نیو وبلاگ گزارش می دهد:

همه چیز در رابطه با دادپزشک تعرفه صدور جواز دفن چقدر است؟

همه چیز در رابطه با دادپزشک تعرفه صدور جواز دفن چقدر است؟ به گزارش نیو وبلاگ، رئیس هیات امنای موسسه پزشکان معتمد دادپزشک سازمان پزشکی قانونی ضمن اشاره به این که سال قبل ۹۴ هزار و ۶۵ مورد گواهی فوت توسط دادپزشک صادر شد، اظهار داشت: به دنبال این هستیم که خدمات داد پزشک را گسترش دهیم، چون که این مورد نه تنها مطالبه ادارات دادگستری است، بلکه در نهایت به نفع مردم هم خواهد بود.


گروه جامعه ایرنا - طرح دادپزشک، صدور جواز دفن را ساماندهی و از ارجاع غیرضروری اجساد به مراکز پزشکی قانونی در کشور جلوگیری می کند، این طرح با خدمت رسانی بهتر و سریع تر به مردم سبب کاهش تالم مراجعه کنندگان، کاستن از تشریفات اداری و نیز کاهش ورودی به دستگاه قضایی شده است.
طرح دادپزشک از اولین ماه های سال ۹۲ ابتدا در استان تهران شروع که با اجرای آن بخش قابل توجهی از ارجاعات بی مورد به تالارهای تشریح جلوگیری شد.
دادپزشکان، پزشکان متخصص و کارشناسان آموزش دیده ای هستند که در حوزه مشاوره به مراکز درمانی، کادر پزشکی، معاینات اجساد و صدور جواز دفن فعالیت دارند؛ این افراد در صورت تشخیص فوت طبیعی و غیرضروری بودن ارجاع اجساد به تالارهای تشریح و تعیین دقیق علت فوت برای متوفی جواز دفن صادر می کنند؛ به بیان دیگر دادپزشک با استقرار در بیمارستان ها و مراکز درمانی از ارجاع غیرضروری متوفیان به سیستم قضایی و پزشکی قانونی جلوگیری می کند.
این طرح از طرف سازمان پزشکی قانونی با همکاری وزارت بهداشت بمنظور دقیق شدن معاینات متوفیات و علمی شدن صدور گواهی فوت از تشکیل پرونده های بی مورد با عنوان مرگ مشکوک که فوت آنها قابل تشخیص و طبیعی بودن فوت قابل احراز است در دستگاه قضایی و سازمان پزشکی قانونی جلوگیری می کند.
باتوجه به این که در خیلی از فوت هایی که رخ می دهد سیمای مرگ و علت آنها معین نمی باشد، طی توافقی که بین سازمان پزشکی قانونی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۳۹۲ صورت گرفت قرار شد تا صدور جواز دفن سامان دهی شود.

صرفه جویی در وقت و هزینه مردم و کاهش ارجاع پرونده های بی مورد
رییس هیات امنای موسسه پزشکان معتمد دادپزشک، سازمان پزشکی قانونی کشور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به اقدامات انجام شده برای بسط کارهای دادپزشک و توسعه خدمات آن اشاره نمود و اظهار داشت: فعالیت دادپزشکان در سراسر کشور سبب صرفه جویی در وقت و هزینه مردم و کاهش ارجاع پرونده های بی مورد به دستگاه قضایی کشور می شود.
دکتر امیدرضا کارگربیده با اشاره به سابقه تشکیل دادپزشک، اضافه کرد: اجرای طرح دادپزشک توسط سازمان پزشکی قانونی از سال ۱۳۹۳ در کشور شروع و باتوجه به فواید آن برای مردم، مؤسسه پزشکان معتمد تشکیل و دادپزشک در کشور فعال شد.
فعالیت دادپزشکان در سراسر کشور سبب صرفه جویی در وقت و هزینه مردم و کاهش ارجاع پرونده های بی مورد به دستگاه قضایی کشور می شود
رییس هیات امنای موسسه پزشکان معتمد دادپزشک، اضافه کرد: قانونگذار باتوجه به ضرورت ساماندهی خدمات پزشکی قانونی مورد نیاز کشور و پیرو سیاست قضازدایی، در بند (ج) ماده ۱۱۳ قانون برنامه ششم توسعه کشور، به این سازمان مجوز داد که می تواند تعدادی از خدمات پزشکی قانونی مورد نیاز شرکت های دولتی، ادارات، بیمه ها، مراکز تشخیصی - درمانی و آحاد مردم را به جز مواردی که مربوط به بند (۱) ماده یک قانون تشکیل سازمان پزشکی قانونی می باشد (مواردی که از طرف مراجع قضایی ارجاع می شود) به گروهی به نام پزشکان معتمد (دادپزشک) واگذار کند و بر عملکرد آنها نیز نظارت داشته باشد.
وی اشاره کرد: قانونگذار همین طور متذکر شد که بخشنامه اجرائی این قانون توسط سازمان پزشکی قانونی کشور و وزارت دادگستری نوشته شود و پس از تصویب و ابلاغ این قانون از طرف مجلس شورای اسلامی، سازمان پزشکی قانونی بخشنامه اجرائی را با همکاری وزارت دادگستری تدوین کرد که با تأیید رئیس قوه قضاییه، تصویب و ابلاغ گردید.
کارگربیده با اشاره به تصویب و ابلاغ بخشنامه اجرائی دادپزشک توسط رئیس وقت قوه قضاییه، اشاره کرد: این بخشنامه در سال ۱۳۹۶ تصویب و با امضای رئیس وقت قوه قضاییه به سازمان زشکی قانونی ابلاغ گردید، بعد از آن نیز در سال ۱۳۹۷ اساسنامه گروه پزشکان معتمد تهیه و در سال ۱۳۹۸ با ویرایش نهایی تصویب و به اجرا درآمد.
وی افزود: برمبنای اساسنامه، ارکان موسسه شامل هیات امنا، مدیرعامل، خزانه دار و بازرسان است که هریک وظایف و اختیارات مشخصی را عهده دار هستند.



هدف اصلی دادپزشک، ساماندهی صدور جواز دفن
کارگر بیده هدف اصلی از فعالیت دادپزشک را ساماندهی صدور جواز دفن در کشور عنوان نمود و اضافه کرد: مهم ترین هدف از اجرای این طرح ساماندهی صدور جواز دفن در کشور و ارتقای صحت و دقت در صدور این جوازها است به نحوی که علت مرگ بطور دقیق مشخص و مبین باشد و همین طور از آنجائیکه در بسیاری مرگ های غیرقضایی و غیرمشکوک، خصوصاً در موارد وفات افراد در منزل، که بستگان متوفی برای گرفتن جواز گرفتار سردرگمی می شدند، طرح دادپزشک افتتاح شد تا سهولت دسترسی به مرکزی معتبر و قابل اطمینان و با تعرفه مشخص و مورد تایید را برای مردم در حوزه صدور جواز دفن فراهم آورد.
رییس هیات امنای موسسه پزشکان معتمد دادپزشک پزشکی قانونی، اشاره کرد: دادپزشکان، پزشکان متخصص، کارشناس و آموزش دیده ای هستند که نسبت به مشاوره، معاینه اجساد (غیرقضایی) و صدور جواز دفن تحت نظارت سازمان پزشکی قانونی کشور فعالیت و هم اکنون در ۳۰ استان کشور، به مردم ارائه خدمت می کنند.
به گفته وی فعالیت دادپزشک علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه مردم و ارتقای دقت و صحت در صدور جواز دفن از ارجاع بسیاری پرونده های بی مورد به تالارهای تشریح جلوگیری می کند.
تعرفه دادپزشک بعد از تایید رئیس قوه قضاییه ابلاغ می شود
رییس هیات امنای پزشکان معتمدپزشکی قانونی با اشاره به این که تعرفه دادپزشک با تایید رئیس قوه قضاییه ابلاغ می شود، اظهار داشت: مطابق با بخشنامه اجرائی، تعرفه خدمات دادپزشک توسط هیات امنای پزشکان معتمد به هیات عامل پیشنهاد می شود، بعد از آنکه تعرفه پیشنهادی به تصویب هیات عامل پزشکان معتمد رسید، به رئیس قوه قضاییه ارائه می شود و در نهایت بعد از تأیید وی به مجموعه دادپزشک برای اجرا ابلاغ خواهد گردید.
وی افزود: تعرفه صدور جواز دفن توسط دادپزشک امسال مبلغ ۳۲۰ هزار تومان تعیین شده که این مبلغ بسیار کمتر از تعرفه جواز دفنی است که توسط وزارت بهداشت تعیین شده و دریافت می شود.
رییس هیات امنای پزشکان معتمد، پزشکی قانونی اشاره کرد: موسسه پزشکان معتمد از نظر اعتبار و بودجه با مشکلاتی مواجه می باشد و از طرفی تعرفه بالاتر وزارت بهداشت نسبت به تعرفه دادپزشک نیز باعث شده مجموعه متحمل فشارهای زیادی شود که امیدواریم با رایزنی های انجام شده و نیز ارتقای آگاهی ها درباب اهمیت فعالیت دادپزشکان و منافع آن برای مردم این مشکلات برطرف شود.
خدمات دادپزشک قابل ارائه در زمینه معاینات بالینی است
کارگربیده در ادامه با اشاره به امکان توسعه فعالیت دادپزشک اضافه کرد: بر اساس قانون به پزشکی قانونی اجازه داده شده که برخی خدمات غیر قضایی خودرا واگذار کند که بر این اساس امکان واگذاری برخی خدمات در زمینه معاینات بالینی نیز وجود دارد، برای این اقدام ابتدا باید مواردی که امکان واگذاری آن وجود دارد و غیرقضایی است توسط سازمان پزشکی قانونی احصا و به رئیس قوه قضاییه ارائه و در صورت تایید وی واگذاری صورت گیرد.
وی اضافه کرد: همین طور در حال حاضر تعدادی از مصدومان تصادفات رانندگی در زمان بستری در بیمارستان توسط دادپزشکان معاینه می شوند و صدمات آنها گواهی می شود که این امر مانع تضییع حقوق آنها خواهد شد.




صدور بیش از ۹۴ هزار گواهی فوت در سال ۱۴۰۰
کارگر بیده با اشاره به آمار کارهای دادپزشک در سراسر کشور، اضافه کرد: هم اکنون صدور جواز دفن (موارد غیر قضایی) توسط دادپزشک در ۳۰ استان کشور به انجام می رسد و در این بین برخی استانها مانند استان البرز، فارس، کرمان، قم و لرستان از سایر استانها در موضوع دادپزشک فعال تر هستند.
به گفته وی تعداد جواز دفن های صادر شده توسط دادپزشک در سال گذشته(۱۴۰۰) در کشور ۹۴ هزار و ۶۵ مورد بوده در صورتیکه این رقم در سال پیش از آن (۱۳۹۹)، ۸۷ هزار و ۶۹۵ مورد گزارش شده است.
در حال حاضر صدور جواز دفن (موارد غیر قضایی) توسط دادپزشک در ۳۰ استان کشور به انجام می رسد و در این بین برخی استانها مانند استان البرز، فارس، کرمان، قم و لرستان از سایر استانها در موضوع دادپزشک فعال تر هستند
فعالیت های دادپزشک توسعه می یابد
کارگربیده در ادامه با اعلان اینکه کارهای دادپزشک خصوصاً در موضوع صدور جواز دفن به نفع مردم است، گفت: با وجود آنکه طی چند سال اخیر تبلیغات چندانی در مورد فعالیت دادپزشک و آگاهسازی در مورد خدمات آن صورت نگرفت، اما در نظر داریم امسال این مساله را جدی تر دنبال و خدمات آنرا گسترش دهیم چونکه این مساله نه فقط مطالبه ادارات دادگستری است بلکه در نهایت به نفع مردم نیز خواهد بود.
وی اظهار داشت: به عنوان مثال در موضوع صدور جواز دفن، مردم با حضور دادپزشکان خدمات باکیفیت و مناسبی را با تعرفه پایین و در کوتاهترین زمان ممکن دریافت می کنند، چونکه این موسسه زیر نظر سازمان پزشکی قانونی کشور ارائه خدمت می کند و نظارت کامل بر عملکرد آن وجود دارد.
اگر مرگی در منزل اتفاق بیفتد، مردم باید با چه مرکزی برای صدور جواز دفن تماس بگیرند؟
رییس هیات امنای پزشکان معتمد با انتقاد از این مساله که هم اکنون مردم، مرکزی را برای صدور جواز دفن در موارد غیر بیمارستانی و غیرقضایی نمی شناسند، اضافه کرد: اگر فردی در منزل از دنیا برود و این مرگ در بیمارستان اتفاق نیفتاده باشد و از سویی جنبه قضایی نیز نداشته باشد، مردم نمی دانند باید با چه مرکزی برای صدور جواز دفن تماس بگیرند در صورتیکه دادپزشک به همین دلیل تشکیل شده تا هم از جهت سهولت در ارائه خدمت و هم از جهت دقت و صحت کار، خدمت مناسبی به مردم ارائه شود تا در وضعیت خاص از دست دادن عزیزانشان کمترین دغدغه را از این بابت داشته باشند، اما نکته مهم این است که این مجموعه و خدمات آن هنوز برای مردم شناخته شده نیست.
وی افزود: هموطنان در تهران برای بهره مندی از خدمات دادپزشک می توانند با شماره ۱۵۳۰ (بهشت زهرا) و یا شماره ۷۷۵۳۷۵۳۰ تماس بگیرند و ضمن گرفتن راهنمایی برای صدور جواز دفن متوفی اقدام نمایند. اما در سایر استانها، از آنجائیکه مرکز استقرار دادپزشک در هر استان متفاوت می باشد، هم اکنون و تا قبل از اختصاص شماره تلفن اختصاصی، هموطنان می توانند در صورت نیاز به این خدمات از مرکز پزشکی قانونی استان و یا آرامستان شهر محل سکونت خود راهنمایی بگیرند.


منبع:

1401/05/29
10:53:33
0.0 / 5
400
تگهای خبر: پزشكی , تبلیغات , خدمات , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی