رکورد قوی ترین میدان مغناطیسی کشف شده در جهان شکسته شد

رکورد قوی ترین میدان مغناطیسی کشف شده در جهان شکسته شد نیو وبلاگ: ستاره شناسان قوی ترین میدان مغناطیسی کشف شده در جهان را اندازه گیری کردند. این میدان مغناطیسی متعلق به نوع قدرتمندی از ستاره های نوترونی با میدان مغناطیسی سطحی بیشتر از ۱.۶ میلیارد تسلا است.

به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیواطلس، این میدان مغناطیسی قدرتمند متعلق به یک منظومه ستاره ای دوگانه با نام "Swift J۰۲۴۳.۶+۶۱۲۴" است که در کهکشان ما قرار دارد. این منظومه دوگانه از یک ستاره نوترونی تشکیل شده است که گازهای ستاره همراه خویش را می بلعد و صفحه ای از مواد اطراف آن تشکیل می دهد. پلاسما در این صفحه در امتداد خطوط مغناطیسی به سطح ستاره نوترونی می ریزد و شعله های عظیمی از پرتوهای ایکس آزاد می کند. از آنجاییکه ستاره درحال چرخش است، از منظر ما این پرتوها چرخان به نظر می آیند. همه این موارد سبب ایجاد نوع خاصی از ستاره نوترونی می شود که با عنوان "تپ اختر نیروگرفته از برافزایش"(X-ray accretion pulsar) شناخته می شوند.
این تپ اختر، به صورت ویژه ای درخشان است و این موضوع، عنوان "فوق نورانی" را هم برای آن به ارمغان می آورد. برای مدت ها تصور می شد که این روشنایی با یک میدان مغناطیسی قوی تر مرتبط می باشد، اما تا پیش از این، هیچ اندازه گیری مستقیمی از میدان مغناطیسی چنین تپ اختری انجام نشده بود.
ستاره شناسان می توانند میدان مغناطیسی این اجرام را با مطالعه طیف اشعه ایکس آنها اندازه گیری کنند. الکترون های پلاسما مقداری از پرتوهای ایکس را جذب می کنند و برخی دیگر را پراکنده می کنند و اثری ایجاد می کنند که میتوان از آن برای محاسبه قدرت میدان مغناطیسی بهره برد.
محققان با استفاده از یک ماهواره پرتو ایکس چینی معروف به "Insight-HXMT"، و با کمک این روش، به محاسبه میدان مغناطیسی "Swift J۰۲۴۳.۶+۶۱۲۴" پرداختند و میدان مغناطیسی آنرا به صورت باورنکردنی ۱.۶ میلیارد تسلا اندازه گیری کردند. با اختلاف زیاد این قوی ترین میدان مغناطیسی است که تابحال در جهان کشف شده است. رکورد قبلی متعلق به تپ اختری با میدان مغناطیسی یک میلیارد تسلا بود که کشف آن توسط همین تیم در سال ۲۰۲۰ گزارش شد. برای درک بهتر میزان بزرگی این میدان مغناطیسی باید اظهار داشت که قوی ترین میدان مغناطیسی بوجود آمده تابحال در زمین ۱۲۰۰ تسلا است.
باآنکه شاید این قوی ترین میدان مغناطیسی کشف شده به صورت مستقیم تابحال باشد، اما به احتمال زیاد میزان آن حتی به قوی ترین میدان مغناطیسی جهان نزدیک هم نیست. قوی ترین میدان مغناطیسی متعلق به نوع متفاوتی از ستاره های نوترونی به نام مگنتار یا مگنت اختر است که تخمین زده می شود میدان مغناطیسی آنها تا ۱۰ میلیارد تسلا برسد.

1401/04/26