپو افتاده اند که باردیگر با شرایط جدیدتر به بازار ایران ورود کنند چونکه این توانمندی در زمینه های مختلف مشاهده می شود و هم اکنون حتی تمام تجهیزات اتاق عمل در ایران درحال ساخت باکیفیت عالی است.
چمنی اضافه کرد: هم اکنون نیز تعدادی از کشورها نیازمند تجهیزات حوزه سلامت هنگامی می بینند ایران این توانایی را دارد که یک مرکز دیالیز کامل را با بهره گیری از توانمندی های فناوران خود تجهیز و با یک سفارش بوسیله یک شرکت می توانند ۲۲ قلم تجهیزات مورد نیاز خودرا دریافت نمایند، متوجه می شوند دیگر لازم نیست این ملزومات را از ۱۰ کشور مختلف تامین کنند و خدمات بعد از فروش آن نیز مطلوب تر است و شرکت های ایرانی نیازمندی های مردم این کشورها در زمینه سلامت را تحریم نمی کنند.

خدمات دیالیزی به تمام کشور و حتی همسایه ها
یک شرکت فناور نیز به دنبال بومی سازی دستگاه همودیالیز ایران ساخت در اقدامی خلاقانه با تاسیس تعدادی از مراکز زنجیره ای جامع دیالیزی، کار خدمات درمانی به بیماران کلیوی و بیماریهای در رابطه با آنرا در ایران و حتی تعدادی از کشورهای همسایه راه اندازی کرده است.
مهدی سبک دست مدیرعامل این شرکت فناور در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه، این شرکت با سرمایه گذاری و ایجاد مراکز دیالیز ارائه خدمت به بیماران دیالیزی با بهره گیری از تجهیزات ایران ساخت را پایه گذاری کرده است، اضافه کرد: هم اکنون این خدمات در استانهای تهران، البرز، مازندران، قم، مرکزی، خوزستان و سیستان و بلوچستان مشغول به بیماران دیالیزی ارائه می شود.


وی همین طور از راه اندازی مراکز خدمات رسانی به بیماران کلیوی و دیالیزی در شهرهای هرات افغانستان و نجف عراق آگاهی داد و اشاره کرد: این شرکت هم اکنون بزرگترین ارائه دهنده خدمات دیالیز بصورت زنجیره ای و حتی می توان گفت تنها شرکت زنجیره ارائه خدمات درمانی در کشور بصورت کاملا خصوصی است.
این فعال حوزه دانش بنیان، هدف اصلی از راه اندازی مراکز خدمات رسانی به بیماران دیالیزی در کشور را مرگ و میر بالای بیماران دیالیزی در بعضی مراکز استانی همچون استان سیستان و بلوچستان، لرستان، همدان و مرکزی به سبب نبود وکمبود دستگاه همودیالیز و نیاز فوری این مناطق عنوان نمود و اضافه کرد: بعنوان مثال هم اکنون ما تجهیز شهر زاهدان را با چهل تخت دیالیزی در دست ساخت و تجهیز داریم.
وی همین طور اظهار داشت: به سبب کمبود تخت و دستگاه دیالیز در بعضی مراکز درمانی بیماران کلیوی سه ساعت از دستگاه دیالیز استفاده می کردند در صورتی دیالیز استاندارد چهار ساعته است.
سبک دست با بیان اینکه، خدمات ارائه شده به بیماران کلیوی به ویژه دیالیزی هیچ هزینه ای ندارد و هیچگونه وجهی دریافت نمی گردد، اظهار داشت: تامین هزینه های ما بوسیله پوشش بیمه ای است و در کشورهای عراق و افغانستان نیز بسته به پوشش بیمه ای سیستم درمانی این کشورها خدمات رسانی بصورت رایگان انجام می شود.
وی در توضیح بیشتر شیوه راه اندازی مراکز خدمات رسانی به بیماران دیالیزی در کشور توسط این شرکت فناور اظهار نمود: ما بنا بر اعلام وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی و انجمن های صنفی و همین طور تحقیقات محلی نسبت به شناسایی نیازها، جانمایی و راه اندازی این مراکز در مناطق کم برخوردار کشور اقدامات لازم را انجام می دهیم.


این فعال حوزه کسب و کارهای نو با بیان اینکه، هم اکنون ۱۷۰ دستگاه دیالیز و ۱۵۰ تخت دیالیز در کشورمان توسط این شرکت نوآور فعال گردیده است اشاره کرد: تمام دستگاه دیالیز مورد استفاده نیز کاملا ایرانی و بومی سازی کشورمان است.
وی همین طور گفت: برنامه آتی ما این است که تا اختتام شش ماهه نخست امسال این تعداد تخت های دیالیزی به ۲۰۰ و تا آخر سال نیز به ۲۵۰ تخت فعال دیالیز در کشور افزایش دهیم.
سبک دست همین طور به دریافت برخی پیشنهادات از طرف برخی کشورها همچون مالزی، هندوستان، کشورهای حوزه قفقاز و حتی روسیه جهت راه اندازی مراکز خدمات رسانی به بیماران کلیوی اشاره و اشاره کرد: البته ارائه خدمات زنجیره ای در بعضی از کشورهای اروپایی و آمریکا مسبوق به سابقه است اما این خدمات بسیار گران هستند.


وی اشاره کرد: ما به پشتوانه تجهیزات ایران ساخت که دارای رجیستری داخلی و خدمات بعد از فروش و همین طور CE (استاندارد اروپا) هستند، هم اکنون از توانایی لازم جهت راه اندازی یک مرکزخدمات رسان درمانی برای بیماران دیالیزی ظرف حداکثر یک ماه در ایران و خارج از کشور برخورداریم.
این فعال حوزه دانش بنیان در ادامه با اشاره به برگزاری دوره ها و وبینارهای آموزشی برای پزشکان و کادر خدمات رسان خود در مراکز درمانی همچون بیمارستان شهید هاشمی نژاد، همین طور یکی از برنامه های اصلی این شرکت فناور در آینده نزدیک را راه اندازی کلینیک های پیشگیرانه برای جامعه بیماران کلیوی و دیالیزی عنوان نمود و هدف از اینکار را جلوگیری از ابتلاء بیماران کلیوی به دیالیز مزمن و کنترل دیالیز ذکر کرد.


1401/03/10
10:07:03
0.0 / 5
397
تگهای خبر: پزشكی , تحریم , تحقیقات , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی