و بازهم شكار تصویری دیگر توسط جیمز وب ؛

رصد قدیمی ترین کهکشان تا به امروز

رصد قدیمی ترین کهکشان تا به امروز نیو وبلاگ: تلسکوپ فضایی ˮجیمز وبˮ قدیمی ترین کهکشانی که تابحال مشاهده کرده ایم را رصد کرده است.

به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ایندیپندنت، اکتشافات فضایی تلسکوپ "جیمز وب" (James Webb) در حال انتشارست و تحلیل و بررسی داده های آن، کهکشانی را نشان داده است که قدمت آن به ۳۰۰ میلیون سال بعد از مه بانگ باز می گردد. این کهکشان که قدیمی ترین کهکشان رصد شده تا کنون است، GLASS-z۱۳ نام دارد.
تلسکوپ "وب" تنها چند هفته بعد از آغاز مأموریت خود، رکورد قدیمی ترین کهکشان رصد شده تا کنون را با اختلاف ۱۰۰ میلیون سال شکست. پیش از این عنوان قدیمی ترین کهکشان رصد شده به کهکشان GN-Z۱۱ نسبت داده می شد که ۴۰۰ میلیون سال بعد از مه بانگ قدمت داشته و توسط تلسکوپ فضایی "هابل" رصد شده بود.
مشاهده بعضی از نخستین کهکشان هایی که بعد از مه بانگ در ۱۳.۸ میلیارد سال قبل شکل گرفته اند یکی از اهداف مهم این تلسکوپ فضایی است و دانشمندان براین باورند که "وب" حتی قادر به رصد خوشه های ستاره ای قدیمی تر هم هست.
محققان "مرکز اخترفیزیک هاروارد و اسمیتسونیان" (Harvard and Smithsonian) هم کهکشان دیگری به نام GLASS-z۱۱ را کشف کرده اند.
هردو این کهکشان ها دارای جرمی معادل یک میلیارد خورشید هستند و این همان میزانی است که از یک کهکشان با چنین قدمتی انتظار می رود و این نشان داده است که ستاره ها حتی زودتر از تصور دانشمندان شکل گرفته اند.
آنها همینطور در مقایسه با کهکشان ما که ۱۰۰ هزار سال نوری قطر دارد، کوچک هستند. عرض GLASS-z۱۳ تقریباً ۱۶۰۰ سال نوری است در حالیکه GLASS-z۱۱ حدودا ۲۳۰۰ سال نوری عرض دارد.
سال نوری یک واحد اندازه گیری طول است که در محاسبات کیهانی به کار می رود. برای مثال فرض کنید که یک سیاره یک سال نوری از زمین فاصله دارد. در این صورت اگر شما برای رسیدن به این سیاره سوار یک وسلیه فرضی با سرعت نور یعنی ۳۰۰٬۰۰۰ کیلومتر بر ثانیه شوید در این صورت بعد از گذشت یک سال به سیاره مورد نظر می رسید.

"روهان نایدو" (Rohan Naidu)، دانشجوی فارغ التحصیل دپارتمان نجوم این دانشگاه می گوید: اگر این کهکشان ها در فاصله ای که ما تصور می نماییم قرار داشته باشند، جهان در آن نقطه تنها چند صد میلیون سال بعد از مه بانگ قدمت دارد.
این امکان وجود دارد که تلسکوپ فضایی "جیمز وب" بتواند مناطق دورتر را رصد کند و کهکشان هایی با قدمت تنها ۲۰۰ میلیون سال بعد از مه بانگ را کشف کند.
این تلسکوپ فضایی که در تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱، مصادف با چهارم دیماه سال ۱۴۰۰ به فضا پرتاب شد تابحال چندین تصویر تعجب آور منتشر نموده است. نخستین تصویر این تلسکوپ در روز ۲۱ تیر ماه خوشه کهکشانی SMACS ۰۷۲۳ را به نمایش گذاشت و به دنبال آن در روز بعد مجموعه تصاویر دیگری از سحابی حلقه، پنج قلوی استفان (Stephan's Quintet)، سحابی شاه تخته یا کارینا(The Carina Nebula) و داده هایی از سیاره فراخورشیدی "WASP-۹۶ b" منتشر گردید.
تلسکوپ فضایی "وب" در آغاز راه قرار دارد و مقرر است داده ها و تصاویر خیره کننده بیشتری از آن در آینده نزدیک منتشر شود.

1401/04/30