محاسبه سرعت خیره کننده فواره ای حاصل از برخورد ستارگان نوترونی

محاسبه سرعت خیره کننده فواره ای حاصل از برخورد ستارگان نوترونی نیو وبلاگ: به گزارش نیو وبلاگ، تلسکوپ فضایی هابل، سرعت یک فواره از ماده را که از تصادم ستارگان نوترونی بیرون آمده است، اندازه گیری کرده است.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، تلسکوپ فضایی هابل ناسا، تشعشع برخورد ستارگان را که به نظر می رسید به علت یک توهم، با سرعت خیره کننده ای درحال حرکت است، اندازه گیری کرده است.

هابل دریافته است که یک فواره یا جت پرتو از برخورد دو ستاره نوترونی با سرعتی بیشتر از 99.97 درصد سرعت نور حرکت می کند.

برخورد و تشکیل

این رویداد که GW170817 نام دارد در سال 2017 توسط ستاره شناسانی از سراسر جهان در فضا مشاهده شد. انرژی انتشار یافته از این انفجار عظیم، تقریبا شبیه به یک انفجار ابرنواختر بود.

دو روز بعد، ستاره شناسان تلسکوپ هابل را به سمت محل این انفجار نشانه رفتند، جایی که ستارگان نوترونی در یک سیاه چاله فرو ریختند و نیروی گرانش آن آغاز به کشیدن مواد به سمت آن کرد. این ماده یک دیسک چرخان را تشکیل داد که فواره هایی را ایجاد کرد که به سمت بیرون حرکت می کردند. این فواره های سریع به یکدیگر برخورد می کردند و مواد و بقایا را از خود به جا می گذاشتند و بخشی از این بقایا شامل ماده ای بود که جت را تشکیل می داد.

مکان یابی انفجار

اکنون اندازه گیری های تلسکوپ هابل با مشاهدات تجهیزات رادیویی مختلف نجومی همچون تلسکوپ های رادیویی بنیاد ملی علوم آمریکا که برای تداخل سنجی خط پایه بسیار طولانی (VLBI) با هم کار می کنند، ترکیب شد. آمار و نتایج این تلسکوپ های رادیویی، ابتدا 75 روز و سپس 230 روز بعد از تصادم گرفته شد.

اکنون دانشمندان با ترکیب مشاهدات مختلف توانسته اند محل انفجار را با دقت شناسایی کنند.

سرعت فواره

تصور می شد سرعت خیره کننده این فواره، یک توهم است و در ابتدا به نظر می رسید که سریع تر از سرعت نور حرکت می کند، با اینکه چنین چیزی ممکن نیست.

براساس اعلام ناسا، اندازه گیری هابل نشان داد که این فواره با سرعت ظاهری هفت برابر سرعت نور درحال حرکت است. مشاهدات رادیویی نشان داده است که این فواره بعداً به سرعت ظاهری چهار برابر سریع تر از سرعت نور کاسته شده است. به نظر می آید حرکت و سرعت این فواره بسیار سریع پیش می رود، چونکه فواره تقریبا با سرعت نور به زمین نزدیک می شود و نوری که ساطع می کند فاصله کوتاه تری با آن دارد. در اصل این فواره درحال تعقیب نور خود است.

این مشاهده ها به ستاره شناسان آینده اجازه می دهد تا مطالعات دقیقی از ادغام ستارگان نوترونی داشته باشند.







منبع:

1401/07/22
13:27:54
0.0 / 5
311
تگهای خبر: تلسكوپ , جهان , دانشمند , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی