حلقه های مفقوده رفتار شهروندی در مدیریت بحران بعلاوه فیلم

حلقه های مفقوده رفتار شهروندی در مدیریت بحران بعلاوه فیلم وقوع سیلاب های اخیر در سطح استان فارس و کلانشهر شیراز، لزوم توجه جدی و ارتقای فرهنگ شهروندی در زمان بحران را بیش از پیش گوشزد کرد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از خبرگزاری ایرنا، بغیر از مشکلات و معضلاتی که در زمینه مدیریت بحران در سطح کشور وجود دارد، توجه به این مطلب که شهروندان در زمان بحران نقش بسیار مهمی دارند نیز خالی از لطف نیست.
در بحران های شهری یا طبیعی شاهد برخی رفتارهای نه چندان مناسب از طرف برخی شهروندان هستیم، رفتارهایی که موجب بی نظمی در روند امداد رسانی، اطلاع رسانی و همین طور ایجاد تهدید برای سلامت و جان شهروندان در زمان بحران ها می شود.
رفتارهایی مانند شور و شوق عجیب برای گرفتن سلفی در دل بحران که در بسیاری موارد موجب وسیع شدن دامنه خسارت وارده می شود و همین طور تصویری ناخوشایند از بحران و نقش مردم در زمان بحران را ترسیم می کند.
تجمع های بی خود در صحنه حوادث و بحران ها از یک تصادف تا حریق های گسترده و بروز سیلاب و یا آبگرفتگی یک زیرگذر که در نظر اول شاید چندان مهم نباشد اما در بسیاری موارد دیده شده که این تجمعات مانع بزرگی سدراه امدادرسانی است و همین رفتارهایی که به چشم بعضی شهروندان نمی آید تا حالا موجب خاموش شدن چراغ خانه ای و یا قطع نفس هم وطنی شده است.
معابر شهری شیراز(جمعه هفتم مردادماه ۱۴۰۱)با وقوع سیلاب استهبان در ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ در رودخانه رودبال که جان دهها تن از هم وطنان را گرفت و خانواده های زیادی را داغدار کرد، هجمه های زیادی وارد شد که چرا هواشناسی اخطارهای لازم را صادر نکرده و اطلاع رسانی چندانی نشد که از فاجعه جلوگیری شود.
اما در سیل رودبال نیز برخی از شهروندان بودند که در بستر رودخانه اتراق کرده تا تعطیلات اختتام هفته را به تفریح بگذرانند و به اخطارهای چند جوان که به طور خودجوش در پی اطلاع از جاری شدن سیلاب در بالا دست، وارد میدان شده تا جان هموطنانشان را نجات دهند بی توجهی کرده و همین مساله موجب شد حتی خسارت جانی و یا مالی به این افراد وارد شود.
سیل استهبان اما تلنگر بزرگی بود که مسئولان ستاد بحران فارس و هواشناسی این استان بارش های فعلی را رصد و بموقع اخطارهای لازم را صادر و اطلاع رسانی کنند.

در طول روزهای اخیر جلسات گوناگون ستاد بحران استان و ستاد بحران های مدیریت شهری شیراز تشکیل و به طور منظم اوضاع کنترل و حتی ساعتی یکبار بیانیه صادر می شود اما با این شرایط هم هنوز بعضی شهروندان هستند که روز جمعه هفتم مردادماه و در میانه این وضعیت قرمز دل به بستر رودخانه زده و در راه سیل اتراق کردند.
گفته می شد که در سیل استهبان اخطاری صادر نشده اما پیش از بارش های اخیر در سطح استان و کلانشهر شیراز که وضعیت قرمز اعلام و از هر طریقی نیز اطلاع رسانی گسترده صورت گرفت و در این شرایط باید بررسی شود که چرا بعضی شهروندان هنوز چنین رفتارهایی را از خود بروز می دهند؟
در میانه بارش های سیل آسا در شیراز بیش از ۲۰۰ فرد با اجبار نیروهای امدادی بستر رودخانه چنارراهدار شیراز را ترک کردنددر گفت و گوی سخنگوی شهرداری شیراز با خبرنگار ایرنا اعلام گردید که طی روز جمعه هفتم مردادماه و در میانه بارش های سیل آسا در شیراز بیش از ۲۰۰ فرد با اجبار نیروهای امدادی بستر رودخانه چنارراهدار شیراز را ترک کردند که در بعضی موارد نیز سبب درگیری شده است.
بنا بر مشاهدات میدانی، شامگاه گذشته نیز خانواده ها و افراد بسیاری در محدوده بلوار کوهسار مهدی و بزرگراه مهندسین شیراز که بخش هایی از این مسیر در دامنه کوه قرار دارد اتراق کرده و آتشی روشن و قلیانی چاق کرده بودند و نیروهای امدادی نیز با بلندگوی خودرو ها درحال بیان هشدار اما این شهروندان بی توجه به هشدار به کارشان ادامه می دادند در صورتیکه هر لحظه احتمال طغیان آب از دامنه و قسمتی از ارتفاعات این منطقه وجود داشت.
شهروندان قانونمند در زمان بحران برای صیانت از جان، مال و سلامت خود و خانواده و سایر شهروندان، اخبار و اطلاعات را از رسانه های معتبر دریافت و در توجه به آن اهتمام ویژه دارند، اما باید بررسی شود که چرا در این شرایط بحرانی و اعلام وضعیت قرمز شهروندانی هم هستند که بدون کوچکترین توجهی مال و با اهمیت تر از آن جان باارزش خود و خانواده را به بازی می گیرند و با مرگ تفریح می کنند.
رفع آبگرفتگی یک تقاطع زیرگذر در شیراز و تماشاچیان (عصر جمعه هفتم مردادماه ۱۴۰۱)در پی بارندگی روز جمعه، بعضی معابر شهری و زیرگذرهای شیراز گرفتار آبگرفتگی شده بود که باوجود صدور هشدارهای فراوان در خصوص در خانه ماندن شهروندان اما خیابان های شیراز شلوغ و دستگاه های امدادرسان برای رساندن تجهیزات لازم برای رفع آبگرفتگی ها با مشکل جدی مواجه و بگفته سخنگوی شهرداری شیراز ساعت ها در ترافیک معطل ماندند.
بحران های مانند سیل و بارش های اخیر نشان داد که بغیر از مشکلات زیرساختی و سخت افزاری در مدیریت بحران ها، مشکلات جدی نیز در حوزه فرهنگ شهروندی در مواقع بحران وجود دارد که باید به طور جدی آحاد مردم و دستگاه های فرهنگی به آن توجه نمایند.


1401/05/08
13:11:32
0.0 / 5
364
تگهای خبر: اطلاعات , بازی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی