شکست طلسم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی پس از 12 سال

شکست طلسم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی پس از 12 سال به گزارش نیو وبلاگ، حدود 80 درصد ناوگان اتوبوسرانی فرسوده است و بخش های دیگر حمل و نقل عمومی هم در کلانشهرها و شهرهای بزرگ، جوابگوی نیاز شهروندان نیست و این درحالی است که نوسازی این ناوگان 12 سال متوقف شده بود و سرانجام با همت دولت سیزدهم و تولیدکنندگان داخلی این طلسم شکست.


گروه جامعه ایرنا - آلودگی هوا به عنوان یکی از با اهمیت ترین معضلات جوامع بشری است که اثرات سوء آن بر انسان و موجودات زنده دیگر بسیار است. یکی از منابع آلودگی هوا، حمل و نقل شهری است. برای کنترل آلودگی ناشی از حمل و نقل می توان سیاست های متنوعی به کاربرد که عمده ترین آنها، سیاست های موثر در عرضه نظام های حمل و نقل عمومی، کنترل ترافیک، تکنولوژی و برنامه ریزی فیزیکی است.
برای این که مردم را به سمت استفاده بیش از ناوگان حمل و نقل عمومی سوق دهیم، باید به بهبود وضعیت این ناوگان بیشتر توجه گردد و این درحالی است که ناوگان درون شهری همچون اتوبوس ها، پیر و فرسوده است و نیاز به بازسازی دارد؛ این نوسازی حدود ۱۲سال به سبب وجود تحریم و شرایط سخت اقتصادی متوقف شده بود.
احمد وحیدی وزیرکشور با تأکید بر اهمیت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تاکید کرده است که حالا از مجموع حدود ۲۹ هزار و ۷۰۰ دستگاه اتوبوس، ۶ هزار دستگاه از دور خارج شده و می توان اظهار داشت که ۸۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی فرسوده است و باید زمینه نوسازی این ناوگان فراهم گردد.
استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی یک الزام اجتناب ناپذیر
نیاز به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی شامل تاکسی، اتوبوس و مترو از ضروریات زندگی شهروندی در شهرهای بزرگ و کلان شهرهاست و علاوه بر تسریع سفرهای شهری و کاهش آلودگی هوا و کنترل ترافیک و دارای مزای گوناگون اقتصادی نیز هست و بنا بر این هم استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی یک الزام اجتناب ناپذیر است.
البته گاهی هم در وضعیت خاص مانند آنچه که در دو سال و نیم گذشته با شیوع ویروس کرونا تجربه شد، نیاز به یک نظام و ناوگان حمل و نقل عمومی فعال و پویا همین طور در دسترس و به اندازه کافی بیش از پیش ظاهر می شود برای اینکه با وجود شرایط زندگی در شهرها و ضرورت سفرهای درون شهری و کاری در این زمان ها، رعایت و حفظ تدابیر بهداشتی لازم است تا سیاست و اهداف برنامه ریزی شده در زمینه بهداشت و درمان بتواند کارگشا باشد و از ازدیاد بیماری جلوگیری شود و این امر مستلزم وجود ناوگان حمل و نقل عمومی سالم و ایمن و البته به تعداد کافی است؛ چیزی که واقعا در دوران کرونا کمبود آن احساس شد.
کارشناسان شهری معتقدند امکان فاصله گذاری اجتماعی در زمان شلوغی و ازدحام جمعیت در اتوبوس ها و واگن های مترو در زمان اوج وجود ندارد و راه حل مقابله با این موضوع، توسعه حمل و نقل عمومی و خرید اتوبوس ها و واگن های جدید برای مترو است و توسعه حمل و نقل عمومی همیشه از مطالبات مهم و اولویت دار شهروندان از مدیران شهری بوده است.
واگذاری خودرو های حمل و نقل عمومی به شهرداری ها و دهیاری ها
مرحله نخست واگذاری خودرو های حمل و نقل عمومی و ماشین آلات عمرانی، خدماتی به شهرداری ها و دهیاری ها در اجرای تفاهم نامه های منعقد شده با شرکت های تولیدکننده داخلی در ۱۴ شهریور سال جاری انجام شد.
در یک سال فعالیت دولت مردمی سیزدهم، برنامه ریزی های مختلفی بمنظور نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری و تجهیز شهرداری ها و دهیاری ها به ماشین آلات و تجهیزات عمرانی و خدماتی با بهره بردن از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی بمنظور تقویت بنیه مدیریت شهری و روستایی و ارتقای سطح خدمت رسانی به هموطنان صورت گرفت.

در مجموع از زمان شروع به کار دولت سیزدهم از یک سال قبل تاکنون؛ قرارداد تولید ۹ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودرو های حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس و ون با تولیدکنندگان داخلی امضا شده است و در اولین مرحله ۸۲۰ دستگاه اتوبوس و ون به شهرداری ها واگذار شد.




اقدامات در حوزه انعقاد قرارداد تولید ۴۸۰۰ دستگاه اتوبوس که در اولین مرحله ۵۰۰ دستگاه آن واگذار شد، ظرف ۱۰ سال اخیر بی سابقه بود.

اعطای تسهیلات برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهری به عنوان یکی از برنامه های سال ۱۴۰۱ در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری است و از شروع سال بیش از ۲۵۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شده است.

در یک سال نخست فعالیت دولت سیزدهم، قرارداد ساخت بیش از یک هزار دستگاه انواع ماشین آلات عمرانی، خدماتی و تجهیزات موردنیاز شهرداری ها و دهیاری ها شامل ماشین آتش نشانی، نردبان اتش نشانی، لودر، مینی لودر، بکهولودر و ست هیدرولیک امداد امضا شده و در اولین مرحله ۶۴۴ دستگاه واگذار شد.
نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری در دستور کار دولت
وزیر کشور اظهار داشت: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری در دستورکار است و نوسازی و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی شهری با تولیدات داخلی، علاوه بر این که اعتبار ملی را به همراه دارد به پیشبرد توسعه نظام فناورانه کشور هم کمک می نماید.
احمد وحیدی در آیین رونمایی اولین مرحله واگذاری ناوگان حمل و نقل عمومی شهری و ماشن آلات عمرانی، خدماتی به شهرداری ها و دهیاری ها در مصلی امام خمینی(ره) تهران سخن می گفت، با تأکید بر تقویت صنایع تولیدی کشور، اضافه کرد: تولید در خدمت مردم و قشر محروم قرار دارد و باید به سمت فناوری محور برود که به استقرار نظام دانشی قوی در کشور منجر می شود.

وی ادامه داد: یک ضلع موجود تولیدکنندگان هستند. تولیدی که رمز بقای اقتصادی هر کشور است و در کشور ما نیز این مساله باتوجه به تاکیدهای مقام معظم رهبری به طور جدی مورد توجه قرار دارد خصوصاً تولیدی که برجستگی های خاصی دارد همچون تولید در زمینه حمل و نقل عمومی برای اینکه این تولید در خدمت عموم مردم قرار می گیرد و بیشتر مورد استفاده قشر کم برخوردار جامعه است. جمع شدن این خاصیت ها در یک مجموعه تولیدی سبب می شود که تولیدات آنها تحول آفرین باشد؛ بدین سبب نیاز است در این عرصه کاملا فعال باشیم، حوزه ای که در دنیا نیز مدام درحال پیشرفت است.
لزوم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با بهره بردن از تولید داخل
وزیرکشور با تأکید بر لزوم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با بهره بردن از تولید داخل اضافه کرد: تولیدکنندگان داخلی باید عمق داخلی سازی تولیدات خودرا از مرز ۷۰ درصد بالا برند برای اینکه علاوه بر افزایش اشتغالزایی می تواند کاهش هزینه ها و خودکفایی را نیز به همراه داشته باشد.
وی اشاره کرد: بدین سبب باید از تولیدکنندگانی که در زمینه حمل و نقل عمومی کار کرده اند قدردانی نماییم. تلاش ما این بوده که در این عرصه وارداتی نداشته باشیم و از طرف دیگر تولید داخلی باشد و درخواست ما این است که هر چه می توانید این حوزه را به لحاظ کیفیت و عمق ساخت داخلی ارتقاء دهید. بی شک در ناوگان حمل و نقل عمومی ایمنی از اهمیت ویژه ای برخوردارست برای اینکه اتوبوسی که ۴۰ نفر ظرفیت دارد باید ایمنی کاملی داشته باشد.



وزیر کشور، صنعت خودرو را حوزه ای دانش بنیان برشمرد که پیشران فناوری است و اظهار داشت: هر چه نفوذ فناوری در تولید خودرو بیشتر شود به سمت فرمایش رهبر معظم انقلاب یعنی تولید دانش بنیان حرکت می نماییم.

وحیدی اشاره کرد: هر قدر که بتوانیم باید این حوزه را به لحاظ تولیدات داخلی و جنبه های دانشی تقویت نماییم و صنایع باید دفاتر طراحی و توسعه فناوری داشته باشند و با آینده نگری، نیازهای علمی و تجهیزاتی خودرا رصد کنند.

وی با تأکید بر توجه به کیفیت کاملا ممتاز در صنایع تولیدی، اظهار داشت: از طرف دیگر، گیرندگان خدمات همچون بخش حمل و نقل شهرداری ها هم باید ارتباط مداوم با بخش صنعت برای تقویت هر چه بیشتر ناوگان حمل و نقل عمومی شهری داشته باشند.

وزیر کشور اشاره کرد: شهرداران باید فعالانه وارد حوزه تقویت حمل و نقل عمومی شهری با شرکت های داخلی شوند و از ظرفیت های آنان در این عرصه کمک بگیرند همین طور تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی به کاهش آلودگی هوا و جلب رضایت عمومی کمک می نماید.
انعقاد قرارداد تامین۱۰هزار دستگاه خودرو داخلی برای حمل و نقل عمومی
وحیدی افزود: قرارداد تامین ۱۰هزار دستگاه خودرو های حمل و نقل عمومی شهری با شرکت های داخلی بسته شده که کمک موثری به تقویت حمل و نقل عمومی خواهد داشت.

وی افزود: قراردادهای خوبی در بازسازی تاکسی ها و اتوبوس های داخلی بسته شده است و بصورت جدی نوسازی حمل و نقل عمومی شهری در دستور کار قرار دارد.

وزیر کشور اشاره کرد: دولت سیزدهم با همه وجود از تقویت حمل و نقل عمومی شهری حمایت می کند و از شخص ریاست جمهوری بابت حمایت های موثر خود تقدیر می کنم.

وحیدی اضافه کرد: با تاسی از فرمایش رهبر معظم انقلاب، با اتکا به ظرفیت های بومی و داخلی، تولید را مورد توجه قرار دهیم و از تولید کنندگان داخلی هم حمایت های لازم را داشته باشیم.

وحیدی اشاره کرد: شهرداری ها اگر منابعی در اختیار دارند می توانند برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی خود بکار بگیرند. بی شک حوزه حمل و نقل عمومی خدمت بسیار مهمی است که بارها مشاهده کردیم که حتی در دوران کرونا نیز ما با کمبود اتوبوس مواجه بودیم. اساسا آثار این حوزه در بخش های مختلف بسیار زیاد است.



وزیر کشور اظهار داشت: امروز نزدیک به ۲۲ هزار و ۷۰۰ اتوبوس داریم که ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس از دور خارج است و ۱۴ هزار دستگاه اتوبوس مشغول فعالیت هستند که بخش زیادی از آنها فرسوده است و باید نوسازی شود.
وی اضافه کرد: برای حدود ۱۰ هزار اتوبوس جدید قرارداد خواهیم بست و تا کنون قرارداد پنج هزار اتوبوس نهایی شده همین طور حدود ۳۲۰ هزار تاکسی داریم که ۲۴۰ هزار دستگاه بالای ۱۰ سال عمر دارند که همگی باید بازسازی شود.
وحیدی درباره ی ون ها نیز افزود: حدود ۱۲ هزار ون داریم که همه آنها فرسوده است و عمر بالای ۱۳ سال دارد. پنج هزار قرارداد نیز برای نوسازی در این بخش منعقد شده و در زمینه مینی بوس ها هم ۹۰ درصد مینی بوس های ما فرسوده است که باید نسبت به نوسازی آنها اقدام نماییم.
وزیر کشور اظهارداشت: اکنون سهم حمل و نقل عمومی ۳۵ درصد است که باید این سهم را به ۴۵ درصد برسانیم. هم اکنون نوسازی هشت هزار ادستگاه اتوبوس و پنج هزار دستگاه مینی بوس در برنامه قرار گرفته است؛ البته باید نسبت به کاهش نرخها نیز اقدام نماییم و این کاهش نرخها باید با در نظر گرفتن سایر شاخص ها باشد.
واگذاری ۸۲۰ اتوبوس و ون به ناوگان حمل و نقل عمومی شهری
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از برنامه های این سازمان برای تولید ۹ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودرو های حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس و ون توسط تولیدکنندگان داخلی آگاهی داد و اظهار داشت: در مرحله نخست، ۸۲۰ دستگاه اتوبوس و ون به شهرداری ها واگذار می شود.
مهدی جمالی نژاد افزود: همین طور قرارداد تولید بیش از یک هزار دستگاه ماشین آلات عمرانی و خدماتی منعقد شده که ۶۴۴ دستگاه در این مرحله واگذار خواهد شد.

وی افزود: اعطای تسهیلات برای نوسازی تاکسی های فرسوده درحال پیگیری است که امسال تا حالا ۲۵۰۰ دستگاه نوسازی شده و ۱۵۰۰ دستگاه دیگر نیز تا اختتام شهریور وارد ناوگان تاکسیرانی شهری خواهد شد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور افزود: سال قبل هشت هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در زمینه حمل و نقل محقق شد و امسال نیز ۱۲ هزار میلیارد تومان برای این امر در نظر گرفته شده است.



منبع:

1401/06/27
11:34:32
0.0 / 5
517
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی