کدام واکسن سریع تر دارو را به بدن می رساند؟

کدام واکسن سریع تر دارو را به بدن می رساند؟ پژوهشگران دانشگاه ˮمک مسترˮ کانادا در تازه ترین یافته های خود اظهار کرده اند که واکسن های استنشاقی بسیار بهتر از واکسن های بینی در ارسال دارو عمل می کنند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اس اف، پژوهشگران کانادایی در آخرین یافته های خود دریافته اند استفاده از دستگاه تنفسی ممکنست گزینه بهتری نسبت به اسپری های بینی باشد برای اینکه دانشمندان به دنبال ساخت واکسن های کارآمدتر در طول همه گیری ویروس کرونا هستند. این نتیجه گیری مطالعه تعدادی از محققان دانشگاه مک مستر است که بتازگی دریافته اند واکسن های آئروسل استنشاقی در حقیقت عملکرد بهتری در رساندن دارو به اعماق مجرای هوایی دارند.
محققان می گویند که اسپری های بینی بطور کلی به بافت بینی و گلو می رسد اما آئروسل های استنشاقی، مجرای بینی را بطور کامل دور می زنند و قطرات واکسن را مستقیما از دهان به ریه ها منتقل می کنند که این کار به نوبه خود به ایجاد پاسخ ایمنی بیشتری منجر می شود.
در این مطالعه پژوهشگران از واکسن سل برای مقایسه و آزمایش این دو روش ارسال دارو استفاده کردند و میزان توزیع دارو را در میان حیوانات آزمایشگاهی اندازه گیری کردند. بعد از انجام آزمایشات و تحلیل و بررسی های بسیار پژوهشگران دریافتند هنگامی که قطرات واکسن مستقیم به ریه ها می رسد پاسخ ایمنی بسیار قوی تری ایجاد می شود و محافظت بهتری در مقابل سل به وجود می آورد.
"متیو میلر"(Matthew Miller) یکی از نویسندگان این مطالعه و رییس تحقیقات کانادا اظهار داشت: عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی بطور معمول آنچنان شدید نیستند. در حوزه عفونت های ناشی از ویروس هایی مانند آنفلوانزا یا کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ زمانی که ویروس به عمق ریه وارد می شود، فرد بسیار بیمار می شود. پاسخ ایمنی که هنگام تحویل واکسن در عمق ریه ایجاد می شود بسیار قویتر از زمانی است که فقط آن ماده را در بینی و گلو وارد می کنید.
با توجه به این که کووید-۱۹ به مرگ بیش از شش میلیون نفر در سراسر جهان انجامیده، پژوهشگران می گویند نیاز فوری به ایجاد واکسن هایی که دارو را مستقیما به پوشش مخاطی دستگاه تنفسی برسانند، وجود دارد.
یک کارآزمایی بالینی فاز ۱ اکنون توسط پژوهشگران در حال انجام می باشد که درحال ارزیابی عملکرد واکسن های آئروسل استنشاقی روی بزرگسالانی است که قبلا دو یا سه دوز واکسن کووید-۱۹ مبتنی بر آر ان ای پیامرسان را دریافت کرده اند. پژوهشگران این مطالعه همین طور خاطرنشان کردند که واکسن های بینی آنفلوآنزا در کودکان بسیار موثر بوده است، اما در بزرگسالان اثر کمتری داشته است.
یافته های این مطالعه در مجله "Frontiers in Immunology" انتشار یافته است.



1401/03/21
22:07:55
0.0 / 5
312
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی