دانشمند ایرانی با آسپیرین گیاهی به جنگ تغییرات اقلیمی می رود

دانشمند ایرانی با آسپیرین گیاهی به جنگ تغییرات اقلیمی می رود به گزارش نیو وبلاگ پروفسور ˮکتایون دهشˮ دانشمند بیولوژی گیاهی از دانشگاه ˮکالیفرنیا ریورسایدˮ با همکاری دو دانشمند دیگر از روش تولید ˮآسپرینˮ در گیاهان برای مقاوم سازی آنها و کمک به محصولات کشاورزی برای جان سالم به در بردن از تغییرات آب و هوایی بهره برده است.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، دانشمندان "کتایون دهش"، "ویلهلمینا ون دی ون" و "جین ژنگ وانگ" درک ما را از روش تولید "سالیسیلیک اسید" یا همان "آسپیرین" توسط گیاهان متحول کرده اند.
درست مانند ما انسان ها که آسپرین را برای کاهش سردرد مصرف می نماییم، گیاهان نیز داروی خاص خودرا دارند که در مواقع فشار و استرس به آنها کمک می نماید. این ترکیب آلی که به نام "سالیسیلیک اسیدگ شناخته می شود، بطور طبیعی زمانی تولید می شود که گیاهان با مواردی مانند خشکسالی و گرما مواجه می شوند و الان یک مطالعه جدید نشان میدهد که چطور میتوان از این پروسه برای صیانت از محصولات در برخورد با افزایش دمای جهانی بهره برد.
"سالیسیلیک اسید" بطور طبیعی در گیاهان وجود دارد و در حقیقت ماده تشکیل دهنده آسپرین است، اما مدت ها پیش از این که داروی آسپیرین در قفسه های داروخانه قرار گیرد، از آن برای تسکین درد استفاده می شد. به عنوان مثال مصریان باستان برگ ها و پوست درختان بید را برای کاهش درد مفاصل جدا می کردند و "بقراط" پزشک یونانی نیز به توانایی این ترکیب در تسکین تب و درد اشاره نموده است.
اکنون نویسندگان این مطالعه جدید به دنبال درک بهتر روش تولید "سالیسیلیک اسید" و شرایطی هستند که موجب می شود گیاهان این کار را انجام دهند. این امر آنها را به سمت مواد شیمیایی به نام گونه های فعال اکسیژن(ROS) سوق داد که همه موجودات زنده در پاسخ به استرس محیطی تولید می کنند. یک مثال، پوست انسان است که در پاسخ به نور شدید خورشید که منجر به کک و آفتاب سوختگی می شود، سطوح بالایی از ROS تولید می کند، اما این ماده در سطوح پایین تر و ایمن تر، نقش مهمی ایفا می کند.
"جین ژنگ وانگ" از دانشگاه "کالیفرنیا ریورساید" توضیح می دهد: گونه های اکسیژن فعال در سطوح غیر کشنده مانند یک تماس اضطراری برای اقدام است که تولید هورمون های محافظتی مانند سالیسیلیک اسید را امکان پذیر می کند و در حقیقت ROS یک شمشیر دو لبه است.
دانشمندان بوسیله آزمایش هایی بر روی یک گیاه نمونه به نام "آرابیدوپسیس" یا "رشادی" دریافتند که گرما، آفتاب بی امان و شرایط خشکسالی موجب می شود سلول های گیاه، یک مولکول هشدار دهنده به نام "MEcPP" تولید کنند. همانطور که این مولکول ایجاد می شود، سبب تولید "سالیسیلیک اسید" می شود که نقش مهمی در صیانت از کلروپلاست ها که اندامک هایی هستند که در آن عمل فتوسنتز انجام می شود، ایفا می کند.
"ویلهلمینا ون دی ون" می گوید: گیاهان نیز درست مثل ما از مسکن برای تسکین درد و رنج خود استفاده می نمایند.
امید این است که این دانش در مورد چگونگی تشکیل "سالیسیلیک اسید" برای مساعدت با گیاهان برای زنده ماندن در تغییرات آب و هوایی به کار رود. این دانش می تواند محصولات بادوام تری را بوجود آورد که می توانند دماهای بالاتر را تحمل کنند. همین طور مزایای آن ممکنست به خیلی از جنبه های دیگر زیست محیطی گسترش یابد.
"کتایون دهش" نویسنده ارشد این مطالعه اظهار داشت: از آنجا که "سالیسیلیک اسید" به گیاهان کمک می نماید تا در مقابل استرس هایی که با تغییرات آب و هوایی شایع تر می شوند، مقاومت کنند، افزایش توانایی گیاهان در تولید آن نشان دهنده گامی رو به جلو در به چالش کشیدن تأثیرات تغییرات آب و هوایی بر زندگی روزمره است.
وی اضافه کرد: این تأثیرات فراتر از تهیه غذا برای ما است. گیاهان با جداسازی کربن دی اکسید، هوای ما را تمیز می کنند، برای ما سایه فراهم می کنند و زیستگاه حیوانات مختلفی را حمایت می کنند و مزایای افزایش بقای آنها بسیار زیاد است.
این تحقیق در مجله Science Advances انتشار یافته است.




منبع:

1401/04/23
13:45:29
0.0 / 5
498
تگهای خبر: جهان , دانشگاه , دانشمند , محصولات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی